رشد بهره‌وری تولید‌ با اصلاح ارز ترجیحی-راهبرد معاصر

رشد بهره‌وری تولید‌ با اصلاح ارز ترجیحی

مدیرعامل یک شرکت بورسی گفت: با اجرای سیاست اصلاح ارز 4200 تومانی، رقابت واقعی در تولید شرکت‌های کشاورزی و دامپروری ایجاد می‌شود و سیاست خوداتکایی باید با قدرت تمام ادامه داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 29
کد خبر: ۱۳۵۹۹۱

به گزارش راهبرد معاصر ابراهیم غلامی امروز در نشست خبری در مورد اثرات حذف ارز 4200 تومانی بر شرکت‌های دامپروری اظهار داشت: قبل از اجرای این سیاست،‌در مأموریت‌هایی که سازمان بالاسری ما یعنی سازمان کوثر و هلدینگ کشاورزی آن به ما ارائه کرده بود، باید تحلیلی از شرایط حذف ارز 4200 تومانی و اثر بر تولید و بهره‌وری انجام می‌دادیم که در این زمینه گزارشی تهیه کردیم و چون شرکت بورسی هستیم، گزارش آن را در سامانه اطلاعات ناشران بورسی، کدال قرار دادیم.

 

وی افزود: از قبل از اجرای حذف ارز 4200 تومانی، 65 درصد نهاده‌های دامی را از طریق دولتی و 35 درصد از منابع دولتی تهیه می‌کردیم و قبل از آن 65 درصد نهاده‌ها از سامانه بازارگاه تأمین می‌شد و 35 درصد از بازار آزاد بود. اما بعد از اینکه یارانه نهاده‌های دامی حذف شد، محصولاتی مانند سویا، جو و ذرت را از بازار آزاد خریداری می‌کنیم.

 

به گفته مدیرعامل کشت و صنعت شریف‌آباد، از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر آن بخشی از نهاده‌هایی که مجبوریم از بازار آزاد خریداری کنیم، برای کاهش هزینه آن را مستقیم از واردکننده و یا واسطه اول خریداری می‌کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

 

غلامی این را هم گفت: البته اغلب واردکنندگان نهاده‌های دامی با دامدار کار نمی‌کنند و با واسطه‌ها سر و کار دارند، اما با این حال تلاش کردیم از اولین واسطه آن را خریداری کنیم.

 

وی همچنین گفت: کشور با وجود داشتن بحران آب و کمبود منابع آبی، اما با برنامه‌ریزی که در این شرکت انجام شد، تولید جو علوفه‌ای در سال زراعی 97-98، 3 هزار و 880 تن سال 98-99، 6 هزار و 840 تن، سال گذشته 6 هزار و 956 تن و برای امسال با وجود اینکه با بحران آب مواجه هستیم و میزان بارندگی 30 درصد کمتر از پارسال است، اما طبق برنامه، تولید جوی علوفه‌ای به 8 هزار و 217 تن می‌رسد.

 

غلامی همچنین ادامه داد: برای غلبه با بحران آب، تاکنون 50 درصد مزارع مورد استفاده برای تولید خوراک دام به روش آبیاری نواری مجهز شدند که مصرف آب را به یک‌سوم و یا یک‌پنجم کاهش می‌دهد و پروتئین گیاه را بالا می‌برد. امسال هم 25 درصد دیگر به این فناوری مجهز می‌شود و بنابراین 75 درصد مزارع با آبیاری نواری یا طیف انجام خواهد شد.

 

وی گفت: با وجود اینکه مشکل سرمایه در گردش هم وجود داشت، اما نهاده‌های مورد نیاز را مستقیم از واسطه اول خریداری کردیم و امسال به صورت مستقیم با کشاورزان، تولیدکننده خوراک دام وارد قرارداد شدیم و با پیش‌پرداخت به کشاورزان محصولات خوراک دام آنها را از پیش خریداری کرده‌ایم.

 

غلامی اضافه کرد‌: کل نیاز به خوراک دام برای سال جاری را در قالب قرارداد با کشاورزان تأمین می‌کنیم. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده