خداحافظی طرح زوج یا فرد از پایتخت-راهبرد معاصر
تریاک در کدام مناطق کشور گران‌تر است؟ ورود سامانه جدید پربارش به ایران | سرمای شدید و بارش در این مناطق جریمه‌های رانندگی دوبرابر شده بخشیده نمی‌شود کلاهبرداری میلیاردی با ترفند ارسال پیامک جعلی در چناران اسامی محصولات آرایشی و بهداشتی غیرمجاز از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شد گرد و خاک میهمان ناخوانده تهرانی‌ها می‌شود | هشدار زرد هواشناسی باند سرقت از مغازه‌های آهن و ضایعات فروشی در تهران متلاشی شد وزیر بهداشت: دستیاری پزشکی شغل می‌شود تصاویر | ارسال محموله دارویی هلال احمر ایران به لبنان آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور ۳ متهم فروش مواد مخدر در فضای مجازی به دام افتادند برف پاییزی این مناطق کشور را دربر می‌گیرد | سردی شدید هوا در برخی نقاط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران افزایش یافت آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های «جی ۴» در کشور | اعلام قیمت و نرخ تسهیلات خودرو به متقاضیان اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان فوق‌العاده رتبه‌بندی برای ۱۸۰ هزار معلم بازنشسته

خداحافظی طرح زوج یا فرد از پایتخت

شمارش معکوس برای اجرای طرح جدید ترافیک در پایتخت آغاز شد. طرح کاهش آلودگی هوا که در شورای شهر و شورای عالی ترافیک تصویب شده از ابتدای تابستان قرار است اجرا شود اما شنیده‌ها و شواهد حکایت از اختلاف پلیس و شهرداری در این زمینه دارد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 11
کد خبر: ۱۳۲۹۶
تعداد نظرات: ۷ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، شمارش معکوس برای حذف طرح ۱۴ ساله زوج و فرد آغاز شده ولی علیرغم اعلام شهرداری برای آغاز اجرای طرح جدید، پلیس آن را تأیید نکرده است.

 

شمارش معکوس برای اجرای طرح جدید ترافیک در پایتخت آغاز شد. طرح کاهش آلودگی هوا که در شورای شهر و شورای عالی ترافیک تصویب شده از ابتدای تابستان قرار است اجرا شود اما شنیده‌ها و شواهد حکایت از اختلاف پلیس و شهرداری در این زمینه دارد.

 

علیرغم روشن نبودن موضع دقیق و روشن پلیس، مسؤولان شهری اعلام کرده‌اند این طرح قطعاً اجرایی می‌شود. عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح‌های ترافیک در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بدون تردید این طرح از یکم تیر اجرا خواهد شد.

 

اجرای طرح نیازمند تأییدیه مجدد نیست

وی افزود: این طرح بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران و شورای اسلامی شهر تهران لازم الاجراست و دستگاه‌های مختلف همچون وزارت کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی و ...در مصوبه شورای ترافیک شهر تهران این موضوع را تأیید کرده‌اند و نیازمند تایید مجدد نهادهای مسئول نیست.

 

مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح های ترافیک ادامه داد: رانندگان تهرانی برای استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در هر فصل و رانندگان شهرستان‌ها برای استفاده از ۱۵ روز تردد رایگان در این محدوده باید در سامانه «تهران من» ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام از اول تیرماه، در محدوده کنترل آلودگی هوا جریمه خواهند شد.

 

سعیدیان فر با بیان اینکه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای اجرای طرح کنترل آلودگی هوا تهیه شده است، گفت: این طرح بدون هیچ گونه تغییر زمانی از ابتدای تابستان اجرا خواهد شد.

 

خداحافظی طرح زوج یا فرد از پایتخت

محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران نیز در ارتباط با این موضوع اظهارداشت: از ابتدای تیرماه ۹۸ طرح «زوج یا فرد» حذف خواهد شد و به‌جای آن، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) اجرا می‌شود.

 

وی با تاکید بر پایان اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت اظهار داشت: در طرح مذکور، خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز(و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند به‌طوری‌که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفا تعداد روزهای ورود است.

 

معاون شهردار تهران بر ضرورت ثبت‌نام خودروها در سامانه‌ی «تهران من» تاکید کرد و گفت: تمامی دارندگان خودروهای شخصی ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودروی شخصی قصد سفر به تهران را دارند باید پیش از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» به نشانی My.tehran.ir ثبت‌نام کرده باشند تا بتوانند از 20 روز تردد رایگان در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا بهره‌مند شوند.

 

به گفته پورسیدآقایی عوارض تردد در محدوده «کنترل آلودگی هوا» در روزهای فراتر از تعداد مجاز( 20 روز )، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است.

 

هدف اجرای طرح جدید درآمدزایی نبود

شهرداری در سال گذشته طرح جدید ترافیک را اجرا کرد. برخی از کارشناسان پس از اجرای تغییر در طرح جدید اعلام کردند که این موضوع به دلیل ایجاد درآمد برای شهرداری انجام شده است ولی این مسأله توسط مدیران شهری تکذیب شد به طوری که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در ارتباط با تغییر در طرح ترافیک اظهارداشت: برخلاف آنچه برخی مطرح کرده‌اند هدف اصلی از اجرای طرح ترافیک، درآمدزایی نبوده است. درآمد طرح ترافیک و زوج یا فرد سال گذشته، 295 میلیارد تومان بود درحالی‌که سال قبل از آن 345 میلیارد تومان بوده است.

 

وی افزود: بنابراین مشخصا درآمد ما کاهش پیدا کرده است ولی این کاهش درآمد برای ما شیرین بود چراکه منجر به کاهش ترافیک در شهر شد و با مکانیزمی که طراحی کردیم، ‌افراد ترددهای خود را مدیریت کردند و سعی کردند در ساعت‌های خلوت تردد کرده یا اصلاً تردد نکنند.

 

تهران حساسیت دارد

اجرای طرح جدی اما و اگرهای فراوانی به همراه داشته است و برخی از کارشناسان و مسئولان با اجرای آن چندان موافق نبوده‌اند در این میان سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح ترافیک جدید اظهارداشت: کلیات این طرح از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده البته شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب و در انتظار تأیید پلیس راهور ناجا هستند؛ چرا که پایتخت حساسیت خود را دارد.

 

حالا کمتر از دو هفته به اجرای طرح جدید در پایتخت باقی مانده و شمارش معکوس برای طرح جدید آغاز شده است. شهروندان تهرانی سال پیش بر سر موضوع اخذ عوارض ورود خلاف پلاک خودروهایشان به محدوده زوج یا فرد با حواشی همراه شدند که هنوز ماجرای آن به اتمام نرسیده و بر سر این قضیه که هم پلیس آنها را جریمه و هم شهرداری از آنها عوارض اخذ کرد، پرونده‌ای در قوه قضائیه باز شد و هنوز مشخص نیست که رأی صادره منجر به بازگشت عوارض به جیب مردم خواهد شد یا خیر.

 

حالا به نظر می‌رسد بار دیگرپلیس و شهرداری به نقطه نظر واحدی در خصوص اجرایی یک طرح ترافیکی نرسیده‌اند. ضرورت دارد مسئولان هر چه زودتر به توافقی برسند و مردم را تا قبل از شروع تابستان از سردرگمی‌های طرح جدید در پایتخت نجات دهند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
2
یه دزدی جدید ه دیگه ...
عبدالهی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
0
2
تغییرنام محدوده زوج و فرد به محدوده آلودگی! توسط شهرداری تهران برای اخذ عوارض از مردم! زندگی و تردد میلیون ها نفر از ساکنان این محدوده را با مشکلات عدیده روبرو میکند. برای کاهش آلودگی راههای بسیاری وجود دارد که من جمله سهمیه بندی و اصلاح قیمت سوخت ، عرضه خودروهای هیبریدی و الکتریکی با کاهش عوارض و مالیات واردات ، استفاده از دستگاه‌های صنعتی تصفیه هوا و...‌است. دراین زمینه برخورد و مجازات مسئولانی که با اهداف نامعلوم !در سالهای گذشته با تولید خودروهای برقی و آب سوز با توان داخلی مخالفت و مقابله کردند، ازجمله مسئله مهمی است که موجب تشویق مخترعان و تولید کنندگان داخلی را فراهم خواهد کرد.
عبدالهی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
0
2
تو این اوضاع سخت کسی که با ماشین خرچ خانوادشو میده چه کاد باید بکنه چرا شرایطو واسه مردم سخت تر میکنید
كوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
همانطور كه جناب عبدالهي عزيز اشاره كردن راه كارهاي مناسب و عملي ديگري هم هست كه بهتر و كاربردي تر هستن ولي اين رويكرد هيچ نفعي براي مردم نداره و فقط يك راه ديگه براي دريافت مبالغ هنگفت از جيب مردم بوده و درآمد حاصل از آن هم در راه حل اين مشكل صرف نميشه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
2
بدبخت شدم من مني كه زن بچه دارم لعنت بهتون
ناشناس
United States
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
این مسخره بازی ها چیه راه انداختین برای سرکیسه مردم. هر روز یک نقشه میکشید که جیب مردم رو خالی کنید . یعنی چی که میگید میخوای از خونه بیای بیرون اول برو تو سایت تیک امروز رو بزن و ... بعدش هم 20 روز بیشتر توی یک فصل نمیتونی از خونه بیای بیرون وگرنه جریمه میشی! آدم نمیدونه چه روزی اومده بیرون چند روز اومده هی باید بره توی سایت خدا ازتون نگذره
ناشناس
United States
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
این مسخره بازی ها چیه راه انداختین برای سرکیسه مردم. هر روز یک نقشه میکشید که جیب مردم رو خالی کنید . یعنی چی که میگید میخوای از خونه بیای بیرون اول برو تو سایت تیک امروز رو بزن و ... بعدش هم 20 روز بیشتر توی یک فصل نمیتونی از خونه بیای بیرون وگرنه جریمه میشی! آدم نمیدونه چه روزی اومده بیرون چند روز اومده هی باید بره توی سایت خدا ازتون نگذره
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار