خبر مهم برای مشمولان کالابرگ/ کدام خانوار‌ها در اولویت افزایش اعتبار هستند؟ پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در ماه‌های آینده/ موج جدید گرانی در راه است؟ تغییر مهم در واریز یارانه نقدی/ این گروه یارانه دریافت نمی‌کنند اعلام محدودیت‌های عملیاتی فرودگاه‌های کشور همزمان با مراسم تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب از 13 تا 17 تیر ابزار جدید محاسبه مستمری رونمایی شد / متناسب‌سازی بازنشستگان چقدر است؟ قیمت نفت امروز چهارشنبه ۳ تیر ۱۴۰۵ بارگذاری فیش حقوقی خرداد بازنشستگان اختلال خدمات کارت‌محور بانک‌ها رفع شد قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها امروز ۳ تیرماه ۱۴۰۵/ دلار در این کانال مهم قیمتی جابه‌جا شد + جدول پیش‌بینی دویچه‌بانک درباره قیمت طلا/ مسیر طلا کجاست؟ آخرین وضعیت اختلال بانکی/ چه زمانی همه خدمات به حالت عادی بازمی‌گردد؟ قیمت‌های عجیب میوه در بازار/ گیلاس، زردآلو، هلو و موز چند؟ رفع اختلال همه بانک‌ها تا پایان امشب خدمات کارتی کدام بانک‌ها مختل شده است؟ فرودگاه‌های تهران چه روز‌هایی تعطیل شدند؟ آخرین وضعیت اختلال بانک‌های ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات / جزئیات رفع اختلال بانکی خدمات کارتی؛ افزایش سقف تراکنش‌ها

راهکار ساده برای کاهش مصرف برق

خاموشی در حالی یکی از دغدغه‌های فصل تابستان محسوب می‌شود که با چند راهکار ساده می‌توان بار این دغدغه را از روی دوش ایران برداشت. به طوری که حتی با خاموش کردن تنها یک لامپ توسط هر خانوار ایرانی در ساعات پیک مصرف، معادل نیروگاه اتمی بوشهر از مصرف برق کاهش خواهد یافت.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 May 27
کد خبر: ۱۲۱۶۴

به گزارش راهبرد معاصر، مصوبه دولت درباره افزایش بهای آب و برق که حاکی از افزایش هفت درصدی بهای برق بود، از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و افزایش بهای برق پرمصرف‌ها تا سقف ۲۳ درصد از ابتدای ماه جاری اجرا شد. هدف دولت از ابلاغ مصوبه مذکور اصلاح الگوی مصرف مشترکان عنوان شده است. تعرفه‌های جدید بهای آب و برق طبق مصوبه مذکور طوری طراحی شده‌اند که اگر مشترکان ۱۰ درصد مصرف برق را کاهش دهند، شاهد کاهش ۲۰ درصدی صورتحساب برق مصرفی خود خواهند بود.

 

با این‌که ۱۰ درصد از مشترکان جزو پرمصرف‌ها هستند اما یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف برق مصرف می‌کنند. اما آنچه میزان مصرف برق را در تابستان بیش از دیگر فصل‌های سال افزایش می‌دهد استفاده از وسایل سرمایشی است. در این فصل حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

 

تنها یک لامپ و چند درجه!

 

آمارها حاکی از آن است که کشور از ۸۷۶۰ ساعت در سال، در حدود ۵۰۰ ساعت با مشکل افزایش شدید مصرف برق مواجه است که با کاهش مصرف برق وسایل سرمایشی، به راحتی قابل تأمین است. منحنی ۲۴ ساعته بار نشانگر آن است که با مدیریت مصرف، می‌توان شبکه برق کشور را در ساعت‌های پیک مدیریت و از اعمال محدودیت جلوگیری کرد. تنظیم درجه کولر گازی روی عدد ۲۴، به تنهایی می‌تواند ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق را به دنبال داشته باشد.

 

به گفته محمدحسن متولی‌زاده - مدیرعامل شرکت توانیر - اگر هر خانوار ایرانی تنها یک لامپ خود را در ساعت‌های پیک خاموش کند، ۱۰۰۰ مگاوات (معادل نیروگاه اتمی بوشهر) از مصرف برق ایران، کاهش خواهد یافت.

 


بر اساس اعلام وزارت نیرو، وی درباره راهکارهای مشترکان برای قرار نگرفتن در گروه پرمصرف‌ها نیز توضیح داد: با توجه به اینکه در تابستان وسایل سرمایشی بیش‌ترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند به میزان زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهند.

 

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار