«قدس» روزی برای همبستگی امت اسلامی-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

«قدس» روزی برای همبستگی امت اسلامی

روز قدس روز وحدت و همگرایی امت اسلامی و مقابله با تلاش مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی در تشدید واگرایی و ایجاد ائتلاف‌های شیطانی در راستای گسترش تضاد و اختلاف در جامعه بین‌المللی و مذاهب اسلامی است، امری که امام به خوبی آن را درک کرده بودند، چنانچه در سال‌های اخیر توطئه استکبار جهانی و صهیونیست‌ها در به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین با نابخردی و خیانت برخی حکام مرتجع کشور‌های عربی و اسلامی همانند رژیم سعودی، دنبال شده است.
ملیحه زرین پور؛ روزنامه‌نگار
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 April 29
کد خبر: ۱۳۱۳۵۸

«قدس» روزی برای همبستگی امت اسلامی

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ سال 58 بود که امام خمینی (ره) چند ماهی قبل از یک سالگی پیروزی انقلاب برای رو شدن دست دشمن در توطئه هایی که برای براندازی جامعه اسلامی در فلسطین اشغالی داشتند، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کوتاه کردن دست رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آن از سرزمین باصطلاح موعود با عنوان روز «قدس» نامگذاری کردند. روزی رسمی که در تقویم همه مسلمانان جهان وارد شد و مورد حمایت بسیاری از روشنفکران و هنرمندان و آحاد مردم مسلمان در سراسر دنیا قرار گرفت.


حالا هر سال در جمعه پایانی ماه خدا مردم با دهان روزه برای حمایت از مردم مظلوم این نقطه مورد توجه همه ادیان بزرگ دنیا با راهپیمایی در خیابان ها و سردادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با اقدامات و نسل کشی های رژیم صهیونیستی مراسم روز قدس را برگزار می کنند و به نقل از منابع خبری، این مراسم به بیش از ۸۰ کشور در قاره‌های مختلف جهان می‌رسد.


همبستگی از زیبایی های روز قدس

در واقع امام خمینی در جمعه پایان رمضان سال 58 در پیامی از مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواست برای کوتاه کردن دست دولت اسرائیل و پشتیبانان آن به هم بپیوندند؛ پیامی که در واکنش به حمله نیروهای اسرائیلی به مسجدالاقصی و همچنین بمباران جنوب لبنان صادر شد.


یکی از زیبایی های این نامگذاری اعلام همبستگی و همیاری پیش ۲۵ تن از نویسندگان مطرح از جمله داریوش آشوری، داریوش شایگان، سیمین دانشور، داریوش مهرجویی و احمد شاملو با مردم مظلوم فلسطین بود چنانچه در بیانیه‌ای اعلام کردند که در کنار همه مبارزان راه آزادی و دموکراسی در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهند کرد.


روز قدس روز وحدت و همگرایی امت اسلامی و مقابله با تلاش مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی در تشدید واگرایی و ایجاد ائتلاف‌های شیطانی در راستای گسترش تضاد و اختلاف بین‌المللی و مذاهب اسلامی است، امری که امام به خوبی آن را درک کرده بودند، چنانچه در سال‌های اخیر توطئه استکبار جهانی و صهیونیست‌ها در به فراموشی کشاندن موضوع فلسطین با نابخردی و خیانت برخی حکام مرتجع کشور‌های عربی و اسلامی همانند رژیم سعودی، دنبال شده است.


روز جهانی اسلام

اما امام خمینی (ره) با عنوان بنیانگذار کبیر انقلاب و جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به تصویر بکشند. شاید مهمترین ضرورت و فلسفه روز قدس هم همین عنوان باشد یعنی «همبستگی» بین آحاد مردم مسلمان از روشنفکر و سیاسی تا نظامی و فرهنگی در سراسر دنیا. روزی که اگر اتحاد که یکی از ارکان اساسی در دین مبین اسلام است فراگیر شود دشمن نه تنها نمی تواند آسیبی به اسلام و مسلمان برساند بلکه از ترس این همبستگی دست از پا خطا نخواهد کرد. امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت این روز چنین عنوان کرده اند که «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».


یک راهبرد هوشمندانه

در حقیقت همانطور که پیشتر هم عنوان شد نامگذاری این روز به نام روز قدس طراحی هوشمندانه‌ای بود که فرصتی بی بدیل برای نشان دادن وحدت و اراده امت اسلامی در قبال حل مسئله فلسطین و دفع غده‌ای خطرناک به نام اسرائیل به عنوان اولویت اول جهان اسلام است. راهبردی که هدف آزادی فلسطین را در مقابل تهاجم مستکبران از 40 سال گذشته تاکنون به ضرورتی مهم بدل ساخته است.


رهبر معظم انقلاب هم در این خصوص فرموده‌اند: «روز قدس، یک روزِ به معناى حقیقى کلمه، بین‌المللىِ اسلامى است؛ روزى است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌هاى مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقى را فریاد کند که براى پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فریاد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذارى می‌کند...ایجاد نظام جمهورى اسلامى و اعلان روز قدس و تبدیل سفارت رژیم غاصب به سفارت فلسطین در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمى بود که در مقابل این نقشه‌ استکبارى ایستاد. امروز خوشبختانه این حرکت، روزبه‌روز توسعه پیدا کرده».


نقشی بر خیال خام دشمن

این مهم که سال‌های متمادی است که سعی می‌شود مسئله قدس فراموش شود امری است که امروز بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران غرب آسیا و بلکه کل جهان بدان معترف اند و همگان اذعان دارند اگر روز قدس نمی بود خیلی قبل تر فلسطین نه تنها روی نقشه دنیا بلکه در اذهان و افکار چه مسلمان و چه غیر مسلمان تنها تکه زمینی متعلق به رژیم صهیونیستی بود اما روز قدس، درست تیری به قلب این توطئه بزرگ جهانی بود تا خیال خام دشمن نقش بر آب شود.


از اهمیت و فلسفه وجودی روز قدس که بگذریم باید به تاثیر این روز مهم در روحیه و اراده مبارزاتی مردم فلسطین اشاره کرد. روزی که نه تنها در فلسطین بلکه در تمام دنیا گرامی داشته می شود و همه مردم یکصدا می شوند تا فلسطین تنها نماند و نشان می دهند که ما با شما و در کنار شما هستیم هر چند محاصره باشید. امری که این روزها با درگیری های بسیاری که در قلب فلسطین از مسجدالاقصی و مناطق اشغالی سال ۴۸ که همه را تبعه اسرائیل می دانند تا دیگر نقاط و نوارغزه و... رخ می دهد و این واقعیت را در گوش مستکبران می کوبد که ظلم پایدار نیست و دیر یا زود باید پاسخ جنایاتش را بدهد. حالا اسرائیل خود را خسته کند که روابطم را با دیگر کشورهای مسلمان منطقه عادی کرده ام یا نه اهمیتی ندارد چرا که ملت ها هستند که سرنوشت سازی می کنند نه دولت ها.

 

دستاورد حضور

دستاورد‌ها و پیامد‌های روز جهانی قدس هراس و وحشت پایان‌ناپذیری را برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رقم زده و آنان را وادار به سرمایه‌گذاری چند وجهی برای تضعیف انتفاضه و مقاومت اسلامی از رهگذر جنگ‌های نیابتی و جنایات تروریست‌های تکفیری و سلفی در سوریه، عراق و یمن تا درگیر ساختن افکار عمومی به تفکرات موهوم و غیر واقعی از طریق جنگ رسانه ای ساخته است و حتی تلاش داشته اند که روز قدس را که به اذعان همه نماد صف بندی حق در مقابل باطل است را تضعیف کنند تا بلکه فلسطین هم در دالان های تاریخ فراموش شود اما حضور هر ساله مردم این اجازه را به آنها نداده است.


حضور هر ساله مردم در راهپیمایی روز قدس اهمیت زیادی دارد اما امسال این حضور با توجه به درگیری های جدیدی که در سرزمین اشغالی آغاز شده است اهمیت دو چندانی دارد تا همه ملت های مسلمان بار دیگر در کنار مبارزان فلسطینی اعلام همبستگی کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده