دستور ویژه وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق دانش‌آموزان سنندجی عزل مدیر آموزش و پرورش ری درپی پرونده تعرض به دانش‌آموزان جزئیاتی از پرونده تعرض یک معلم به دانش‌آموزان در شهر ری نیسان آبی رکورد دار واژگونی در روز‌های بارانی/جایگزینی گاردریل‌ها با نیوجرسی در بزرگراه‌های پایتخت اصلاح آیین‌نامه تغذیه دانشجویان/اختصاص ۴ همت به حوزه تغذیه پلیس: آزارگر زنان تهرانی دستگیر شد + عکس متهم توقیف ۱۱ فروند قایق شوتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس واریزی حقوق معلمان و فرهنگیان با احکام جدید / میزان افزایش حقوق معلمان آسمانی ابری تا نیمه ابری برای تهران تا ۵ روز آینده تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون‌های ورودی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی بارش باران در اغلب استان‌ها تا اواسط هفته کشف توله شیر وحشی و مار‌های پیتون و کبری در یکی از مناطق مسکونی تهران + عکس رئیس سازمان محیط‌زیست: پروژه قانونی به نام ‎ «پتروشیمی میانکاله» وجود ندارد بیماری‌هایی که مانع سفر حج هستند ماجرای حضور زن نیمه برهنه در بانک اصفهان چه بود؟

«نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق» ابلاغ شد

«نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق» توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 20
کد خبر: ۱۳۴۴۹۰

به گزارش راهبرد معاصر در راستای اجرای ماده ۲۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و با عنایت به ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ و در راستای آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران «نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق» توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

بهرام حسن‌زاده سرپرست اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص، با اشاره به نظام‌نامه جدید دفاتر ازدواج و طلاق، اظهار کرد: در سال ۱۳۱۲ و ۱۳۵۴ نظام‌نامه‌هایی در حوزه ازدواج و طلاق به وجود آمد که در این نظام نامه‌ها مقررات متحدالشکل برای ثبت ازدواج و طلاق در نظر گرفته شده بود.

حسن‌زاده افزود: از زمانی که الزام شد در خصوص ازدواج و طلاق به صورت رسمی ثبت و صدور سند انجام شود نظام‌نامه‌های مقرر نیز تنظیم شد و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی دفاتر ثبت ازدواج و طلاق قرار گرفت به طوری که تا کنون مقررات، نظارت و پیگیری امور توسط این سازمان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: پس از بررسی کارشناسی و آسیب‌شناسی که در حوزه دفاتر ازدواج و طلاق صورت گرفته است در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق اصلاح و توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

حسن‌زاده اظهار کرد: از جمله نوآوری‌هایی که در نظام‌نامه جدید دفاتر ازدواج و طلاق وجود دارد ایجاد دفاتر الکترونیکی به جای دفاتر سنتی است بنابراین متقاضیان ازدواج و طلاق قبل از هرگونه اقدام باید در سامانه ثبت نام الکترونیکی ثنا نسبت به گرفتن کد ثنا اقدام و تصدیق الکترونیکی دریافت کنند که این امر بسیاری از مشکلات مربوط به مجهول بودن سند، جعل سند و شناسایی مخاطب را برطرف می‌کند.

وی گفت: از جمله ویژگی‌های سند الکترونیکی که برای ازدواج و طلاق وجود دارد این است که با توجه به نسخه الکترونیکی، قلم‌های اطلاعاتی به صورت برخط امکان تبادل اطلاعات با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی را ایجاد می‌کند.

حسن‌زاده اظهار کرد: بروزرسانی تعرفه‌های دفاتر رسمی امکان حفظ حقوق سران دفاتر ازدواج و طلاق را به وجود می‌آورد و این تعرفه توسط رئیس قوه قضائیه هر دو سال یکبار تعریف می‌شود؛ البته طبق ماده ۲۶ نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق امکان اصلاح تعرفه و تفویض به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک از سوی ریاست قوه قضائیه وجود دارد.

سرپرست اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های دیگر این نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق این است که در گذشته بسیاری از کارکنان دولتی ( قراردادی، پیمانی، رسمی) خارج از ساعات اداری در دفاتر مشغول به کار بودند در حالی که طبق نظام‌نامه جدید هرگونه انتصاب کارمندان دولتی و کسانی که از سازمان اداری استخدامی کد کارمند ایران را دارند مجاز به دریافت پروانه ثبت ازدواج و طلاق نیستند.

وی افزود: این مقررات در نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق با توجه به اصل ۱۴۱ قانون اساسی و قانون منع تصدی بیش از یک شغل، پیش بینی شده است.

حسن‌زاده درباره شرایط انتخاب سردفتران، اظهار کرد: در این نظام‌نامه شرایط خوبی از لحاظ علمی و تجربی برای سردفتران در نظر گرفته شده است؛ متقاضیان سردفتری باید دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های حقوق، علوم ثبتی، علوم قضایی، الهیات و معارف اسلامی، دارندگان مدرک سطح یک حوزه به شرط دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های ادبیات (زبان فارسی یا عربی)، علوم قرآنی و الهیات و معارف اسلامی باشند.

وی در ادامه گفت: متقاضیان حتما باید متاهل و دارای شرایط سنی حداقل ۲۶ و حداکثر ۵۰ سال بوده؛ همچنین کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه‌ عمومی را داشته باشند.

سرپرست اداره کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی بیان کرد: برای اهل سنت و غیر شیعه نیز دفاتر اختصاصی در نظر گرفته شده تا به راحتی بر طبق احکام شرعی نسبت به ثبت ازدواج و طلاق اقدام کنند.

حسن‌زاده در خصوص فصل سوم نظام‌نامه اظهار کرد: دفاتر ثبت ازدواج و طلاق می‌توانند در دو موضوع بحث انواع ازدواج (دائم و موقت) و بحث طلاق انجام وظیفه کنند و رونوشت اسناد رسمی و قراردادها را نمی‌توانند مورد لحاظ قرار دهند.

وی در توضیح فصل چهارم این نظام‌نامه، عنوان کرد: تخلفات سردفتران بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است؛ بیشترین تخلفات سردفتران ممکن است به نحوه نگارش، گرفتن تعرفه خارج از عرف و درج ثبت ازدواج و طلاق به صورت غیر واقعی باشد؛ بنابراین سازمان ثبت اسناد و املاک می‌تواند با توجه به ادارات تخصصی و دادستان انتظامی که در این حوزه دارد نسبت به انفصال سردفتر و در صورت نیاز معرفی به مراجع قضایی اقدام ‌کند.

این نظام‌نامه را می‌توانید دانلود کنید:  نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق  

کلمات کلیدی: طلاق ازدواج
مطالب مرتبط
ارسال نظر