به گزارش راهبرد معاصر، معاون فرهنگی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد، با ریشهیابی دلیل شهادت پیشوای شیعیان، حضرت علی (ع) گفت: دروغ و تهمت و شایعهپراکنی بین مردم توسط عاملان معاویه باعث ترور شخصیتی حضرت علی (ع) شد و با تنها شدن مولا، خوارج او را به شهادت رساندند.
حجتالاسلام مهدوی نژاد ، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) به شبهات پیرامون شخصیت ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از ماجرای سقیفه، عدهای تندرو و خشن به بیت حضرت علی (ع) حمله کردند تا ایشان را به بیعت با خلیفه وادار کنند که منجر به آتش کشیدن در و ورود بیاجازه به خانه و شهادت حضرت زهرا (س) و فرزند گرامی ایشان شد. برخی شبهه میسازند که حضرت علی (ع) آن هنگام کجا بودند.
معاون فرهنگی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد افزود: پیامبر به حضرت علی (ع) وصیت کرده بودند که پس از من اتفاقات زیادی رخ خواهد داد و باید به خاطر حفظ شیرازه حکومت اسلامی صبر و سکوت کنی. در آن حمله، دختر پیامبر از حضرت علی (ع) خواستند که خویشتنداری کند و خود به پشت در رفت تا آنها را متقاعد و آرام کند؛ اما آنها حرمت دختر پیامبر را نیز نگه نداشتند.
سکوت حضرت علی (ع) به خاطر مصلحت دین و حفظ رسالت خاندان پیامبر بود
وی کتاب دوجلدی «درسنامههای فاطمیه» نوشته «علی لباف» از انتشارات منیر که در مورد واقعه شهادت دختر پیامبر و مسائل پیرامون این واقعه تألیف شده است را معرفی کرد و ادامه داد: حضرت علی (ع) پس از واقعه مجروح شدن حضرت زهرا (س) سکوت نکردند و با ضارب دختر پیامبر ضرب و شتم کردند اما دست به شمشیر نبردند؛ زیرا ایشان تنها و بییاور بودند و شهادت ایشان به دست آن افراد مسلح و خشن حتمی بود و این مسئله به دین خدا و رسالت خاندان پاک پیامبر لطمه وارد میکرد.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: حضرت علی (ع) هنگام به خاکسپاری همسر بزرگوارشان لباس رزم پوشیدند و تا قبرستان بقیع شمشیر کشیدند تا به پیکر مطهر دختر پیامبر کسی جسارتی نکند. تندرویها و خشونت و وقاحت آنها تا به این حد بود. در خطبه شقشقیه نیز حضرت علی (ع) میگویند که به خاطر وضعیت اجتماعی نامساعد آن دوران تنهاتر از آن بودم که بخواهم قیام کنم.
مهدوی نژاد بابیان اینکه سکوت درس مصلحت بود اذعان کرد: حمله امیرالمومنین (ع) به آن قوم، پا گرفتن نهال اسلام و رسالت سلاله پاک و مطهر پیامبر گرامی اسلام را به مخاطره میانداخت. کشور نوپای اسلامی در معرض تهدید کشورهای خارجی قرار میگرفت و جنگ داخلی میتوانست منجر به نابودی اصل دین الهی و بر باد رفتن تمام زحمات پیامبر شود. عدم یاری و بیتفاوتی کسانی که در واقعه غدیر خم با حضرت علی (ع) بیعت کرده بودند نیز در بروز این واقعه دردناک دخیل بود.
کسی که خوی اشرافی گری دارد، از عدالت بیزار است
وی در خصوص چگونگی به وجود آمدن گروه خوارج نیز گفت: مکر و فریب معاویه و عمروعاص که منجر به شکست حکمیت شد، عدهای تندرو را بر آن داشت که در مقابل رهبر جامعه خود بایستند و او را به خاطر این شکست توبیخ کنند. درحالیکه حضرت علی (ع) گفتند من به شما هشدار داده بودم و شما حکمیت را بر من تحمیل کردید. سرانجام خوارج، این جریان کوتهفکر و تندرو و ظاهربین که با استناد به دین از امام جامعه خود پیشی گرفته و در مقابل امام زمان خود ایستاده بودند در جنگ نهروان در برابر حضرت علی (ع) ایستادند.
معاون فرهنگی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد تأکید کرد: حضرت علی (ع) طی چند سالی که حکومت کردند، باوجود جنگهای زیادی که بر ایشان تحمیل شد و ناسازگاریهای خوارج لجوج، در پی تقویت وضعیت اقتصادی و معنوی مردم بود و با ایجاد عمران و آبادانی در رفع فقر از جامعه میکوشید و کیسه بر دوش و بهطور ناشناس به فقرا کمک میکرد تا لااقل در حکومت او کسی سر گرسنه بر بالین نگذارد. ایجاد مسجد کوفه بهعنوان بزرگترین پایگاه معنویت و اخلاق و فعالیتهای معنوی از مهمترین اقدامات ایشان بود.
مهدوی نژاد همچنین با اشاره به عدالت زبانزد امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و اجرای موبهموی قوانین و احکام اسلامی توسط ایشان تصریح کرد: ۲۵ سال خلافت خلفای سهگانه باعث شده بود بدعتها و انحرافات زیادی وارد حکومتداری شود. شکاف طبقاتی و خوی اشرافی گری و رانتخواری باعث عادت کردن عدهای به بریزوبپاش و اسراف و تجملگرایی شده بود و در مقابل، عده کثیری نیز در فقر و گرسنگی دستوپا میزدند.
حضرت علی (ع) ابتدا ترور شخصیتی شد و بعد با شمشیر خوارج به شهادت رسید
وی افزود: بعدازاینکه به اصرار مردم امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) خلافت را به دست گرفت، طبقه مرفه که به دوران بذل و بخششهای ۲۵ ساله عادت داشت، پاک دستی و تقوا و عدالت حضرت علی (ع) و پرداخت حقوق مساوی از بیتالمال را برنتافت و علیه او شورش کرد. تبلیغات ناجوانمردانه و دروغ معاویه و ناسازگاریهای خوارج نیز مزید بر علت شد تا اینکه به واقعه شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) انجامید.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) ابتدا ترور شخصیتی شد و با زبان زهردار معاویه و شایعهپراکنیهایش در چشم مردم خفیف و بیمقدار شد؛ تا جایی که معروف است مردم شامات میگفتند علی که بینماز بود پس چرا در محراب به قتل رسید؟! پس از هجمهها و جنگ روانی و فاصله گرفتن مردم از حضرت علی (ع)، ایشان با شمشیر خوارج به شهادت رسیدند.
بیبصیرتی موجب طغیان علیه دین و امام جامعه میشود
مهدوی نژاد ضمن تأکید بر اهمیت بصیرت افزایی در جامعه برای تشخیص حق از باطل ادامه داد: خداوند در قرآن میفرماید «السابقون السابقون اولئک المقربون» یعنی در اسلام سابقهداران در دینداری به خداوند مقربتر هستند؛ اما حال فعلی افراد نیز ملاک است. خوارج در انجام فرایض واجب و مستحب سرآمد بودند و معروف است که پیشانیهایشان پینهبسته بود اما اعتقاد قلبی به حقانیت کلام و عمل و سیاستهای امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) نداشتند و پس از شکست حکمیت علیه خلیفه مسلمین طغیان کردند.
وی گفت: طلحه و زبیر نیز القاب «طلحه الخیر» و «سیف الاسلام» را از پیامبر دریافت کرده بودند، اما به خاطر عادت به دنیاطلبی و اشرافی گری در زمان ۲۵ سال خانهنشینی حضرت علی (ع) و حکومتداری خلفای سهگانه، در مقابل حضرت علی (ع) صفآرایی کردند. امروز نیز طبق فرموده امام خمینی (ره) که میزان، حال فعلی افراد است باید به اظهارات و عمل امروز مسئولان نگریست.
معاون فرهنگی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان یزد اظهار داشت: اگر افرادی که در دینداری و مبارزات سیاسی زمان انقلاب، سابقه درخشانی دارند امروز تغییر مسیر ندادهاند و هنوز به دین و انقلاب و آرمانهای شهدا معتقدند و برای تحقق ظهور امام زمان (عج) و رفع فساد و ظلم و بیعدالتی عملاً تلاش میکنند، میتوان باور داشت که منحرف نشدهاند و مانند خوارج زمان حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) پشت رهبر جامعه را خالی نکردهاند.
منبع: فارس