از ماجرای کسر حقوق دانشجومعلمان تا گلایه‌های رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان-راهبرد معاصر
داروی جدید در آزمایش‌ها، ممکن است روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کند کند قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است خبر جدید وزیر ارشاد درباره هنرمندان ممنوع الفعالیت سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ قصاص برای عامل جنایت در بازی خرس وسطی فیلم / گل اول مس رفسنجان به پرسپولیس در دقیقۀ ۴ پیاده‌روی روزانه می‌تواند افسردگی را کاهش دهد لحظهٔ هجوم خودرو به میان جمعیت در آلمان با دست‌کم ۱۱ کشته + فیلم وقوع زلزله ۴ ریشتری در هفتکل ایران ۱۵ - ۱۱ پرتغال/ صعود واترپلو ایران به نیمه نهایی سطح ۲ کاپ جهانی  برتری استقلال مقابل آلومینیوم در ۴۵ دقیقه اول  تساوی یک نیمه‌ای هوادار و نساجی ترکیب آلومینیوم و استقلال اعلام شد

از ماجرای کسر حقوق دانشجومعلمان تا گلایه‌های رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان

مهم‌ترین پویش‌ ثبت شده در سامانه فارس من، موضوع معیشت معلمان است که صدها پویش را به خود اختصاص داده و دست کم نیم میلیون امضا را از آن خود کرده است؛ این پویش از رتبه‌بندی گرفته تا همسان‌سازی حقوق و پیگیری فوق‌العاده ویژه برای معلمان را شامل می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 03
کد خبر: ۱۳۲۰۵۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛  سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس آبان ماه سال 1397 با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شد؛ نخستین پویشی که در این سامانه ثبت شد و از مرز ۵۰۰ امضا گذشت، «وضعیت معلمان مدارس غیردولتی» بود.

 

این معلمان عنوان کردند: «بیش از 200 هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی در سراسر کشور با نازل ترین حقوق و بدون پرداخت حق بیمه از کارفرما، سال‌ها در مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند و با وجود اینکه این معلمان از آموزش و پرورش مراحل گزینش را طی کرده و مجوز تدریس از این وزارتخانه را اخذ می‌کنند، اما از هیچ‌گونه سابقه، امنیت شغلی، حقوق مناسب، و جایگاه فرهنگی برخوردار نبوده و در ناعادلانه ترین شرایط با همه توان تدریس می‌کنند.

 

از طرفی با وجود اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و با برگزاری آزمون اقدام به تأمین نیروی انسانی می‌کند، متاسفانه آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای بهره گیری از این ظرفیت عظیم نیروی انسانی که سال‌ها عمر خود را صرف آموزش فرزندان این دیار می‌کنند، ندارد لذا با این بی‌توجهی علاوه بر اینکه نظام آموزشی خود را از این نیروهای زبده محروم می‌کند ، آینده‌ای مبهم نیز برای این 200 هزار نفر ترسیم کرده است».

 

همان زمان خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان مختلف پیگیری کرد که در نتیجه آن دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه معلمان مدارس غیردولتی بیمه شوند و دوم اینکه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، امتیاز برای آنها پیش‌بینی شود.

 

 

* معیشت معلمان در صدر خواسته فرهنگیان

مهم‌ترین پویش‌ ثبت شده در سامانه فارس من، موضوع معیشت معلمان است که صدها پویش را به خود اختصاص داده و دست کم نیم میلیون امضا را از آن خود کرده است؛ این پویش از رتبه‌بندی گرفته تا همسان‌سازی حقوق و پیگیری فوق‌العاده ویژه برای معلمان را شامل می‌شود.

 

«رتبه‌بندی معلمان»، شاخص‌ترین سوژه در بحث معیشت معلمان است که درصد بالایی از امضاها به این موضوع تعلق دارد؛ عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان و تسریع در اجرای آن از جمله درخواست‌ها بود که توسط خبرنگار فارس به صورت مداوم پیگیری شد.

 

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مراحل تدوین را در وزارت آموزش و پرورش سپری کرد و به هیأت دولت جهت بررسی ارائه شده است و باید تا پایان بهار 1401 تعیین تکلیف شده و به مرحله اجرایی شدن برسد.

 

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان که به دولت ارائه شده است، آیین‌نامه پیشنهادی است؛ در حقیقت در دو مرحله کمیسیون و هیأت وزیران امکان ایجاد تغییر در برخی مفاد وجود دارد.

 

وی افزود: بلافاصله بعد از ابلاغ آیین‌نامه از سوی هیأت دولت، اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار می‌دهیم.

 

 

* تغییر شوک‌آور شیوه‌نامه نقل و انتقالات فرهنگیان

یکی دیگر از مواردی که فرهنگیان نسبت به آن گلایه داشتند، موضوع تغییر شوک‌آور شیوه‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان بود؛ در شیوه‌نامه‌ای که در اواخر فروردین 1401 به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، قوانین بسیار سختی نسبت به گذشته برای نقل و انتقالات فرهنگیان پیش‌بینی شده بود که با اعتراض گروهی از فرهنگیان مواجه شد.

 

خبرنگار فارس این موضوع را از مراجع مربوط در وزارت آموزش و پرورش پیگیری کرد و سرانجام وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس از اصلاح این شیوه‌نامه خبر داد. بر همین اساس، برخی از قوانین سختگیرانه در اصلاحیه تلطیف شد.

 

* دانشجومعلمان و ماجرای کسر از حقوق آنها

دانشجومعلمان در سامانه فارس من پیگیر موضوع کسر 45 درصد از حقوقشان بودند؛ این گروه معتقدند بودند که کسر 45 درصد از حقوقشان عادلانه نیست ضمن اینکه حقوق آنها بسیار هم کم است.

 

ماحصل پیگیری خبرنگار فارس منجر شد که نه تنها حقوق دانشجومعلمان افزایش یابد و به حداقل حقوق در قانون استخدامی برسد بلکه کسر از حقوق نیز به 20 درصد کاهش یافت.

 

* وضعیت معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات

از دیگر سوژه‌های پر امضای معلمان، موضوع وضعیت معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات بود؛ افرادی که در مدرسه تدریس می‌کنند و نامشان، معلم است اما از حقوق معلمی برخوردار نیستند و حقوق‌شان نیز بسیار کم است.

 

خبرنگار فارس پیگیر وضعیت این معلمان نیز بود که در نتیجه تعداد زیادی از این معلمان توانستند به عنوان معلمان رسمی و طبق قانون مجلس، به فعالیت خود در این وزارتخانه ادامه دهند.

 

* از تفاوت دریافتی حقوق نومعلمان تا مشکل اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان

تفاوت دریافتی حقوق نومعلمان، معلمان ماده 28 و دانشجومعلمان، وضعیت معلمان قرارداد کارمعین، وضعیت بیمه تکمیلی معلمان، پیگیری مسکن، مشکل اعمال مدرک تحصیلی، وضعیت سنوات ارفاقی معلمان استثنایی نیز از جمله درخواست‌هایی بود که در این مدت پیگیری شده و در حال پیگیری است./ فارس

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
درد و بلای شما معلمان عزیز بخوره تو سر تمام مسئولین بیکفایت این نظام جمهوری دزدان و حرامزادگانشان ، آزادی نزدیک است و مرگی فجیع در انتظار این بی شرفان خواهد بود .
خنم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
استخدام خرید خدماتی ها حل نشده پیگیر شوید.
مژذه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
این مسخره بازی ها رو تمام کنید از بس همکاران اعصابشان رو خراب کردید فقط ناسزا نثارتان می کنند بخدا زشته این همه ما را مسخره کوچه و بازار نکنید
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
سلام. همکاران گرامی خدمتتان عرض می نمایم: اگر هدفتان تامین معیشت معلمان است به جای رتبه بندی با آن فرم مزخرف و شرایط سخیف ، هم طرازی حقوق و مزایا با دیگر نهادهای دولتی را در اعتراضات مد نظر قرار دهند. رتبه بندی زمانی ارزش مطالب و اجرا دارد که مبلغ دندان گیری نصیب معلمان شود، وقتی که چنین نخواهد شد ، تلاش برای اجرای این لایحه مزخرف ، کاری بیهوده و اقدامی بی فایده است. از اینها گذشته، رتبه های تعریف شده در فرم مزخرف رتبه بندی با آن نامهای مزخرف که بر معلمان اطلاق خواهد شد ، هیچ دردی را در این وضعیت خفقان اقتصادی و تورم افسار گسیخته دوا نخواهد کرد.
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
بزک نمیر بهار میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
معلمان از بقیه بهتر نیستند
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
معیشت معلمان اولویت باید باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
من معلم نیستم ولی خیلی راحت میشه رتبه بندی را اجرا کرد و خیلی راحت میشه سالی دهها بیمارستان و صدها مدرسه ساخت و حقوق کارمند را بالاتر برد...با جلوگیری از فرار مالیاتی بعنوان مثال پزشکان و دندانپزشکان و داروخانه داران و سونوگرافیها و ارتوپدیها و ازمایشگاهها و حتی مکانیکان و تراشکاران و باطریسازان خوددو که همه و همه اینها بسیار فراوان فرار مالیاتی دارند تا صد هزار میلیارد تومان.....سازمان مالیاتی حتی فرهنگ سازی نمی کند که مردم پول نقد ندهند کارت به کارت پول پرداخت نکنند ...یک دندونپزشک که کشیدن دندان چهارصد هزار می گیره چرا باید یک هزارم درامد را مالیات نده ...چرا؟سازمان مالیاتی باید بدونه یک پزشک در مطب روزی دهها میلیون پول در می اورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
خسته نباشی چند سالی دیگه پیگیری کنی عمرت تمام شده
رتبه بندی اجرا نشده بسپار به نوه ات
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
0
0
سلام خواهش می کنم یک نفر به فکر کسانی که حکم شان اداری زدن وبا همکاران آموزش در ادارات کار می کنند باشد این دو گروه که یک کار انجام می دهند چطور یکی شانش باید رعایت شود ورتبه بندی می خواهد ولی دیگری شانی ندارد ورتبه نمی خواهد
حسین جوکار
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
چرا اسمی از سرایداران و خدمتگزاران که حقوق ناچیز و کار زیاد انجام میدهند نمی آورید
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
باتشکر و سپاس فراوان از خبرگزاری فارس و خبرنگار پرتلاشش برای کمک به احقاق حق معلمان زحمتکش و صبور ایران عزیز مان ، ممنون که پای درد هایشان همدلی می کنید و در گرفتن حق طبیعشان در کنار مان هستید ،موفق و پویا باشید ،باز هم ممنون و قدردان از محبت و کمکتان ،
ابوذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
واقعا شما خجالت نمی کشید این همه بدبخت معلم هارو مسخره میکنید واقعا که.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
فقط‌بلدیددروغ‌تحویل‌معلمابدید