تحول در وضعیت معیشت معلم+ وضعیت معلمان-راهبرد معاصر
جنایت هولناک در پارک قیطریه/پیاده‌روی بامدادی رنگ خون گرفت قرعه کشی یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها/ پیش به سوی مصاف‌های جذاب کاروان پرسپولیس راهی قطر شد میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از امارات در کشور عمان واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل / ۲۸ نفر مصدوم شدند فرمانداری: مرز مهران بازگشایی می‌شود نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت به مصونیت اسرائیل پایان دهد پزشکیان: اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم با نظر مقام معظم رهبری بود وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد تعرفه گاز برای پرمصرف‌ها افزایش یافت واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو سخنگوی سازمان هدفمندی: منایع یارانه هنوز تامین نشد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

تحول در وضعیت معیشت معلم+ وضعیت معلمان

کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت هفته معلم، اعلام کرد: در سال گذشته عوامل پشت‌پرده و سرسپرده برخی احزاب تلاش کردند مشکلات معلمان را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند و در بیانیه‌ها و شعارهایشان از واژه های ساختارشکنانه استفاده کردند و مشروعیت نظام را زیر سؤال بردند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 03
کد خبر: ۱۳۲۰۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، کانون تربیت اسلامی در بیانیه‌ای هفته بزرگداشت مقام معلم را تبریک گفت.

 

در این بیانیه آمده است: یاد استاد شهید، مرتضی مطهری که دغدغه اصلی او تحول اساسی و ارتقا و اصلاح جامعه اسلامی بود را گرامی می‌داریم. هفته بزرگداشت مقام معلم فرصت مغتنمی است تا درباره دستگاهی که معلم را مدیریت می‌کند، کندوکاوی به عمل آید چرا که اگر فرآیند امور در وزارت آموزش‌ و پرورش روان و بالنده و روزآمد و پاسخ‌گوی نیازهای معلم باشد هر روز بر نشاط و کارآمدی او می‌افزاید اما در کوتاه سخن به‌نظر می‌رسد سرانجام گردش امور در این وزارتخانه سال‌هاست که چنین نیست و چه‌بسا موجبات فرسایش معلم را نیز فراهم می‌سازد بنابراین در دولت مردمی انتظار می‌رود که تحول در دستگاه تعلیم‌ و تربیت نیز یکی از اولویت‌های مهم ریاست محترم جمهور باشد.

 

۱- تحول در اجرای سند تحول بنیادین

سندی که مورد تأیید شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و به‌ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته‌ است و بیش‌از ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد اما بارقه امیدی را در مدرسه روشن نساخته‌ است به‌نظر می‌رسد تا تحولی در اعضای شورای‌ عالی آموزش‌ و پرورش که مسؤولیت مستقیم اجرای سند را داشته‌اند انجام نشود نباید انتظار داشت تحولی در روند نگران‌ کننده مدارس پدید آید.

 

۲- تحول در وضعیت معیشت معلم

همچنان که در سند تحول یادآوری شده و در سیاست‌های ابلاغی مقام‌ معظم رهبری در بندهای ۳۳ و ۲۶ اشاره شده‌ است و رئیس‌جمهور نیز با جمله‌ به‌ یادماندنی «یک‌بار برای همیشه» بر حل مشکلات معیشتی معلم تأکید کرده‌اند باید به موضوع اقتصاد آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم به‌ عنوان یک مسأله ملی نظیر اشتغال و اقتصاد و کرونا نگریست زیرا تا زمانی‌که وضعیت اقتصادی آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم، تحولی اساسی پیدا نکند، استعدادهای فرهیخته، معلمی را به‌عنوان گزینه اول شغلی خود انتخاب نخواهند کرد و پیامد آن ادامه افت وضعیت آموزشی و تربیتی کنونی خواهد بود.

 

پیشنهاد مشخص تشکیل شورای‌ عالی اقتصاد آموزش‌ و پرورش و معیشت معلم زیر نظر ریاست‌جمهوری یا معاون اول ایشان جهت شناسایی و استفاده از مجموعه ظرفیت‌هایی است که در درون یا خارج آموزش‌ و پرورش برای ایجاد تحول در شرایط فعلی وجود دارد.

 

۳-تحول در فعالیت‌های پرورشی

بر خلاف دیدگاهی که مربی پرورشی را مسؤول امور اعتقادی آن‌ هم در قالب‌های غیر جذاب می‌داند فعالیت‌های پرورشی متمم و مکمل فعالیت‌های آموزشی است و لازم است به همه ۶ ساحت تعلیم و تربیت عنایت گردد تا خروجی آموزش و پرورش محصولی تک بعدی نباشد. فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموز محور می‌باشد و فرصتی برای شکوفایی ابعاد گوناگون استعداد دانش‌آموزان فراهم می‌سازد چنان‌که آیت‌الله امام خامنه‌ای اشاره فرمودند که در غرب هم فعالیت‌های پرورشی وجود دارد به‌همین دلیل است که امور تربیت‌بدنی یکی از بازوهای قدرتمند اجرای فعالیت‌های پرورشی است چنانکه قانون مجلس درباره احیای معاونت پرورشی نیز برهمین نکته تأکید دارد.

 

۴-تحول در انتصابات

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در انتصاب مدیران آموزش‌ و پرورش کمتر مورد توجه قرار گرفته آن است این است که مدیران این دستگاه خصوصا در استان‌ها و مناطق باید از میان شخصیت‌های فرهنگی مورد پذیرش جامعه معلمان منصوب گردند درعین‌حال مدیران‌کل استان‌ها و رؤسای مناطق از چهره‌های فرهنگی برجسته حوزه مدیریت خود می‌باشند که باید روابطی منطقی با ائمه جمعه، استانداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس داشته باشند ضمن آنکه در تنظیم این روابط باید مجری سیاست‌های وزارت آموزش‌ و پرورش و مصالح آموزشی تربیتی آینده‌سازان کشور باشند.

 

لذا برون سپاری انتخاب مدیران به نمایندگان یا استانداران یا دیگر شخصیت‌ها موجب تضعیف استقلال آموزش‌ و پرورش می‌شود و بر روند تعلیم‌ و تربیت خدشه وارد می‌سازد و یکی از اعتراضات دیرین معلمان انتخاب مدیران‌کل و رؤسای مناطق بر اساس توصیه ستادهای انتخاباتی است نه شایسته‌سالاری.

 

۵-تحول در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان فرزند ناتنی مراکز تربیت‌معلم است، مراکزی که توسط شهیدان رجایی و باهنر تأسیس شدند و در دوران خود تحولی شگرف در آموزش‌ و پرورش پدید آوردند اما دانشگاه فرهنگیان نتوانسته‌ است چنان‌که باید از آن الگوی موفق بهره‌گیری نماید. لازم است در یک برنامه‌ریزی درازمدت اساتید دانشگاه فرهنگیان از میان معلمان دارای مدرک دکتری انتخاب شوند چرا که اساتید این دانشگاه در مقام معلم معلمان قرار می‌گیرند و نقش تربیتی آنان کمتر از تأثیر آموزشی شان نیست در عین‌حال دانشگاه فرهنگیان نیاز به حمایت از نظر فضای فیزیکی تجهیزات و اعتبارات و اساتید دارد تا بتواند ظرفیت عظیم مورد نیاز آموزش‌ و پرورش را تأمین نماید.



۶-تحول در جایگاه اجتماعی انقلابی معلم

پیشینه معلمان در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و عرصه‌های مدیریتی کشور و نمایندگی مجلس پیشینه‌ای افتخارآفرین است اما در شرایط کنونی این جایگاه نیاز به تحول دارد و شخصیت‌های انقلابی معلمان باید برای حضور چشمگیر جامعه فرهنگیان در صحنه‌های انقلاب قیام کنند و نگذارند برخی افراد وابسته در پوشش دفاع از حقوق معلم اهداف دشمن را پیگیری نمایند و برای رودررو قرار دادن معلم با نظام مقدس و انقلاب اسلامی توطئه کنند.

 

در سال گذشته عوامل پشت‌پرده و سرسپرده برخی احزاب تلاش کردند مشکلات معلمان را دستاویز اهداف سیاسی خود قرار دهند و در بیانیه‌ها و شعارهایشان از واژه های ساختارشکنانه استفاده کردند و مشروعیت نظام را زیر سؤال بردند و با تمسک به ماهواره و بی‌بی‌سی و شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دشمن و اپوزیسیون خارجی برای اهداف براندازانه خود بهره جستند تا به خیال خود جنبش معلمان را در راستای جنبش اجتماعی تمامی اقشار سامان‌دهی نمایند.

 

این در حالیست که طی چهل‌ساله گذشته دشمن تلاش کرده‌ است معلمان را ابزار دستیابی به اهداف شوم خود قرار دهد اما همواره با هوشیاری فرهنگیان نتوانسته‌ است به این اهداف برسد. در شرایط کنونی هم معلمان و تشکل‌های انقلابی با نقش‌آفرینی در جبهه جهاد تبیین برای رسوا کردن عوامل وابسته به بیگانه تلاش خواهند نمود./فارس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
گوز پس کو فقط شعار گوزیدم به دروغ هایتان
ببب
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
چقدر دروغ؟