به گزارش راهبرد معاصر محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای نظام رتبه بندی معلمان به عنوان زیرنظامهای ۶ گانه سند تحول بنیادین یکی از مطالبات به حق ۱۰ ساله جامعه فرهنگی بود که محقق شد، گفت: متاسفانه دولتهای گذشته در اجرای این موضوع بسیار مهم به عنوان زیرنظام تحولآفرین و تاثیرگذار هم در افزایش نظام شایستگی و هم منزلت معلمان کوتاهی کردند، اما با نگرش خوبی که کمیسیون آموزش و تحقیقات از سال گذشته نسبت به آن داشت و تاکیدی که به دولت کرد در نهایت در اسفندماه سال گذشته این لایحه به مجلس تقدیم شد و با فراز و نشیبی هم که همراه بود نمایندگان اولویت آن را پذیرفتند و فرآیند تصویب این لایحه در مجلس طی شد.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رتبه بندی معلمان در ۵ رتبه آموزشیار مربی، آموزشیار معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم شد و ۸۰ درصد حداقل دریافتی مربی پایه یک دانشگاه تهران به عنوان پایه رتبهبندی قرار داده شد ضمن اینکه پایه دریافتی برای رتبه اول ۸ میلیون و هشتصد هزار تومان تعیین شد و افزایش سایر رتبهها بر اساس درصدهای دیده شده در قالب ۱۰، ۱۵، ۱۲، ۱۰ و ۵ بین رتبهها تعیین شد.
وی تصریح کرد: اعتبارات اجرای نظام رتبهبندی معلمان تا پایان سال ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان تعیین شده و برای سال آینده نیز مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که ممکن است در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزایش پیدا کند و بعد از تدوین آئیننامهها عدد نهایی مورد نیاز برای اجرای آن مشخص میشود.
وحیدی خاطرنشان کرد: البته عدد کنونی که دولت در لایحه بودجه برای اجرای رتبه بندی معلمان تعیین کرده است بر مبنای نیاز واقعی نیست و فقط این میزان پیشبینی شده است، اما دولت متعهد شده است که مبلغ ۱۲ هزار و پانصد میلیارد را برای امسال قطعی پرداخت کند و این عدد وصل به بودجه هم نبوده است تا مشمول بند (و) شود و برای اجرای آن در سال ۱۴۰۱ نیز فرصت کافی وجود دارد تا در لایحه بودجه لحاظ شود.
وی در مورد دلیل پیشنهاد وی برای حذف ماده ۷ لایحه نظام رتبه بندی معلمان، افزود: روح رتبهبندی در دو مورد نهفته است یکی درصدهای افزایش بین رتبهها و دیگر اینکه هر کسی اجازه داشته باشد در درصد افزایش هر رتبهای که میتواند کسب کند، جای بگیرد. اگر این ماده تصویب میشد به برخی رتبهها درصد داده نشده بود یعنی کسی که میخواست استاد معلم باشد اگر امتیاز هم کسب میکرد ممکن بود به دلیل تکمیل ظرفیت از رتبه این بخش بهرهمند نشود یا معلم رتبهبندی میشد، اما نمیتوانست از امتیاز این بخش استفاده کند و باید انتظار میکشید، اما با حذف این ماده نظام شایستگی رقابتی برای کسب رتبههای بالاتر حفظ شد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، در پاسخ به اینکه آیا معلمان آزمون ۲۸ هم رتبهبندی میشوند، یادآور شد: در صحن یک ماده اصلاح شد که در پی آن تربیتشدگان دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی مدرک تحصیلشان به عنوان سنوات برای آنها لحاظ میشود و در رتبهبندی آنها محاسبه خواهد شد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برای پذیرفتهشدگان آزمون ماده ۲۸ در قانون هیچ توقفی پیش بینی نشده است و لایحه نظام رتبه بندی فرهنگیان پس از تصویب شورای نگهبان نیاز به آیین نامه اجرایی دارد و ضوابط در آن به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب هیات دولت مشخص میشود./شهرارا