تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت در دندان پزشکی زیبایی چیست؟-راهبرد معاصر

تفاوت کامپوزیت دندان با لمینت در دندان پزشکی زیبایی چیست؟

ممکن است به دنبال دندانپزشکی زیبایی باشید تا تراشه یا شکافی که باعث حواس پرتی می‎شود را برطرف کنید، یا دندان‎های فرسوده، لکه‎دار یا تغییر رنگ داده را درخشان کنید.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 25
کد خبر: ۱۳۰۸۸۳

به گزارش راهبرد معاصر؛  چندین روش زیبایی برای ایجاد لبخند رویایی شما وجود دارد. دو روش متداول برای اصلاح تک دندان یا کل دهان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان است. هر دو گزینه مزایا و معایب خود را دارند.

 

ممکن است به دنبال دندانپزشکی زیبایی باشید تا تراشه یا شکافی که باعث حواس پرتی می‎شود را برطرف کنید، یا دندان‎های فرسوده، لکه‎دار یا تغییر رنگ داده را درخشان کنید. چندین روش زیبایی برای ایجاد لبخند رویایی شما وجود دارد. دو روش متداول برای اصلاح تک دندان یا کل دهان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان است. هر دو گزینه مزایا و معایب خود را دارند.

 

5 فواید لبخند زدن

  1. وقتی لبخند می زنید، کل بدن شما شل می ‎شود.
  2. لبخند زدن حتی اگر اجباری باشد، ثابت شده است که فوراً خلق و خوی شما را بهبود می ‎بخشد.
  3. لبخند زدن باعث آزاد شدن آندورفین‎های احساس خوب می‎ شود.
  4. افراد خندان به عنوان افرادی جذاب‎تر، اجتماعی‎تر و خوش برخوردتر دیده می ‎شوند.
  5. لبخند زدن باعث می‎شود جوان‎تر از آنچه که هستید به نظر ‎برسید.

 

دو راه برای بهبود آسان لبخند شما

در حالی که راه‌های زیادی برای بهبود لبخند شما وجود دارد، دو مورد از محبوب‌ترین روش‌ها کامپوزیت دندان و لمینت هستند. این روش‌های زیبایی دندان بسیار مشابه هستند، اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند. بیایید نگاهی به هر گزینه بیندازیم.

 

لمینت دندان چینی چیست؟

لمینت‌های دندان یک ماده چینی نازک هستند که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. این شکل به طور خاص برای قرار گرفتن روی دندان شما ساخته شده و ظاهری طبیعی ایجاد می‌کند که با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شود. بسته به اهداف شما، «از لمینت می توان در برطرف کردن چندین مشکل زیبایی مانند لب پریدگی، شکستگی، تغییر رنگ یا ناهمراستایی دندان ها استفاده کرد».کمی از دندان شما برداشته می‌شود تا لمینت‌های دندان به خوبی جا بیفتند و ظاهری یک دست به دندان های شما بدهند. قرار دادن لمینت دندان به طور کلی بدون درد است اما ممکن است نیاز به چند ویزیت برای به دست آوردن یک تناسب دقیق داشته باشید که تا آخر عمر باقی بماند.

 

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت‌ها به صورت سفارشی از مواد چینی طراحی شده‌اند که رنگ و بافت آن با دندان‌های اطراف هماهنگ است. در برابر لکه شدن بسیار مقاوم است و به دندان‌های شما اجازه می‌دهد ظاهری درخشان و سفید داشته باشند. لمینت‌ها ماندگاری بالایی دارند و قابلیت ماندگاری 15 سال یا بیشتر را دارند.

در حالی که لمینت‌ها فوق العاده بادوام هستند، می‌توانند آسیب ببینند. بیمارانی که دندان‌های خود را به هم می‌سایند یا به هم می‌فشارند، این بیماری به نام دندان قروچه شناخته می‌شود، ممکن است نیاز به استفاده از محافظ‌های شبانه برای محافظت از لمینت‌ها در خواب داشته باشند.

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که در آن سطح دندان آماده می‌شود و یک رزین جدید مستقیماً روی آن اعمال می‌شود. پس از سفت شدن رزین، صیقل داده می‌شود و شکل می‌گیرد تا ظاهر مورد نظر تکمیل شود. کامپوزیت دندان برای همیشه ساخته نشده است. دندانپزشکان زیبایی اغلب کامپوزیت دندان را برای عیوب جزئی توصیه می‌کنند. بسته به میزان کامپوزیت دندانی مورد نیاز و اینکه بیمار تا چه اندازه مراقبت از دندان‌های خود را مدیریت می‌کند، یک کامپوزیت دندان می‌تواند بین 3 تا 10 سال دوام بیاورد. به عنوان یک روش ساده و آسان، می‌توان آن را در یک ویزیت در مطب تکمیل کرد.

 

مزایا و معایب کامپوزیت دندان

از مزایای کامپوزیت دندان می توان به مواردی چون: این روش با حداقل تهاجم سریع و ساده است و نیاز به تغییر کمی یا بدون تغییر در دندان اصلی دارد. کامپوزیت دندان مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌های زیبایی از جمله لمینت‌ها یا روکش‌های دندانی با نتایج زیبایی‌شناسی مشابه، اشاره کرد.

در حالی که کامپوزیت یک راه حل عالی برای تقویت لبخند شما است، مواد رزین کامپوزیت به اندازه پرسلن دوام نمی‌آورد. همچنین به اندازه کافی مقاوم در برابر لکه نیست و بیشتر در معرض خرد شدن است.

 

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

هم لمینت‌های کامپوزیت دندان و هم لمینت‌های چینی، روش‌های زیبایی هستند که تغییر رنگ، ترک‌ها یا شکاف‌های جزئی در لبخند شما را درمان می‌کنند.

باندینگ دندانی کامپوزیت از یک رزین رنگی دندان استفاده می‌کند که به صورت لایه‌ای به همراه باندینگ روی دندان آسیب‌دیده اعمال می‌شود، سپس از نور تخصصی برای درمان و ست شدن رزین استفاده می‌شود.

لمینت دندان چینی از یک پوسته سرامیکی نازک همرنگ دندان ساخته شده استفاده می‌کند که روی جلوی دندان قرار می‌گیرد و با استفاده از سیمان دندان محکم می‌شود.

 

آیا باید لمینت‌های دندانی پرسلن را انتخاب کنم یا کامپوزیت دندان؟

ترمیم انتخابی شما به نیازهای منحصر به فرد و نتایج درمانی مورد نظر شما بستگی دارد. با این حال دستورالعمل‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای انتخاب خود از آن‌‌ها پیروی کنید.

 

کاربرد

در طول روش کامپوزیت زیبایی دندان، دندانپزشک یک رزین همرنگ دندان را روی دندان قالب می‌زند تا عیوب آن را پنهان کند. سپس رزین با نور کیور مخصوص سخت می‌شود. معمولاً این پروسه فقط به یک جلسه دندانپزشکی نیاز دارد و کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

استفاده از لمینت‌های دندانی پرسلن روشی فشرده‌تر است و حداقل به دو نوبت نیاز دارد. در اولین قرار ملاقات، دندان‌ها باید از طریق برداشتن مقداری از مینای دندان آماده شوند. یک آزمایشگاه دندانپزشکی از قالب‌ها برای ساخت لمینت‌های دندانی سفارشی چینی استفاده می‌کند در حالی که بیمار لمینت‌های موقت می‌پوشد. در نوبت دوم، دندانپزشک لمینت‌های دائمی دندان را روی دندان‌ها سفت می‌کند.

 

دوام

طول عمر کامپوزیت زیبایی دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. بسته به عوامل متعددی ممکن است تا 3 سال یا تا 10 سال طول بکشد. همچنین به خاطر داشته باشید که کامپوزیت دندان ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ دهد.

لمینت‌های دندانی پرسلن در صورت مراقبت مناسب معمولا حداقل 10 سال دوام می‌آورند. به علاوه، از آنجایی که آن‌ها غیر متخلخل هستند، رنگدانه‌ها را جذب نمی‌کنند. بنابراین در برابر لکه‌ها بسیار مقاوم هستند.

 

نگهداری

مراقبت از کامپوزیت و پرسلن لمینت‌های دندانی زیبایی کاملاً مشابه است. شما باید به یک روال بهداشت دهان و دندان کامل و روزانه پایبند باشید. همچنین مهم است که از فعالیت‌هایی که ممکن است مواد کامپوزیت یا چینی را بشکنند، مانند انجام ورزش بدون محافظ دهان یا جویدن اجسام بسیار سخت (مانند آب نبات‌های یخ یا فک شکن) اجتناب کنید. کامپوزیت دندان و لمینت دندان را می‌توان با شیوه های سفید کردن دندان تمیز کرد و لکه‌های آن‌ها را پاک کرد.

 

هزینه

کامپوزیت زیبایی دندان از جمله خدمات دندانپزشکی زیبایی با قیمت پایین‌تر است. دلیل آن این است که فرآیند نسبتا سریع و ساده است. لمینت‌های دندانی پرسلن به طور قابل توجهی هزینه بیشتری دارند. با این حال، دوام و زیبایی طولانی مدت لمینت‌های دندان ممکن است ارزش آن‌ها را بهتر کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار