به گزارش راهبرد معاصر محمد محمدی بخش در نشست خبری با خبرنگاران افزود: روند نوسازی ناوگان تقریبا هر هفته در حال انجام است و البته برای ورود هواپیماهای جدید محدودیتهایی قائل شدهایم تا هر هواپیمایی با هر کیفیت به کشور نیاید ضمن اینکه هواپیماهای موجود را نیز با تجهیزات جدید مجهز و نوسازی میکنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص همکاری ایران با ایکائو برای بررسی موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: رسیدگی به سوانح هوایی باید طبق مقررات و قوانین ایکائو در کمیسیون بررسی سوانح باشد و ما نیز کاملترین شکل همکاری را با ایکائو برای بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی داشتهایم و این سازمان نیز از نحوه تعامل ما ابراز رضایت کرده است.
وی افزود: هر فردی میتواند شکایت خود را در این سازمان ثبت کند، چون ایکائو محل ذیصلاح برای بررسی شکایتهای این صنعت است و اگر ایکائو سوالی داشته باشد ما پاسخ خواهیم داد.
رئیس سازمان هواپیمایی همچنین در خصوص سودده یا زیانده بودن ایرلاینها گفت: البته این موضوع، مورد اختلاف است، اما من موافق نیستم که ایرلاینها زیانده هستند و قطعا اگر در ایرلاینی مدل اقتصادی آن و فضای کسب و کار اصلاح گردد قطعا اتفاقات خوبی برای شرکت در جهت اقتصادی رقم خواهد خورد، اما نکته مهم این است که صنعت هوایی باید در هر شرایطی زنده نگه داشته شود.
وی افزود: قطعا در موضوعی مثل شیوع کرونا اگر صنعت هوایی ما کارآمد نبود از نظر تامین ماسک و سایر نیازمندیهای بهداشتی در هفتههای اول دچار بحران میشدیم یا در موضوع زلزله شهر بم اگر فرودگاه و صنعت هوایی نبود قطعا هزاران نفر به مجموع جان باختگان این زمین لرزه افزوده میشد.
وی گفت: امروز هیچ درخواست جدید تاسیس ایرلاین را بدون طرح توجیه اقتصادی نمیپذیریم و باید علاوه بر مدل اقتصادی و کفایت سرمایه، شرکت قادر به تامین ناوگان ملکی باشد تا مجوز پرواز دریافت کند.
محمدیبخش با اشاره به بحرانهای صنعت هوایی ناشی از شیوع کرونا گفت: شرایطی که حمل ونقل هوایی ایران و جهان در دو سال گذشته تجربه کرده، شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی بوده است. برای گذر از این دوره احتیاج داریم که با آرامش و تمرکز برای بازسازی صنعت برنامهریزی کنیم تا بتوانیم قدمهای بعدی را برای دوران پس از کرونا برداریم و بتوانیم نقش خود را در توسعه کشور و برقراری عدالت ایفا کنیم.
وی ادامه داد: پروازهای هوایی ایران در دوران گذار از بحران کرونا هستند و بازگشت به وضعیت سابق در صنعت هوانوردی ایران سرعت خوبی دارد. به تازگی چند ایرلاین کشور توانستند مجوز سفر به اروپا را دریافت کنند که این مهم نشان از پیشرفت صنعت هوایی دارد و نشان میدهد که ایمنی صنعت در وضعیت قابل قبولی است. همچنین مذاکرات و توافقاتی با ۱۱ کشور منطقه برای برقراری و گسترش پروازها انجام شده است و پروازهای چین نیز به زودی افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به لغو ویزای هوایی سفر عتبات عالیات، پیشبینی ما این است که سفرهای هوایی عراق افزایش پیدا خواهد کرد. در مورد سوریه نیز با توجه به محیا شدن شرایط برای سفر، توافقاتی برای برقراری پروازها داشتیم و این توافقات در سفر آینده به سوریه نهایی خواهد شد. مراکز استانها و فرودگاههای مختلف هم برای برقراری پروازهای سوریه اعلام آمادگی کردهاند. در مجموع فکر میکنیم پروازهای خارجی کشور با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد که بنا بر برآوردها حداقل دو برابر خواهد بود.
وی گفت: ذکر این نکته نیز ضروری است که در تمام توافقات بر ضرورت برقراری دو طرفه پروازها تاکید شده و هر کشوری که به ایران پرواز برقرار کند، به همان میزان پذیرای ایرلاینهای ایرانی هم خواهد بود.
محمدیبخش در خصوص امریههای صلاحیت پروازی نیز گفت: امریههای صلاحیت پروازی (AD) توسط مراجع بینالمللی و شرکتهای سازنده هواپیما برای به روزرسانی هواپیماها صادر میشود. این امریهها در ایران به خوبی رعایت شده و با تلاش متخصصان فنی و مهندسی کشور تمام هواپیما مطابق با این امریهها به روزرسانی میشوند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر این موضوع نظارت دارد.
وی ادامه داد: امروز جدای از بحث ورود ناوگان جدید به کشور، به روزرسانی ناوگان موجود نیز در دستور کار قرار دارد و این هواپیماها با جدیدترین تجهیزات موجود به روز میشوند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به برنامهریزی برای گسترش ظرفیت حمل بار هوایی در کشور گفت: در مدلهای اقتصادی جدید، صنعت هوانوردی نمیتواند بدون حمل بار هوایی اقتصادی باشد و این مساله علیالخصوص در ایام کرونا خود را بیش از پیش نشان داد؛ بنابراین در حال برنامهریزی برای افزایش ظرفیت حمل بار هوایی هستیم و به جرات میتوان گفت این ظرفیت سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.
وی ادامه داد: در طرحهای توجیهی فرودگاههای جدید، حتما باید احداث کارگو ترمینال دیده شود و احداث کارگو ترمینالها در فرودگاههای موجود نیز جزو اولویتها است. همچنین ۸ فروند هواپیمای پهنپیکر برای جابهجایی بار هوایی تخصیص یافته و ایکائو نیز مجوزی برای تغییر کاربری هواپیماهای مسافری به باری در ایام کرونا صادر کرده که قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.
محمدی بخش درباره اصلاح نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین بحران ناشی از کرونا، نظارت بر قیمت بلیت مجددا در دستور کار قرار گرفت و با هماهنگی انجمن شرکتهای هواپیمایی و تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری بنا شد که میانگین قیمت بلیت ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و میانگین این کاهش در برخی مسیرها، مانند مناطق کمتر برخوردار که نظارت بیشتری بر آنها انجام شد، بیش از ۱۵ درصد بوده است.
وی افزود: برای ایام عید نیز که اوج سفرها خواهد بود، قطعا برنامه ریزی میشود و سازمان هواپیمایی کشوری برای جلوگیری از تخلفات، بر عملکرد اجزای صنعت هوانوردی نظارت دارد و با تخلفات برخورد خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد هواپیماهای زمینگیر در صنعت هواپیمایی ۱۳۲ فروند است و این تعداد هواپیما قابلیت پرواز ندارند که شماره سریال آنها مشخص و اعلام شده است، اظهار داشت: تعاریف تخصصی از هواپیمای زمینگیر با اصطلاحاتی که از ادبیات عامیانه از آن استفاده میکنند متفاوت است و هواپیماهایی که منتظر قطعه هستند و با تامین قطعات میتوانند به خط پروازی برگردند، زمینگیر محسوب نمیشوند. در مورد هواپیماهای برجامی نیز وضع بر همین منوال است.
وی ادامه داد: هواپیماهایی که در نوبت تعمیر هستند، زمینگیر نیستند و تمام هواپیماها مرحله تعمیر و چک دارند و نمیتوان گفت این هواپیماهایی که در مرحله چک هواپیمایی قرار دارند، زمینگیر هستند. اما قطعا طرفهای اروپایی به تعهدات پشتیبانی خود عمل نکرده اند که در این باره لایحه دفاعی تنظیم کرده و به دنبال پیگیری مسائل حقوقی آن هستیم، اما در هر صورت با تلاشهای مجاهدانه حداکثر ظرفیت ناوگان هوایی سر خط است و پرواز میکند.
وی افزود: هم اکنون ۶ فروند هواپیمای ATR در حال چک هستند و بعد از چک و تعمیر به چرخه پروازی بازمیگردند.
محمدی بخش با اشاره به پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی یادآور شد: به دلیل شرایط کرونا، با کاهش تعداد مسافر و کاهش پرواز مواجه بودیم و از این رو به دلیل شرایط اقتصادی درخواست مهلت داده شد، اما بخشی از اقساط را هم شرکت هواپیمایی هما پرداخت کرده است و بخش دیگری از آن هم با توافقات انجام شده پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اشاره به برنامهریزی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: از نظر ما قراردادهای برجامی هنوز پابرجاست و لغو نشده و اگر طرف قرارداد به تعهدات خود عمل کند، به مذاکرات در قالب قراردادهای برجامی برمیگردیم، اما بر روی مدلهای قراردادی آن بحثهایی داریم.
وی افزود: البته بحث نوسازی ناوگان هوایی کشور متوقف نمانده است و نوسازی را انجام میدهیم، اما محدودیتهایی برای ورود پرنده قائل شدهایم و سن و توانمندیهای هواپیماهای وارداتی برای ما اهمیت دارد.
محمدی بخش درباره نگرانیها بابت ورود مسافر اومیکرونی از طریق ناوگان هوایی کشور گفت: با توجه به میزان واکسیناسیونها در سطح جهانی و در کشورمان، شرایط کرونا و کنترل شیوع این ویروس بهتر شده و به کمترین میزان آسیب رسیدهایم. البته باید توجه داشته باشیم که کمترین میزان ورود مسافر از طریق بخش هوایی است و باید سایر بخشهای ورود مسافر هم به این سطح از استانداردها برسند.
وی اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که سازمان هواپیمایی کشور پروازهای کانکشن پروازها از سایر مقاصد را هم محدود کرده و همکاران من در سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاهها در خط مقدم جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا به کشور قرار دارند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره مجوز به پرندههای پهپادی گفت: پهپادها در چند گروه فرهنگی نظیر فیلمبرداری، عکسبرداری یا تفریحی فعالیت میکنند و با توجه به رشد بینظیری که در این صنایع مواجه هستیم، این بخش جزو لاینفک توسعه هوانوردی در کشور است و دستورالعملهایی برای پرواز هواپیماهای فوق سبک و پهپادها با هماهنگی سایر بخشها صورت پذیرفته است و در حال طبقه بندی، شناسایی و صدور گواهینامهها برای پرندههای پهپادی هستیم و بخشی از ظرفیت فرودگاهها در این زمینه انجام میشود.
وی با بیان اینکه امروز تعداد زیادی از فرودگاههای کشور فاقد پرواز هستند، توضیح داد: این مدلهای اقتصادی مناسب اقتصاد حمل و نقل نیست و زمانی میتوانیم شعار توسعه و عدالت پایدار را بدهیم که تمام مناطق از تعدد پروازها برخوردار باشند و نقل و انتقال اساتید، گروه درمان بیماران از تمام مناطق کشور به آسانی رخ دهد. در حال حاضر سبد خانوار ۸۰ میلیون نفر از بخش هوایی کامل نیست و این باید در اولویت ما قرار بگیرد.
محمدی بخش ادامه داد: البته باید توجه داشت که اینکه فرودگاهها بدون پرواز هستند، نافی ضرورت وجود فرودگاهها در مناطق کشور نیست و فرودگاهها نقش مهمی در ابراز حاکمیت بر بخش هوایی و توانایی واکنش در شرایط اضطراری نظیر بلایای طبیعی دارند.