به گزارش راهبرد معاصر معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش شیوهنامه اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانشآموزان را ابلاغ کرد.محمد مهدی کاظمی درباره شیوهنامه اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانشآموزان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دورههای ابتدایی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا میکند.
وی ادامه داد: نقایص و کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است و ۲۰ درصد از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنیوحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اضافه کرد: هرچند با حمایت دولت و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش و همکاری و همراهی کارکنان خدوم آموزش و پرورش از چهاردهم فرودین ۱۴۰۱ کلاسهای حضوری در همه مدارس کشور برگزار شد اما جبران کاستیهای یادگیری و ضعف علمی دانش آموزان نیازمند برنامه ریزی جامع در همه ابعاد آموزشی و تربیتی دارد که باید مد نظر همه برنامهریزان نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.
کاظمی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از دانش آموزان در این کلاس ها شرکت می کنند، گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد.
وی توضیح داد: گروه اول، دانشآموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب کنند و گروه دوم، دانشآموزانی که باوجود کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی(خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاسهای جبرانی و تقویتی تشخیص داده شدهاند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش افزود: ادارات آموزش و پرورش شهرستانها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوهنامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان نسبت به انتخاب پایگاه(متناسب با تعداد مشمولان) و عناوین دروس(حداکثر چهار عنوان درسی) در سطح منطقه اقدام کنند.
وی اظهارداشت: در تعیین پایگاههای مجری طرح بهگونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانشآموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی مورد توجه قرار گیرد.
کاظمی ضمن تأکید به برگزاری کلاس ها در ماههای تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزشهای مکمل به دانشآموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزشهای حضوری) اقدام کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش درباره نحوه ارزشیابی از آموزش های ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانشآموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس یا پایگاهها برگزار میشود.
وی خاطرنشان کرد: با تأیید شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که نمرات ارزشیابی دانشآموزان گروه دوم در شهریور بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرههای خرداد خواهد شد. /ایرنا