به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله خامنهای (مد ظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج فرمودند: این اجتماع حج اصلاً برای منافع انسانهاست. حالا بعضی خیال میکنند این منفعت فقط عبارت است از داد و ستد مثلاً این جوری، نه دیگر هرچه که اسمش منفعت است. امروز این منفعت اتحاد امت اسلامی است. به نظر من برای امت اسلامی هیچ منفعتی بالاتر از اتحاد نیست. اگر امت اسلامی با هم متحد باشند دست در دست هم بگذارند، هماهنگی کنند، همافزایی کنند، جنایت در غزه اتفاق نمیافتد، ظلم به فلسطینیان اتفاق نمیافتد. یمن اینجور زیر فشار قرار نمیگیرد.
ایشان افزودند: وقتی ما از هم جدا هستیم استعمار آمریکا یک جور، رژیم صهیونیستی یک جور، بعضی از کشورهای دیگر اروپایی و غیر اروپایی یک جور، منافع و مطامع خودشان را غلبه میدهند بر منافع ملتها. میشود مثل این کشورهایی که زیر فشار اینها قرار گرفتند که میبینید چه اتفاقاتی دارد در غزه می افتد.
پایه کنش سیاسی در اندیشه اسلامی و شیعی، بر وحدت امت اسلامی بنا نهاده شده است
رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کردند: وقتی اتحاد بود امنیت میآید، وقتی اتحاد بود پیشرفت میآید، وقتی اتحاد بود همافزایی میآید. کمکهایی ما میتوانیم به فلان کشور اسلامی بکنیم که خودش ندارد آن را. ما میتوانیم کمک کنیم. او هم میتواند به ما کمک کند. همه از هم استفاده میکنند، همه با هم کمک میکنند.
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی با محوریت توجه امت اسلامی به اتحاد اسلامی و اثرات آن در جهان اسلام به «راهبرد معاصر» گفت: پایه کنش سیاسی در اندیشه اسلامی و شیعی بر وحدت امت اسلامی بنا نهاده شده است. خداوند متعال در قرآن کریم، مسلمانان را به امت واحده تعبیر کرده و آنها را اینگونه مورد عنایت و تذکر قرار داده است، زیرا حفظ وحدت یکی از ارکان بقای امت اسلامی است.
وی افزود: در زمان حیات رسول اکرم (ص) ایشان برای توجه دادن مسلمانان به حفظ وحدت بسیار تلاش کردند. اهل بیت (علیهم السلام) نیز با وجود اینکه در فقه با برخی فرق و پیروان مذاهب اسلامی اختلاف نظر داشتند، اما در موضوع حفظ وحدت امت اسلامی بسیار کوشا بودند و بر این موضوع بسیار تأکید می کردند.
کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: برخی شاگردان امام صادق (ع) که پایه گذار فرقه های مختلفی در دین اسلام بودند، اعتقاد داشتند یکی از آموزنده ترین درس های این امام همام توجه دادن همه مسلمانان به حفظ وحدت اسلامی است؛ وحدتی که در سایه سار یکتایی حضرت حق، پیامبری واحد و برنامه زندگی که قرآن به عنوان کتاب آسمانی واحد مسلمانان برای آنها ترسیم کرده، زمینه های بسیار فوق العاده ای برای عبور از وضعیتی است که متأسفانه دشمن را به فکر حمله و تجاوز، تعدی و سوءاستفاده از ظرفیت های جهان اسلام به نفع خود انداخته است.
ترقی گفت: وقتی امتی از چنین مشترکات مهمی برخوردار است و تلاش می کند تا سیره پیامبر و اولیای الهی را در دستور کار برنامه زندگی خود قرار دهد، قطعاً باید توجه بسیار ویژه ای به حفظ انسجام و وحدت در جهان اسلام و جامعه اسلامی داشته باشد. طبعاً خلاف وحدت عمل و خدشه دار کردن وحدت، پافشاری روی اختلافات و افزایش یا دامن زدن به اختلافات در اندیشه و تفکر اسلامی مردود است.
وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی (ره) در بیش از چهار دهه گذشته برای وحدت افزایی جهان اسلام بسیار تلاش و از هر ابزاری برای توسعه آن استفاده کردند، امروز بر یکایک مسلمانان، حجاج و خانواده های آنها واجب است برای تثبیت جایگاه اسلام، جلوگیری از توطئه های دشمنان در جهان اسلام و بازدارندگی بیشتر در برابر تجاوزات دشمنان به ویژه صهیونیسم و استکبار جهانی به وحدت و انسجام متوسل شوند؛ زیرا هیچ راهی برای برون رفت از مشکلات کنونی جز توسل به وحدت اسلامی وجود ندارد.
خلاف وحدت عمل و خدشه دار کردن وحدت، پافشاری روی اختلافات و افزایش یا دامن زدن به اختلافات در اندیشه و تفکر اسلامی مردود است
ترقی معتقد است: خوشبختانه ابزارهای گسترش دهنده وحدت مسلمانان متعدد و اعیاد قربان، فطر، ماه مبارک رمضان، مناسک حج و… تجلی وحدت و انسجام امت اسلامی است. این ابزارها ظرفیتهای قابل توجهی برای تجدید حیات اسلام و کسب اقتدار واقعی مسلمانان ایجاد میکنند.
وی تأکید کرد: وقتی مسلمانان متحد اجازه ندهند دشمن بر آنها تأثیر بگذارد، دشمن نیز راهی برای تفرقه و تشتت در جهان اسلام نمی یابد، از این رو صهیونیزم و استکبار جهانی نیز نمی توانند مسلمانان مظلوم را زیر فشار قرار دهند و آنها را بمباران و سرزمینشان را غصب کنند.
ترقی معتقد است: در صورت وحدت اسلامی است که ذخایر و ثروت های جهان اسلام و ظرفیت های عظیم آن در معرض اضمحلال قرار نمی گیرد و دست بیگانگان از آن کوتاه می شود؛ از این رو باید به انسجام و وحدت اسلامی بها داد و در این زمینه (داشتن برنامه هایی برای گسترش وحدت در جهان اسلام) بازنگری ویژه روی موضوعاتی داشت که به وحدت زدایی منتهی می شود.