به گزارش راهبرد معاصر ، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور اظهار داشت: طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده از بهمن ماه سال ۹۴ به صورت یک طرح ملی و با مشارکت دستگاههای مختلف آغاز شد.
ضامنی ادامه داد: روند اجرایی این طرح تا ابتدای سال ۹۷ بسیار خوب بود و تعداد ۶۲۵۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شد که این عدد یک رکورد در حوزه اسقاط خودروی فرسوده محسوب میشود. اما به واسطه مشکلاتی که در حوزه تولید خودرو پیش آمد شرکت خودروساز به تعهداتش عمل نکرد و در سال ۹۷ تنها ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال روند نوسازی کمی بهتر شده و یک تفاهم نامه با شرکت ایران خودرو منعقد شده است که براساس آن ۱۰ هزار تاکسی فرسوده در سال ۹۸ نوسازی خواهند شد.
وی با بیان اینکه این طرح برای نوسازی ۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده پیش بینی شده بود، افزود: توقف روند نوسازی در سال گذشته باعث شد تا با انباشت تعداد زیادی تاکسی فرسوده مواجه شویم، که در حال حاضر این عدد به ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است.
وی افزود: تعداد تاکسیهای فرسوده تا پایان سال به ۱۹۲ هزار دستگاه میرسد و اگر اقدام مناسبی در راستای نوسازی صورت نپذیرد، این عدد تا سال ۱۴۰۰ به ۲۴۳ هزار دستگاه خواهد رسید.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تاکسی فرسودهای که در سال ۹۸ نوسازی خواهند شد، تنها ۷ درصد از انباشت فرسودگی است، بیان داشت: یکی از راهکارهایی که در راستای تسریع روند نوسازی تاکسیهای فرسوده در دستور کار قرار دادیم استفاده از تاکسیهای برگشتی است.
وی در خصوص تاکسیهای برگشتی گفت: در این فرآیند ما به مالکان تاکسیهای فرسوده اجازه میدهیم تا از خودروهای کارکردهای که حداکثر سه سال پیمایش داشته اند و از شاخصها و استانداردهای مورد تایید شورای عالی ترافیک شهر برخوردار هستند به عنوان تاکسی استفاده کنند.
وی افزود: در این طرح مالک خودرو با اسقاط تاکسی فرسوده خود میتواند رنگ و پلاک تاکسی اسقاطی را به این خودروی جدیدی که خریداری کرده است، منتقل کند.
ضامنی سومین راهکار موثر در نوسازی تاکسیهای فرسوده را استفاده از ظرفیت واردات خودرو است و افزود: در تلاش هستیم تا از طریق دولت بتوانیم تعدادی از خودروهایی که مناسب تاکسیرانی است را با یارانههایی که برای این بخش وجود دارد وارد کنیم.
وی با بیان اینکه در طرح قبلی مبلغ ۲۰ میلیون تسهیلات با سود۱۶ درصد در اختیار رانندگان قرار میگرفت، گفت: در گذشته ۵ میلیون هم برای لاشه پرداخت میشد و راننده با ۸ میلیون تومان میتوانست خودرو را تحویل بگیرد. اما در شرایط کنونی با افزایش حدود دو برابری قیمت خودروها، پیگیر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده هستیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای افرادی که متقاضی خرید نقدی هستند این امکان فراهم است تا تاکسی خودرو را بدون معطلی نوسازی کنند.
وی تصریح کرد: قیمت لاشه خودروها نیز در شرایط فعلی حدود ۷ میلیون تومان خواهد بود که با مبلغ ۴۰ میلیون تسهیلات، رانندهها باید برای خودروی پژو ۲۰ میلیون و برای سمند حدود ۳۰ میلیون تومان پرداخت کنند.
منبع:باشگاه خبرنگاران
بالای 20 هزار دلار) تمام دارایی ام را روی این ماشین گذاشتم میتوانستم مینی بوس یا کامیونت بگیرم و حالا قیمتش بالای 200 میلیون بود حالا اشتباه نکردیم که تاکسی خریدیم اگر که میخواستم تاکسی کوچک بگیرم چرا سه برابر پول میدادم وحالا هم صاحب ماشین نباشم تازه ون در ردیف خودروهای خارجی میباشد که تبدیل آن قابلیت
واردات دارد شایسته است در مورد تاکسیهای ون در مقابل ون بدهند یا مجوز پلاک شخصی بدهند تا حقوق این قشر ضعیف پایمال نشود .