جزئیات تمهیدات پزشکی ۴۰ هزار زائر ایرانی حج تمتع ۱۴۰۱-راهبرد معاصر

جزئیات تمهیدات پزشکی ۴۰ هزار زائر ایرانی حج تمتع ۱۴۰۱

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تمهیدات پزشکی برای ۴۰ هزار زائر ایرانی خانه خدا را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 07
کد خبر: ۱۳۷۱۷۷

به گزارش راهبردمعاصر، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های این مرکز در حج سال جاری، گفت: از زمانی که عربستان اعلام حج را با ۵۰ درصد ظرفیت کرد برنامه‌ها شروع شد در حالی که اکنون ما نمایتده‌ای در عربستان نداشتیم تا اطلاعاتی قبل از شروع عملیات حج داشته باشیم.

وی ادامه داد:حداکثر سن را برای تشرف به حج ۶۵ سال اعلام کردند که دستورالعمل ۸۰ صفحه‌ای را اعلام کردند که ۱۵ صفحه مربوط به مسائل پزشکی بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ابراز کرد: فردا ۴۵ نفر را برای شروع عملیات حج اعزام می‌کنیم که کار‌های مربوط به درمان، مطب و. داریم تا کار‌های مربوط به خدمات مورد نیاز را نهیا کنیم و قبل از ورود اولین کاروان در ۲۳ خرداد آماده باشیم. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود:

وی گفت: ایران جزو ۲۵ کشوری است که امسال باید واکسن تزریقی فلج اطفال شل را تزریق کنند.

مرعشی با بیان اینکه ۴۰ هزار زائر داریم، گفت:تزریق واکسن مننژیت برای زائران انجام شده، ضمن اینکه لیست دارو‌های ممنوعه نیز اعلام شده و دارو‌هایی که ترکیبات مواد مخدر و کدئین دارند ممنوعیت دارند.

وی درباره تزریق واکسن کرونا، بیان داشت:۱۰ واکسن کرونا را اعلام کرده که از این تعداد ۳ واکسن در ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خاطرنشان کرد:تمام زائران ۲ دز واکسن مورد نیاز تزریق کردند.

مرعشی درباره جلوگیری از آبله میمونی، ابراز داشت:متخصصان مورد نیازهمراه زائران هستند و هرروز وضعیت آن‌ها رصد می‌شود؛ ضمن اینکه افراد نیز قبلا واکسن آبله را تزریق کردند و ۹۰ درصد ایمنی دارد.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان حاضر درباره نشانه‌های آبله میمونی توجیه و آموزش شده اند، متذکر شد:واکسن مننژیت ۴ ظرفیتی مخصوص زائران است و ایمنی سه ساله دارد و هر فری که سال ۹۹ تزریق کردند کافی است؛ البته ملاک ما کارت ممهور واکسن مننژیت مربوط به سال ۹۹ است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت:گزارش وضعیت سلامت حجاج هرروز کنترل و ارائه می‌شود و اطلاعات مربوط به زائران بیمار در برگشت به فرودگاه و مسولان ارائه خواهد شد.

مرعشی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره الزامات رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عربستان، اظهار داشت: استفاده از ماسک مانند چند ماه گذشته الزامی نیست، اما توصیه این است که در محیط‌های بسته ماسک استفاده کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر دیابت و پرفشاری خون بیشترین بیماری رایج در بین زائران است، تصریح کرد:بیشترین سن زائران ۵۰ تا ۶۰ سال است؛ ضمن اینکه ۵۰ زائر زیر ۱۸ سال داریم.

مرعشی با اشاره به تشکیل پرونده الکترونیکی برای زائران ایجاد شده، از انتقال دارو‌های مورد نیاز زائران به عربستان خبر دادو گفت به علت سنگینی محموله شربت و سرم را از عربستان تامین می‌کنیم.

وی درباره انتقال احتمالی فوت شدگان، افزود:انتقال زائران فوت شده در اختیار بازماندگان است و ما مسئولیتی ندادیم؛ یعنی آن‌ها اختیار دارند در آنجا دفن شده یا به ایران انتقال داده شده شود که تحت پوشش بیمه قرار دارند.

مرعشی کمترین سن زایران خانه خدا را شش ساله عنوان کرد و گفت:به ازای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک همراه کاروان زائران است؛ ضمن اینکه دارو‌های مورد نیاز زائران و مراکز پزشکی ایران توسط پرواز‌ها و مطابق معمول انجام می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به گرمای هوا، به زائران خانه خدا توصیه کرد:زائران لباس سفید پوشیده و کلاه همراه داشته باشند و مایعات زیاد مصرف کنند.

وی یادآور شد:۵ نفر از افرادی که تست اعتیادشان مثبت بوده از اعزام منع شدند؛ ضمن اینکه داشتن تست پی سی آر ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی است.

مرعشی از اعزام ۲۸۰ نفر کادر درمان به عربستان خبر داد./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار