بررسی وضعیت بازار بورس جهانی بعد از جنگ روسیه و اوکراین-راهبرد معاصر

بررسی وضعیت بازار بورس جهانی بعد از جنگ روسیه و اوکراین

وضعیت بازارهای مالی بین المللی با شروع جنگ روسیه و اوکراین در مسیر تازه ای قرار گرفته است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 11
کد خبر: ۱۴۱۸۸۶

بررسی وضعیت بازار بورس جهانی بعد از جنگ روسیه و اوکراین

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  مسیری که به رغم تاثیرات منفی جنگ، با پیش بینی درست جهت قیمت ها در آن، فرصت های معاملاتی مناسبی را نصیب سرمایه گذاران می کند.

 

تاثیر جنگ بر قیمت کالاها و بازار فارکس

در بازار بورس جهانی یا فارکس، جفت ارزها با یکدیگر معامله می شوند اما به غیر از این موارد، شما امکان معامله

  • کامودیتی ها مثل گندم و برنج
  • فلزات مثل طلا و نقره
  • منابع انرژی مثل نفت و گاز
  • و...

را نیز دارید.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین در اوایل اسفند سال پیش، روند قیمت در برخی کالاهای اساسی مثل گندم، بذر آفتابگردان، نفت، گاز و کالاهای دیگری در بازار فارکس امکان خرید و فروش آنها وجود دارد، تغییر کرد.

 

اوکراین جز بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه غذایی مثل گندم و بذر آفتابگردان است اما حالا که این کشور درگیر جنگ است امکان صادرات این محصولات به اروپا وجود ندارد و بنابراین کاهش عرضه این محصولات به افزایش قیمت آنها منجر می شود.

 

علاوه بر اینها تحریم های جهانی علیه روسیه باعث شده تا روسیه نتواند نفت و گاز خود را به کشورهای دیگر صادر کند و همین قضیه به افزایش قیمت گاز منتهی شده است.

 

وجود این نوسانات قیمتی فرصتی برای معامله گران بازار فارکس است تا با یادگیری دانش تحلیل تکنیکال و بنیادی در دوره فارکس خود را برای انجام معاملات در این بازار آماده کنند. در دوره فارکس با تکنیک ها و استراتژی های معاملاتی موفق در بازار جفت ارزها آشنا می شوید و نحوه استفاده از آنها را در عمل یاد می گیرید.

 

از جمله مواردی که با گذراندن یک دوره آموزشی معتبر فارکس یاد می گیرید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکنیک های معامله کردن با استفاده از استراتژی پرایس اکشن
  • نحوه کار کردن با اندیکاتورها در بازار به شکل عملی و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها
  • نحوه ورود به معامله و مدیریت پوزیشن برای رسیدن به بیشترین سود و جلوگیری از ضرر
  • نحوه شناسایی دارایی های مالی مناسب برای سرمایه گذاری
  • آشنایی با امواج الیوت

 

به طور خلاصه می توان گفت بعد از اتمام دوره آموزشی فارکس هر معامله گری می تواند استراتژی شخصی خود را بسازد و یا این که از استراتژی های موفقی استفاده کند که از قبل سودده بودن آنها توسط تریدرهای حرفه ای ثابت شده است.

 

یادگیری امواج الیوت برای انجام معاملات موفق در فارکس

امواج الیوت یکی از پرکاربردترین نظریه ها در تحلیل تکنیکال است. این نظریه که توسط فردی به نام «رالف نلسون الیوت» در سال ۱۹۳۰ پایه گذاری شد به مطالعه و بررسی جو کلی بازار و احساسات معامله گران و تاثیر آنها در ایجاد موج های قیمتی تکرار شونده در بازار می پردازد. موجهای الیوت را می توان به دو بخش عمده تقسیم بندی کرد: امواج انگیزشی و امواج اصلاحی.

 

امواج انگیزشی: امواج انگیزشی یا ایمپالس روند اصلی حرکت را به وجود می آورند که خود از ریزموجهای دیگری به وجود آمده اند.

امواج اصلاحی: امواج اصلاحی، در خلاف روند اصلی و به منظور اصلاح قیمت شکل می گیرند.

 

یادگیری الگوهای هارمونیک برای انجام معاملات موفق در فارکس

یکی دیگر از مباحث مهم تحلیل تکنیکال که تسلط به آن برای انجام معاملات موفق در فارکس ضروری است، الگوهای هارمونیک است. این الگوها بر اساس فراکتال ها یا ساختارهای هندسی تکرار شونده در طبیعت به وجود آمده اند و با استفاده از نسبت های خاصی از فیبوناچی در چارتهای قیمتی قابل شناسایی هستند.

 

این الگوها که جز الگوهای برگشتی به حساب می آیند، ناحیه احتمالی برگشت قیمت که در اصلاح به آن PRZ گفته می شود را مشخص می کنند. از مهمترین الگوهای هارمونیک می توان به الگوی هارمونیک ABCD، الگوی هارمونیک پروانه، گارتلی، خفاش، تری درایو و... اشاره کرد.

 

کاربرد امواج الیوت در بازار بورس جهانی

همان طور که گفتیم امواج الیوت از دو بخش امواج انگیزشی یا جنبشی (۵ موج) و امواج اصلاحی (۳ موج) تشکیل شده است. در این قسمت قصد داریم با ذکر یک مثال نحوه استفاده از این امواج را به زبان ساده بیان کنیم.

 

موج یک الیوت: فرض کنید قیمت نفت برای مدتی نزولی بوده و اکنون بعضی از معامله گران به این نتیجه می رسند که قیمت نفت ارزان است و به همین دلیل تصمیم به خرید آن می گیرند. بنابراین اولین موج صعودی شکل می گیرد.

 

موج دو الیوت: در این مرحله معامله گران به این نتیجه می رسند که سود خود را از بازار بگیرند به همین دلیل با فروش آنها، روند قیمت وارد یک فاز اصلاحی می شود.

 

موج سه الیوت: در این مرحله توجه مردم به قیمت نفت جلب می شود و افراد زیادی در این مرحله خرید می کنند و باعث افزایش قیمت نفت می شوند. این موج قوی ترین و طولانی ترین موج الیوت است.

 

موج چهار الیوت: در این مرحله عده ای سود خود را برمی دارند و روند قیمت وارد یک فاز اصلاحی دیگر می شود.

 

موج پنج الیوت: در انتهای موج چهار، با خرید عده دیگری از سرمایه گذاران که منتظر ارزان تر شدن قیمت بودند، موج صعودی دیگری ایجاد می شود. بعد از این حرکت صعودی تعداد زیادی از معامله‌گران تصمیم به فروش می گیرند تا سود خود را از بازار بگیرند و در این مرحله امواج سه تایی اصلاحی در خلاف جهت روند اصلی ایجاد می شود.

  • با شناسایی به موقع امواج الیوت می توانید بهترین فرصت های معاملاتی را تشخیص دهید.

 

کاربرد الگوهای هارمونیک در بازار بورس جهانی

برای آشنایی شما با الگوهای هارمونیک و نحوه استفاده از آنها در انواع بازارهای مالی از مثال قیمت گاز در فارکس استفاده می کنیم. همان طور که می دانید با شروع جنگ روسیه و اوکراین قیمت گاز افزایش پیدا کرد.

 

اگر با معامله گری در فارکس آشنا می بودید می توانستید از رشد تقریبی ۱۴۰ درصدی قیمت گاز استفاده کرده و با اهرم معاملاتی ۱۰ در فارکس به سود مناسبی از این بازار دست پیدا کنید. اجازه دهید به مثال الگوهای هارمونیک در چارت گاز طبیعی برگردیم.

 

فرض کنید، روند قیمت در گاز برای مدت زمان زیادی افزایشی بوده است و شما با استفاده از تحلیل خود به این نتیجه رسیده اید که قیمت آن در روزهای آینده کم خواهد شد و می خواهید با سفارش فروش در فارکس از این کاهش قیمت به نفع خود استفاده کنید.

 

اگر یکی از الگوهای هارمونیک را در چارت قیمت شناسایی کنید می توانید محل احتمالی برگشت قیمت از روند صعودی به نزولی را تشخیص داده و برای باز کردن پوزیشن فروش آماده شوید.

  • با شناسایی الگوهای هارمونیک، می توانید محل احتمالی برگشت قیمت را پیش بینی کنید.

منبع: آموزش بورس

    

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار