تحول در صنعت خودروسازی با ورود بخش خصوصی-راهبرد معاصر
مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

تحول در صنعت خودروسازی با ورود بخش خصوصی

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گویی پیرامون ضرورت تحول در صنعت خودروسازی گفت: به نظر می‌رسد دولت سیزدهم بر آن است، تحولی اساسی را در همکاری با سایر نهادهای تاثیرگذار و تصمیم گیرنده در صنعت خودروسازی رقم بزند. از این منظر باید گفت نقطه آغاز امیدواری، در سال جدید، واگذاری صحیح سهم دولت در خودروسازی است. اگر این اتفاق بیافتد، یعنی عزم دولت در خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی کشور محقق شود، قطعا می‌توان منتظر اتفاقات خوبی در این صنعت بود.
مرتضی مصطفوی؛ کارشناس صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 04
کد خبر: ۱۲۷۹۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

تحول در صنعت خودروسازی با ورود بخش خصوصی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضوع واگذاری سهم دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا و آزاد سازی واردات موضوعات مهمی است که در سال 1401 علاوه بر اینکه محل بحث است می تواند به تدریج سرنوشت بازار و صنعت خودروسازی کشور را دچار تحولاتی اساسی کند. این بازار و صنعت در چه صورتی متحول می شود؟ نقش دولت در واگذاری و سیاست گذاری صنعت خودروسازی چیست را در گفت و گوی راهبرد معاصر با کارشناس بازار و صنعت خودرو بررسی کرده‌ایم.


مرتضی مصطفوی کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر تحلیل خود را درخصوص وضعیت بازار خودرو درسال 1401 ارائه داد و در این باره گفت: با توجه به اتخاذ تصمیماتی بعد از صدور فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور برای ایجاد اصلاحاتی در صنعت خودروسازی کشور، انتظار می رود در سال جدید شاهد حرکت های رو به جلویی در صنعت و به تبع آن در بازار خودروسازی کشور باشیم.


وی در این باره خاطر نشان کرد: به نظر می رسد دولت سیزدهم بر آن است برخلاف دولت‌های قبلی، تحولی اساسی را در همکاری با سایر نهادهای تاثیر گذار و تصمیم گیرنده در صنعت خودروسازی رقم بزند. از این منظر باید گفت نقطه آغاز امیدواری، در سال جدید، واگذاری صحیح سهم دولت در خودروسازی است. اگر این اتفاق بیافتد، یعنی عزم دولت در خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور محقق شود، قطعا می توان منتظر اتفاقات خوبی در این صنعت بود.


مصطفوی کارشناس بازار و صنعت خودرو در این باره افزود: حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی و اینکه دولت در این بازار فقط و فقط به عنوان ناظر و سیاست گذار و حامی حقوق مردم حضور داشته باشد به این معناست که سال جدید، آغاز خوبی برای حرکت های رو به جلو در این صنعت خواهد بود. حرکتی که به تدریج در ماه ها و سال های آینده به نفع عموم مردم یعنی خریداران و مصرف کنندگان واقعی تمام می شود.


مرتضی مصطفوی نیاز به واردات را یک نیاز اساسی و حیاتی برای ایجاد انگیزه در خودروسازان خواند و در این باره گفت: بازار خودروی ما به شدت نیازمند واردات خودروی اقتصادی است. نه تنها مردم نیازمند واردات خودرو هستند، بلکه صنعت خودروسازی برای ایجاد انگیزه و قرار گرفتن در مسیر رقابتی نیازمند واردات خودرواست. انتظار می رود مجلس و مجمع تشخیص ایرادات وارده بر واردات خودرو را هر چه زودتر رفع کنند تا به واسطه آزاد سازی واردات شاهد اتفاقات خوبی در بازار و صنعت خودرو باشیم.


وی درباره اتفاقات خوبی که بعد از آزاد سازی واردات در بازار و صنعت خودرو رخ می دهد، گفت: به این دلیل عنوان " اتفاقات خوب" بر این موضوع می گذارم، چرا که سال هاست بازار خودروی ایران انحصاری است و خودروسازان کمترین رقابتی با خودروسازی های جهان یا حتی کشورهای آسیایی نداشته اند، از این جهت صنعت خودروسازی ایران به شدت نیازمند ایجاد انگیزه برای تولیدات بهتری است.


وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: واردات خودرو در ماه های اول خودروسازان را نگران از دست رفتن مشتریان خود می کند، لذا احساس خطر ایجاد شده به آنها انگیزه می دهد تا تغییرات و اصلاحاتی اساسی برای باقی ماندن در بازار ایجاد کنند. از این نظر واردات یک امر حیاتی برای صنعت خودروسازی به شمار می رود چرا که مانع بزرگ انحصار را از پیش رو برمی دارد و رقابت را به عنوان یک اصل مهم در تجارت جانشین می کند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
0
0
بخش خصوصی چه کسانی هستند میشه معرفی بفرمائید
تحلیل های برگزیده