به گزارش راهبرد معاصر جمعی از نمایندگان در نامهای خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی پیش آمده در جلسه غیررسمی مجلس در 22 فروردین ماه خواستار حفظ شأن مجلس شدند.
متن کامل نامه نمایندگان به رئیس مجلس به شرح زیر است:
جناب آقای قالیباف
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
حواشی بوجود آمده در خصوص جلسه غیررسمی مورخ 22 فروردین ماه سال جاری، لازم نموده که مجموعهای از تذکرات به منظور دفاع از شان قانونی و قانونمندی مجلس شورای اسلامی به استحضار برسد:
1- برخی از اعضای هیات رییسه نتیجه رأیگیری تاریخ صدرالاشاره را بعنوان نظر رسمی مجلس شورای اسلامی بیان کرده اند. براساس دستور جلسه ابلاغی هیات رئیسه و صورت مذاکرات منتشره از رأیگیریهای صحن در تاریخ مذکور، موضوع رأیگیری «رأیگیری استمزاجی در خصوص ابقاء کمیسیون اصل 85» بوده است. فارغ از اینکه جلسه مذکور وفق هیچ کدام از مواد قانون آیین نامه داخلی مجلس برگزار نشده (که در بندهای بعد شرح داده میشود) اساسا «رأیگیری استمزاجی» وجاهت قانونی نداشته و نمی تواند ملاک عمل هیات رئیسه قرار گیرد.
2- استفاده از ظرفیتهای اصل 85 قانون اساسی بهطور شفاف در مبحث چهارم قانون آیین نامه داخلی مجلس ذکر شده است. خاتمه طرحها و لوایحی که براساس چنین اصلی مورد بررسی قرار میگیرند وفق ماده 167 آیین نامه داخلی و به دو صورت انجام میشود؛ یا براساس صدر ماده 167 خروجی کمیسیون مورد تایید صحن قرار گرفته و بعد از تعیین مدت زمان به شورای محترم نگهبان ارجاع میشود و یا وفق تبصره 2 ماده 167 فعالیت کمیسیون خاتمه مییابد. لذا اساسا موضوع « رأیگیری برای ابقاء کمیسیون اصل 85» بلاوجه است چون پیش از این در جلسه 6 مردادماه 1400 در این خصوص رأیگیری شده و به تصویب رسیده است.
3 - مسئولیت هیات رئیسه مجلس در بررسی عملکرد کمیسیونهای داخلی مجلس مشخص و غیرقابل تفسیر است. اگر منظور هیات رئیسه از «ابقاء کمیسیون اصل 85» اعمال تبصره 2 ماده 167 است، هیچکدام از مقدمات مندرج در آن تبصره اجرا نشده و رأیگیری در خصوص این مسئله خلاف صریح آیین نامه داخلی مجلس انجام شده است.
4- گزارش ارائه شده از سوی رئیس محترم کمیسیون مشترک میبایست وفق ماده 100 آیین نامه داخلی، بیست و چهار ساعت قبل از تشکیل جلسه چاپ و در اختیار نمایندگان قرار میگرفت. براساس تبصرههای ذیل این ماده، ارائه گزارش باید به درخواست حداقل 50 نفر از نمایندگان انجام میشد که این مورد نیز رعایت نشده است.
5- چنانچه هیات رئیسه جلسهای که در تاریخ 22 فروردین ماه تشکیل شده را مصداق «جلسه غیرعلنی» میداند، متذکر میگردد که هیچکدام از اجرای ماده 102 آیین نامه داخلی رعایت نشده و رأیگیری آن جلسه فاقد اعتبار است.
6- حتی اگر جلسه 22 فروردین مجلس را رسمی دانسته و رأیگیری در این جلسه را معتبر بدانیم (که قطعا چنین امری خلاف آیین نامه داخلی است) تعداد حاضرین در هنگام رأیگیری 241 نفر و آرای مخالف با موضوع رأیگیری 120 نفر اعلام شده است، ولی براساس ماده 115 آیین نامه داخلی «مصوبات مجلس در جلسه رسمی و با رای موافق اکثریت مطلق حاضران که بیش از نصف نمایندگان حاضر است» معتبر میباشد. بطور کلی آرای مکتسبه در این جلسه با هیچ کدام از موارد مندرج در ماده 117 آیین نامه داخلی مطابقت ندارد. به عبارتی موضوع جلسه مذکور نتوانسته است اکثریت مطلق هیچکدام از موافقان و مخالفان را کسب نماید و بر همین اساس موضوع جلسه به تصویب نرسیده و بررسی طرح براساس تصمیم جلسه 6 مردادماه 1400 ادامه مییابد.
7- ادعای برخی همکاران در خصوص «اتمام مدت سه ماهه بررسی طرح در کمیسیون مشترک» بیش از همه چیز موجب تعجب شده است. آن چنان که قانون تصریح کرده است «ترتیب رسیدگی این قبیل طرحها و لوایح در کمیسیون همان ترتیب رسیدگی و تصویب در مجلس خواهد بود» و هیچ کدام از مواد آییننامه داخلی سقفی برای بررسی طرحها و لوایح تعیین نکرده است.
8- به استناد بند 4 ماده قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور، تشخیص معاونت حقوقی مجلس در خصوص مغایرت مصوبات کمیسیونها با آیین نامه داخلی مجلس «مانع از طی مراحل تصویب طرحها و لوایح نخواهد شد»، ولی متأسفانه شاهدیم که نامه معاونت حقوقی نه تنها به عنوان مستمسکی برای لغو تصمیم نمایندگان قرار گرفته، بلکه از تشکیل جلسات کمیسیون مشترک نیز ممانعت به عمل آمده است. این در حالی است که پخش مستقیم جلسات کمیسیون مشترک و رأیگیری علنی نمایندگان محترم موید عدم تخلف یا مغایرت تصویب طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی با آییننامه داخلی کمیسیون مشترک بوده و تشخیص معاونت حقوقی فاقد وجاهت است.
در پایان متذکر میگردد که این حجم از تخلف در خصوص یک طرح آن هم دو سال بعد از شروع به کار مجلس و ریاست جنابعالی، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و انتظار میرفت که هیأت رئیسه بر اساس بند 11 ماده 22 نسبت به «حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان» اقدام نماید. لذا ضمن محفوظ دانستن اجرای ماده 23 و 24 آییننامه داخلی مجلس، موارد ذیل به عنوان درخواست رسمی و مطالبه جدی امضاءکنندگان جهت امعان نظر و اقدام مقتضی ایفاد میگردد:
الف: مجلس تاکنون هیچ تصمیم معتبری در خصوص اعمال تبصره 2 ماده 167 بر کمیسیون مشترک نداشته است. لذا ادامه فعالیت آن کمیسیون کاملا قانونی بوده و هر گونه تصمیمی در خصوص طرح موسوم به صیانت، میبایست بر اساس ماده 167 آییننامه داخلی یا تبصرههای ذیل آن انجام شود.
ب- تذکر لازم به اعضای خاطی هیأت رئیسه مجلس داده شود و تضمین لازم در خصوص عدم تکرار چنین برخوردهای غیرمسئولانهای اخذ گردد.
ج- نقش پررنگ مشاورههای غلط و مداخلات نابجای معاونت حقوقی در انبوه تخلفات صورت پذیرفته غیرقابل اغماض و مغایر با تبصره ماده یک قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور است. ردپای ایشان در تمامی حواشی اخیرا پیدا بوده و نامهنگاریها و اظهارنظرهای رسانهای ایشان همواره بر ابهام در مسائل افزوده است. از آنجا که انتصاب ایشان جزو وظایف رئیس مجلس به شمار میرود، شایسته است که نسبت به ادامه همکاری معاون فعلی تجدید نظر نمایید.
به گزارش تسنیم، نمایندگان روز (دوشنبه 22 فروردین ماه) درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی جلسه غیر علنی داشتند که در این جلسه با رأی استمزاجی که از نمایندگان اخذ شده بود، وکلای ملت با بازگرداندن این طرح به صحن علنی موافقت کرده بودند البته باید تصمیمگیری درباره این موضوع در جلسه علنی صورت گیرد.