آب، برق و گاز رایگان شد!-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از بررسی بودجه ۱۴۰۱؛

آب، برق و گاز رایگان شد!

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد نایب رییس و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ آغاز شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 02
کد خبر: ۱۲۴۵۰۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ ، نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیک زادثمرین نایب رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ و ۶ دقیقه و با حضور دو سوم از نمایندگان حاضر در صحن آغاز شد.

 

این جلسه که هفدهمین جلسه برای ادامه رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور است، بخش درآمدی تبصره ۱۱ بررسی می‌شود، ضمن اینکه صحن امروز به صورت سه شیفت تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت.


طرح‌های مسکن به سرانجام می‌رسد
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور با بند (الف) تبصره ۱۱ ماده واحده این لایحه در بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

 

مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می‌باشند موظفند تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (۱۸%) اقدام نماید.

 

مالیات مسکن مهر(شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می گردد، معادل سه میلیون(۳٫۰۰۰٫۰۰۰)ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌گردد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

 

سقف معافیت مالیاتی مشخص شد
بر اساس موافقت نمایندگان و تصویب بند (۵) تبصره (۱۲) سقف معافیت مالیاتی کارمندان مشخص شد که بر اساس آن حقوق ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی از پرداخت مالیات معاف شد اما دریافت کنندگان حقوق‌های ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان ۱۰ درصد، ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان ۱۵ درصد، ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ درصد و بیش از ۳۵ میلیون تومان ۳۰ درصد نسبت به مازاد سطح پایین تر باید مالیات پرداخت کنند.


لازم به ذکر است سقف معافیت مالیاتی پیشنهادی دولت در لایحه ارائه شده به مجلس ۵ میلیون تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده مجلس شورای اسلامی باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و تورم موجود در بازار به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

 

یارانه چه کسانی حذف می‌‌شود؟
خانه ملتی‌ها در ادامه نشست امروز بررسی بخش درآمدی تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه سال آینده را در دستور کار خود قرار دادند و با بندهای (ب) و (ج) آن موافقت کردند که بر اساس آنها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به حذف ثروتمندان از صف یارانه بگیران و دهک‌بندی درآمدی خانوارهای یارانه‌بگیر شد.

 

اقشار کم‌درآمد تحت پوشش دولت می‌روند
در ادامه بررسی تبصره (۱۴) نمایندگان ضمن موافقت با پیشنهاد الحاق یک بند به این تبصره دولت را مکلف کردند تا اقشار کم درآمد را شناسایی و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دهد و این افراد نیازی به ثبت نام ندارند. همچنین شورای عالی بیمه نیز موظف شد لیست داروهای جدید با توجه به میزان استطاعت بیماران را تعیین کند.

 

هوشمندسازی مصرف آب و برق
بهارستان نشین‌ها در جریان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و در روز پر کار خود به تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه رسیدند و با بند (ج) و جزء ۱ بند (د) این تبصره موافقت کردند این بندها بر هوشمندسازی بررسی میزان مصرف مشترکان آب و برق و وصل مطالبات از مشترکان پر مصرف تاکید دارند.

 

همچنین با موافقت نمایندگان با پیشنهادی اصلاحی در جزء ۱ بند (د) مقرر شد دولت تغییر کنتورهای خراب به هوشمند و نصب این کنتورها برای واحدهای جدید الاحداث را بر عهده بگیرد و هزینه آن را از مشترکان به صورت اقساطی دریافت نماید زیرا این اقدام را راه حلی برای شناسایی مشترکان پر مصرف و متخلف دانستند.

 

چه کسانی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز معاف شدند
نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب بخش درآمدی بند الحاقی (۳) تبصره (۱۵) ماده واحده لایحه بودجه وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مکلف کردند تا از مشترکان کم مصرف و خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هزینه‌ای دریافت نکنند. هزینه مشترکین پر مصرف براساس الگوی افزایش پلکانی محاسبه می‌شود.

 

مجوز احداث پنج هزار مگاوات نیروگاه برق در مناطق محروم
در ادامه نشست امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم در خانه ملت با بندهای (و) و (ز) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند و به وزارت نیرو مجوز دادند تا پنج هزار مگاوات نیروگاه برق با اولویت مناطق محروم احداث کند.

 

بهارستان نشین‌ها در ادامه بررسی تبصره (۱۵) لایحه بودجه ۱۴۰۱ و موافقت با بند (ج) و بند الحاقی (۱) آن به دولت اجازه دادند تا از طریق مشارکت داخلی و خارجی نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق اقدام کند./ خانه ملت

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار