پیش بینی قیمت دلار دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ دلیل کاهش دریافتی برخی از بازماندگان تامین اجتماعی آغاز پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان کشوری و فولاد از عصر امروز پیش‌فروش قطعات سکه طلا دولتی با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۴ بازگشت ساعات کاری بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی به روال عادی از اول مهر بلاتکلیفی کشاورزان/ دولت هنوز نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است پیش بینی قیمت دلار یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ بازگشت پیک مصرف برق به زیر ۶۰ هزار مگاوات بعد از ۷۴ روز آغاز پرداخت حقوق شهریور بازنشستگان تامین‌اجتماعی + پرداخت معوقات فروردین‌ماه بازماندگان جزئیات بازگشت ساعت کاری ادارات، مدارس و بانک ها از اول مهر قیمت طلا و قیمت سکه امامی ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ جزئیات حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا معاون وزیر کشاورزی: کالا زیاد است اما مردم توان خرید ندارند

طرح جدید وزارت صمت برای ساماندهی خودرو

گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکتهای خودروساز دولتی قرار دهد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 11
کد خبر: ۱۳۳۱۹۲

به گزارش راهبرد معاصر گویا وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی است تا بتواند واردات خودرو را انحصاری نموده و آن را در اختیار برخی از شرکتهای خودروساز دولتی قرار دهد. در این طرح دولت می خواهد برای واردات خودروهای زیر 9000 دلار،  برای خودروساز با تصدی گری خود انحصار ایجاد نماید. به امید اینکه با ایجاد این رانت، گوشه کوچکی از مدیریت بسیار ضعیف خود بر صنعت خودرو را پوشش دهد. قرار است خودروساز دولتی این خودرو را  با تعرفه 10 درصد وارد کشور نمایند در صورتیکه اگر بخواهند آن را تولید کننده تعرفه واردات قطعات آن 20 درصد خواهد بود. علاوه بر آن برای واردات این گونه خودروها لازم نیست خودرو فرسوده ای از رده خارج شود.

عملا با این اقدام دولت با سیاست های خود، قیمت خودروی وارداتی را از قیمت همان محصول در صورتیکه در داخل کشور تولید شود ارزانتر خواهد نمود.

گویا مشاوره دهندگان بخش خودروئی وزیر محترم صمت، فراموش کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنرانی اشان در دیدار جمعی از کارگران فرمودند 1 میلیارد دلار واردات مساوی با از دست رفتن 100 هزار شغل.

البته شاید وزارت صمت به یقین رسیده که خودروسازان دولتی توان تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب را ندارند لذا تصمیم گرفته تعرفه واردات را برای این خودروسازان کمتر از واردات قطعات برای تولید خودرو در نظر بگیرد و انحصار واردات را در اختیار آنها قرار دهد. هر چند با ترفند تولید محصول در داخل کشور در آینده!

همگان از استراتژی تحریم کنندگان مطلع هستند، یعنی واردات خودروی کامل آزاد ولی واردات قطعه برای تولید تحریم. نتیجه آنکه در آینده تولیدی در کار نخواهد بود و خودروساز دولتی به دنبال واردات است.

بر همگان آشکار است که شرکتهای با تصدی گری دولتی، محصولات قدیمی بی کیفیت را به قیمت بالا تولید می کنند. در صورتیکه به فرض محال پس از واردات خودرو، امکان تولید آن محصول در داخل کشور توسط شرکت دولتی میسر گردد، می بایست منتظر باشیم با سیاست های وزارت صمت، قشر ضعیف جامعه خودروی ارزان را به قیمت بالا و کیفیت پائین خریداری نمایند.

همچنین شنیده شده این ماشین ساخت برزیل است و 70 اسب بخار بیشتر قدرت ندارد و شاید دولت برای نجات یکی از شرکتهای تحت تصدی گری خود مجبور شود از برخی استاندارد ایمنی 85 گانه چشم پوشی کند. در این صورت باید مطمئن شد هیاهوی ایجاد شده در مورد ایمنی خودرو سناریوئی برای واردات خودرو بوده و نه بهبود ایمنی آن. البته که چشم امید همه به  سازمان ملی استاندارد جهت اطمینان از رعایت کامل استانداردهای ایمنی در راستای محافظت از جان مصرف کنندگان است. 

حال اگر دولت قصد داشت خودرو ارزان را به دست مردم برساند شرایط واردات خودروی ارزان را برای همگان محیا می نمود و نه در اختیار خودروسازان دولتی قرار دهد.

به نظر می رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خصوصی سازی و توسعه صنعت به دست شایستگان به کار گرفته است.

کلمات کلیدی: وزارت صمت
مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار