جهاد تببین و ضرورت خنثی‌سازی توطئه دشمنان-راهبرد معاصر
جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم زاکانی : همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن امنیت و استقلال کشور است قالیباف: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب سرلشکر باقری طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد زاکانی: حق مردم از خان‌ها و خانچه‌ها باید گرفته شود تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد پورمحمدی: من موافق رییس جمهور نظامی هستم
حسین کنعانی‌مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

جهاد تببین و ضرورت خنثی‌سازی توطئه دشمنان

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی پیرامون ضرورت طرح مسئله"جهاد تبیین" از سوی مقام معظم رهبری گفت: این مقوله به قدری مهم است که قرآن کریم خطاب به مسلمانان می‌گوید" با اموال و نفس‌های خود جهاد کنید"، لذا در مسیر تبیین مسائل منطبق با مصالح جامعه اسلامی باید سعی کنیم نوعی از جهاد را شکل دهیم که در دنیای امروز از آمادگی لازم برای مبارزه با جنگ روانی، تبلیغاتی و سایبری دشمن برخوردار باشد.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 26
کد خبر: ۱۱۹۳۵۸

جهاد تببین و ضرورت خنثی‌سازی توطئه دشمنان

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در دیدار رهبر معظم انقلاب با جامعه مداحان موضوعی به نام" جهاد تبیین" عنوان شد. موضوعی که دو عنوان مهم جهاد و تبیین مسائل مختلف را در برداشت. اینکه جهاد تبیین به چه معناست و چگونه می توان این خواسته ولی امر مسلمین را به دلایل منافع آن برای جامعه اسلامی محقق کرد به گفت و گویی با یک کارشناس سیاست داخلی پرداخته‌ایم.

 

حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص سخنان بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان کشوری نسبت به واژه "جهاد تبیین" گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان و بانیان هیئت ها و حسینه های کشور به دو واژه جهاد و تبیین در سخنان اخیرشان اشاره کرده و آن را به صورت قابل توجهی برای حاضران در مراسم و سایر آحاد ملت تشریح نمودند. تبیین ابعاد این موضوع از نظر رهبر انقلاب بدین جهت حائز اهمیت است چرا که بخش های مختلف زندگی اجتماعی افراد در جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: جهاد تبیین درخصوص مسائل مختلف علمی و اجتماعی چون با زندگی روزمره مردم سر وکار دارد یک موضوع مهم است لذا باید مراقب افرادی باشیم که به دلایل مختلف تلاش می کنند تا تفسیر و توجیه غلطی را در این باره ارائه دهند. این دسته با تفاسیر مختلف، مسائل مهم را در بخش های مختلف، انکار و مخفی می کنند در حالی که یکی از مولفه های مهم "جهاد تبیین" روشنگری و بیان حقایق و به دنبال حقیقت بودن در راستای حل مشکلات جامعه است، لذا به هر دلیلی توجیه یا مخفی کردن مشکلات چون تبعات سنگین تری برای جامعه دارد جایز نیست.


حسین کنعانی مقدم در خصوص اهمیت " جهاد تبین" که مورد نظر شخص رسول اکرم(ص) نیز بوده گفت: براساس روایات دینی آمده است که پیامبر اکرم به حضرت علی علیه السلام فرمودند که من برای نازل کردن قرآن و رساندن آیات قرآن به مردم سختی ها و مشکلات فراوانی را متحمل شدم و شما برای تبیین قران متحمل مشکلات زیادی می‌شوید.


این کارشناس مسائل سیاسی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال، حضرت علی (ع) در دوران کوتاه حاکمیت خود با کفار رو به رو نبود. مشکل ایشان در تمام دوران حاکمیت مواجهه با قرآن خوان‌هایی بود که قرآن دان نبودند. به فرموده خود حضرت علی (ع) در شرایط جنگ صفین وقتی رزمندگان از کنار چادرها رد می شدند، مثل وزوز زنبور عسل در حال قرائت قرآن بودند، اما اینان قرآن خوانانی نادان بودند که فهم درستی از قرآن نداشتند. بنابراین تبیین مسائل در ابعاد مختلف یک نوع جهاد به شمار می رود. چرا که تبیین جهاد به معنای ترویج خرد ورزی و قرار دادن جامعه در سمت اندیشه ورزی و قرار گرفتن در مسیر حق و توجیه نکردن اعمال غیر حق و بیان حقایق به مردم است.


حسین کنعانی مقدم در خصوص تفاوت نوع جهاد نیز گفت: در خصوص مسائل اجتماعی وقتی از جهاد سخنی گفته می شود، برخی جهاد را تنها به مثابه سعی و کوشش و حرکت کردن درمسائلی مثل بخش های اقتصادی و علمی قلمداد می‌کنند، در حالی که علاوه بر این قسم از جهاد، جهاد برتر مقابله کردن با دشمن در بخش های مختلفی است که قصد تخریب ما را دارد.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: این مقوله به قدری مهم است که قرآن کریم خطاب به مسلمانان می گوید" با اموال و نفس های خود جهاد کنید" لذا در مسیر تبیین مسائل مختلف که به نفع جامعه اسلامی است باید سعی کنیم نوعی از جهاد را شکل دهیم که در دنیای امروز به شدت آماده مبارزه با جنگ روانی، تبلیعاتی و سایبری دشمن باشد. به این دلیل که دشمن تلاش می کند تا ما را از مسیر حق دور کند.


کارشناس سیاست داخلی در ادامه تصریح کرد: دشمن کوشش می کند تا مسیر حق را از دید مسلمانان و خداباوران دور کند تا مسیرهای باطل مورد نظر خود را پیش روی ما باز کند. از این منظر است که رهبر انقلاب نسبت به جامعه مداحان و همه مردم ایران تاکید داشتند که باید به دنبال تبیین مسائل انقلاب و اسلام به صورت اندیشه ورزانه باشید.


کنعانی مقدم در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: این مساله به قدری حائز اهمیت است که رهبر انقلاب بی توجهی به " جهاد تبیین " را نوعی زنگ خطر برای جامعه اعلام کردند، با تاکید بر این موضوع که به هیچ وجه نباید منتظر ورود دستگاه های خاصی برای تبیین این مقوله باشیم، بلکه بر هر مسلمانی واجب است که به دنبال جهاد تبیین برود و برای باز نشر و تبیین حقایق قرآن و مقابله با دشمنان تلاش و کوشش کند. قطعا کسی که تا کنون وارد این مسیر نشده نمی تواند خود را مجاهد بنامد، چرا که مجاهد بودن یعنی زدن تلنگرهایی به دشمن و مانع دشمن شدن در برابر تحمیل توطئه های مختلف علیه کشور.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده