به گزارش راهبرد معاصر، لایحه رتبهبندی معلمان از اوایل دهه 90 مطرح شد و پس از یک دهه کش و قوس این لایحه در آخرین روزهای دولت دوازدهم به مجلس ارسال و پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. البته شورای نگهبان اشکالاتی را به لایحه رتبهبندی معلمان وارد و آن را برای رفع ابهامات به مجلس فرستاد.
در ماههای اخیر، فرهنگیان در استانهای مختلف کشور در اعتراض به عدم اجرای رتبهبندی معلمان تجمعات مختلفی را برگزار کردند، خواسته آنها اجرای دقیق و سریع این لایحه است.
آنگونه که از میان صحبتهای مسئولان دولت و مجلس برمیآید، رتبهبندی معلمان در بودجه سال 1401 دارای اعتبار 25 هزار میلیارد تومانی است اما هماکنون اختلاف نظر جدی درباره شیوه اجرای آن و تأمین اعتبار 12.5 هزار میلیارد تومانی آن برای 6 ماهه دوم سال 1400 است.
در بودجه سال 1400 اعتبار پایداری برای اجرای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته نشده بود؛ از سوی دیگر کمیسیون آموزش مجلس تغییراتی را در لایحه پیشنهادی رتبهبندی معلمان ایجاد کرده است که بار مالی آن را افزایش میدهد و همین مسائل محل اختلاف نظر در اجراست.
با این حال شورای نگهبان با اعمال اشکالاتی به رتبهبندی مصوب مجلس که مهمترین آن اصل 75 است آن را برای اصلاح مجدد به مجلس ارسال کرد.
سرنوشت اجرای رتبهبندی در سال 1400
علیرضا منادی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اشکالات شورای نگهبان به لایحه رتبهبندی معلمان اصلاح شد، گفت: معتقدیم لایحه، پول به همراه دارد و رتبهبندی برای یک سال است که در سال 1400، برای 6 ماه اجرا میشود در نتیجه پول تعیین شده کفایت میکرد.
وی افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه 1401، 15 هزار میلیارد تومان علاوه بر 25 هزار میلیارد تومان سال آینده برای رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شد و در مجموع حدود 40 هزار میلیارد تومان تعیین شد تا اگر امسال مشکلی پیش آمد یا اینکه شورای نگهبان مجدد به مصوبه اشکال گرفت این موضوع جزء دیون باشد و از محل 15 هزار میلیارد تومان تامین شود.
امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبهبندی معلمان جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.
بخشی از اصلاحات لایحه رتبه بندی معلمان بدین شرح است:
طبق ماده 3 اصلاح شده، معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
طبق تبصره اصلاح شده ماده 4، استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند نیز مشمول این قانون می شوند.
در ماده 5 اصلاحی آمده است: کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل پنجسال خدمت در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آییننامه اجرائی این قانون خواهد بود.
همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(15) و(21) سال است و ارفاقات مذکور در تبصرههای (1) و (2) این ماده، از این مدت کسر میشود.
در ماده 6 اصلاحی آمده است: برای رتبههای موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(45%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(55%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(65%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(75%) و استاد معلم حداقل نود درصد(90%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است./تسنیم