به گزارش راهبردمعاصر، دانشآموزان دبستانی از اول تا ۱۲ خرداد باید در امتحانات کتبی شرکت کنند. در پایههای اول، دوم، سوم ابتدایی، یعنی دوره اول ابتدایی، دروس فارسی و ریاضی، پایههای چهارم و پنجم دروس فارسی، ریاضی و علوم و در پایه ششم، دانش آموزان، در تمام دروس آزمون کتبی خواهند داد.
رصد یادگیری دانشآموزان نشان داده است که میزان یادگیری آنها در دوران کرونا بسیار اُفت کرده است و در برخی دروس آمار دانشآموزان نیازمند به تلاش دو برابر شده است بر این اساس تابستان امسال برای جبران افت یادگیری در دانش آموزان کلاسهای جبرانی برگزار خواهیم شد.
رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمونهای کتبی گفته است: با توجه به اینکه در دو سال گذشته دانش آموزان در فضای مجازی حضور داشتند برای اینکه بتوانیم به شکل هماهنگ و دقیقتری میزان یادگیری دانشآموزان را ارزیابی کنیم و برای برنامههای جبرانی تابستان برنامهریزی داشته باشیم، آزمونهای کتبی مدنظر است.
حکیمزاده تأکید کرد: برخی از برداشتهای اشتباه باعث شده که این تصور ایجاد شود که طرحمان را تغییر دادهایم، اما برگزاری آزمون به معنای تغییر رویکرد ارزشیابی کیفی، توصیفی نیست، بنابراین مدارس و معلمان نباید در برگزاری آزمونها، نمرهای به دانشآموزان بدهند و به همان روش قبل یعنی ارزشیابی توصیفی خواهد بود و بههیچوجه از سیستم نمرهگذاری استفاده نکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ممکن است در این امتحانات مردودی وجود داشته باشد؟ گفت: در ارزشیابی توصیفی دانشآموزان به هر دلیلی که نتوانستند به مهارتهای یادگیری دست پیدا کنند، معمولاً بهصورت نیازمند به تلاش بیشتر گزارش میشوند و افرادی که در پایان سال تحصیلی یعنی شهریورماه موفق نشوند، توصیف نیازمند به تلاش را بهبود ببخشند، مشمول تکرار پایه میشوند./تسنیم