به گزارش راهبرد معاصر؛ طرح رتبه بندی معلمان دغدغهای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرحهای پر سرو صدای این روزها در مجلس است. زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید به معلم شان و جایگاه تاثیر گذار آن اهمیت داد یک بخش کوچکش شاید بتواند وجود همین قانون رتبهبندی باشد و وقتی به شکل قانونی اجرا و عملیاتی شود میتوان اطمینان بیشتری به آن پیدا کرد.
خلیل جواد یار در پاسخ به این سوال که رتبه بندی معلمان چه میزان میتواند در جهت ارتقای جایگاه معلمان اثر گذار باشد، گفت: یکی از هدف گذاریهای رتبهبندی معلمان بحث ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آنها است، که باید این به عنوان هدف قرار بگیرد.
وی ادامه داد: ریشه شروع بحث رتبهبندی در کشورمان در ۴-۵ سال اخیر است و دو راهکار بارز که مستقیما به رتبهبندی معلمان در ابعاد مختلف از جمله صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای و شئون مختلف متصل است ابعاد اعتقادی و اخلاقی است.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: اگر رتبهبندی به طریق درست و همراه با ساز و کار مطلوب آن مدون شود و به اجرا در بیاید بسیار خوب است، اما باید گفت که برخی مطالبات معلمان در آن نادیده گرفته شده است و چه بسا در بعضی ساز و کارها هم ایراد داشته باشد، اما باید گفت باز هم میتوان به آن امیدوار بود.