رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه-راهبرد معاصر
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل پیرامون انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفت: مارین لوپن به عنوان اصلی‌ترین رقیب مکرون از اینکه وی نتوانسته کارنامه موفق اقتصادی از خود به جا بگذارد در مصاف انتخاباتی و تبلیغاتی حداکثر استفاده را برده و توانسته فاصله خود را با وی به حداقل برساند، لذا حساسیت‌ها در این دور از انتخابات فرانسه بالا گرفته است.
مرتضی مکی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 10
کد خبر: ۱۲۸۸۴۵

رقابت تنگاتنگ مکرون و لوپن در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

 

به گزارش راهبرد معاصر، دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امروز برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که 3‌ رقیب اصلی آن از 3‌ جبهه سیاسی مختلف قرار است بر سر هدایت ‌یکی از پرجمعیت‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا رقابت کنند. اگرچه در نگاه اول امانوئل مکرون برنده دور اول انتخابات و احتمالا دور دوم به‌نظر می‌آید، اما دو رقیب راست‌ و چپ مکرون از نظر محبوبیت فاصله چندانی با او ندارند و همین نزدیکی پیش‌بینی نتیجه نهایی را دشوار ساخته است. مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل و فرانسه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» نگاهی دارد به وضعیت این دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و حواشی آن که در ادامه خواهید خواند: 

 

مرتضی مکی کارشناس بین‌الملل و فرانسه در خصوص انتخابات فرانسه و شانس نامزدها برای ورود به الیزه به «راهبرد معاصر» گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی مردم این کشور به پای صندوق رای می روند تا به یکی از نامزدهای جریان راست میانه، چپ میانه و راست افراطی رأی دهند. تغییرات صورت گرفته در انتخابات و حضور احزاب در این دوره از انتخابات نشان می‌دهد جریان چپ نامزدی که بتوان بر وی تکیه کرد و احتمال جذب آرا را داشته باشد ندارد، بنابراین رقابت بیشتر در بین نامزدهای راست میانه و راست افراطی خواهد بود.



وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این دور از انتخابات به نظر می‌رسد رقابت بیشتر میان خانم مارین لوپن و آقای مکرون در جریان باشد. با توجه به اینکه اصولا انتخابات ریاست جمهوری فرانسه عمدتا دو مرحله ای بوده است، به نوعی که در انتخابات‌های پیشین هیچ کدام از نامزدها نتوانستند پنجاه درصد آرا را کسب کنند، لذا رقابت برای طرفین سخت می‌شود. این گمان وجود دارد، رئیس جمهور فعلی فرانسه در دو دور انتخابات بیشتر از سایر نامزدها باید با خانم لوپن رقابت تنگاتنگی را پشت سر بگذارد و ای موضوع کار را برای مکرون با توجه به کاهش محبوبیت وی در دو هفته اخیر به مراتب سخت‌تر خواهد کرد.  

 

مرتضی مکی کارشناس مسائل فرانسه در این باره توضیح داد: کاهش محبوبیت مکرون منجر به کاهش فاصله وی با اصلی‌ترین رقیبش یعنی مارین لوپن شده است به طوری که در نظرسنجی‌های منتشر شده در فرانسه میان این دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها یک درصد فاصله وجود دارد.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعا هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری در دور اول انتخابات نمی‌توانند حداکثر آرا را به خود اختصاص دهند، بنابراین انتخابات به مرحله دوم راه پیدا می‌کند.

 

مرتضی مکی کارشناس سیاست خارجی و مسائل فرانسه در ادامه افزود: قطعا یکی از دو نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یعنی آقای مکرون یا خانم لوپن به عنوان نامزدهای پرطرفدار ریاست جمهوری این کشور به مرحله دوم راه پیدا خواند کرد. این دور از انتخابات در دور اول بر خلاف اتفاقاتی که در انتخابات سال 2017 رخ داد که امانوئل ماکرون با فاصله 6 درصدی با لوپن به دور دوم راه یافت ودر مرحله دوم توانست آرای 36 درصدی به ریاست جمهوری برسد اندکی متفاوت است چرا که مکرون در این دور از انتخابات به دلیل عدم برجای گذاشتن کارنامه اقتصادی موفقی از خود شانس زیادی ندارد.

 

وی در پایان متذکر شد: مارین لوپن به عنوان اصلی ترین رقیب  مکرون از اینکه وی نتوانسته کارنامه موفق اقتصادی از خود به جا بگذارد در مصاف انتخاباتی و تبلیغاتی حداکثر استفاده را برده و توانسته فاصله خود را با وی به حداقل برساند، لذا حساسیت ها در این دور از انتخابات فرانسه بالا گرفته است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده