جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

فاطمی امین:برای صنعت خودرو برنامه ۲ ساله داریم

به گفته وزیر صمت برنامه‌ای ۲ ساله با ۹ پروژه برای صنعت خودرو تدوین شده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 29
کد خبر: ۱۲۷۶۶۱

به گزارش راهبرد معاصر فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گویی تلویزیونی نکاتی را مطرح کرد.

سوال: آیا قبل از اینکه وزیر شوید فکر وزیر شدن را داشتید؟

آقای فاطمی امین گفت: من برای وزیر شدن برنامه ریزی نکردم. مسیر شغلی من این گونه است که یک تحولی در ساز و کار کشور ایجاد کنیم تا ظرفیت کشور را نشان دهیم.

سوال: شما چه صنعت و مهارتی را حرفه‌ای انجام می‌دهید؟

آقای فاطمی امین گفت: تخصص من بیشتر مدیریتی، برنامه ریزی و استقرار سیستم‌ها است البته رشته تحصیلی من در دوره کارشناسی الکترونیک بود و خودم یک شرکت داشتم و مشکلاتی وجود داشت  و بیشتر تخصص من مدیریت در سطح ملی است. اما تجربه کار هلدینگی را نیز دارم.

سوال: طرح درج قیمت کالا‌ها آغاز شده اجرای این طرح را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای فاطمی امین گفت: این یک پروژه ۸ ماهه هست و اکنون در ماه چهارم قرار داریم و تا کنون نیمی از راه مانده است. در این نصف راه بخش کوچکی از کالا‌ها شامل این طرح شدند، اما یک سازوکاری ایجاد شده که قیمت را تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و اگر تغییری ایجاد شود جلوی آن را خواهیم گرفت.

در کل یعنی از سرمنشا جلوی افسار گسیختگی قیمت‌ها را خواهیم گرفت فاصله قیمت تولیدکننده تا مصرف کننده حداکثر می‌تواند ۳۰ درصد باشد و همه مردم می‌توانند آن را کنترل کنند. این یک ابزار جدید حکمرانی است. طبق قانون ۱۵ نظام صنفی تمام فروشندگان موظف هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و تولیدکنندگان باید قیمت را شفاف کنند.

از مردم تقاضای کمک داریم که مطالبه داشته باشند و مثل یک بازرس عمل کنند.

سوال:مهم‌ترین چالش پیش روی صنعت و تجارت چیست؟

آقای فاطمی امین گفت: در ۴ حوزه چالش داریم اولین اولویت‌ این که باید به چه سمت رویم البته این برای ما مشخص است. شفاف شدن اولویت‌ها کمک به هدفمند شدن منابع می‌کند. چالش دوم قواعد است و بهم ریختگی در قوانین داریم. چالش سوم این که تسهیل درست صورت نمی‌گیرد باید به شاگرد زرنگ‌ها هم توجه شود و آخرین مورد نظارت است اگر این چهار مورد صورت گیرد کسب و کار ایرانی ظرفیت حرکت را پیدا خواهد کرد.

سوال:طرح واگذاری معادن به کجا رسید؟

آقای فاطمی امین گفت: حدود ۱۰ هزار معدن داریم تعداد نیمی از آن‌ها تعطیل است، اما عمدتا معادن کوچک هستند در حوزه معادن چند اشکال جدی وجود دارد، اولین آن شناسایی است خیلی از داشته‌های خود آگاه نیستم یک پروژه نقشه برداری زمینی در حال انجام است که کمک کننده خواهد بود، مشکلاتی در حوزه بهره برداری داریم و مهم‌تر از آن فرآوری است.

سوال:برنامه شما برای صنعت پرحاشیه خودرو چیست؟

آقای فاطمی امین گفت: مسائل این صنعت مشخص است. یک برنامه ۲ ساله با ۹ پروژه برای این صنعت وجود دارد که به ترتیب در حال انجام است یکی از این کار‌ها اصلاح ارتباط بین خودروساز با قطعه ساز است، واگذاری خودرو ساز‌ها مورد بعدی این پروژه است در سال ۱۴۰۱ تغییرات برای مردم ملموس خواهد شد. چیزی که وجود دارد این است که خودر‌وهایی که تولید می‌شوند به لحاظ قیمتی فاصله زیادی با درآمد مردم دارند چقدر از مردم می‌توانند خودرو یک میلیارد تومانی خریداری کنند، ما یک اشتباه راهبردی داشتیم آن نیز این بود که به توسعه محصول فکر نکردیم باید یک یا دو خودرو اقتصادی با قیمت ۶ هزار دلار با تیراژ مناسب تولید شود.

سوال: وضعیت لوازم خانگی و در کل این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای فاطمی امین گفت: اعتقاد دارم باید در هر بخشی هم صادر کننده و هم وارد کننده باشیم، حداکثر ۲۰ درصد واردات و حداقل ۲۰ درصد صادر باید داشته باشیم این موضوع کمک به ارتباط ما با دنیا می‌کند. فناوری را به روز می‌کند و مزیت‌های دیگری دارد هر شرکتی که در یک دوره زمانی به اقتصاد کشور ما آسیبی زده است، بازگشت آن به ایران به آسانی نخواهد بود و باید جبران کند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر