به گزارش راهبرد معاصر، اعضای شورای شهر تهران صبح امروز لایحه تعیین نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری در سال جاری را بررسی کردند و تشکری هاشمی با قرائت لایحه گفت: نرخ افزایش پیش بینی شده برای نرخ ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش حداکثر ۲۵ درصدی داشته است.
وی با بیان اینکه بحث رده بندی کردن پارکینگها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: شهرداری پارکینگهای روباز، مسقف، هوشمند و مکانیزه دارد که در این لایحه پیش بینی شده پارکینگها در سه سطح طبقه بندی شوند که شهرداری باید دستورالعمل طبقه بندی پارکینگها را ارائه کند و تا زمانی که دستورالعمل ارائه شود حداقل نرخ ها اعمال می شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس این لایحه پارکینگ های روباز پایین ترین نرخ توقف و پارکینگ های مکانیزه ۱.۵ برابر پارکینگهای روباز تعیین شده، گفت: بر این اساس حداقل نرخ کرایه در پارکینگهای رده سوم برای ورودی ۲۹۰۰ و رده یک ۴۹۰۰ تومان تعیین شده است و برای پارک شبانه روزی از ۲۵ هزار تومان، برای پارکینگ های رده سوم تا ۴۲ هزار تومان برای پارکینگ های رده یک در نظر گفته شده است و پارکینگ برج میلاد مطابق پارکینگ های رده یک و نرخ توقف پایانه های مسافربری برای سواری، اتوبوس، مینی بوس معادل حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شد که امیدواریم این لایحه به ساماندهی و ارتقاء وضعیت پارکینگ ها کمک کند.
شربیانی در جریان بررسی این لایحه افزود: این لایحه یک تصمیم گیری کلی برای تمام شهر تهران است و چه بسا رقمهای تعیین شده برای مناطق برخوردار شهر رقم ناچیزی است و بهتر است تفکیک منطقهای به نفع مناطق محروم جنوب تهران و کم برخوردار داشته باشیم که مبالغ کمتری را پرداخت کند.
وی همچنین با بیان اینکه بهتر است ساماندهی پارک حاشیه ای هر چه زودتر انجام شود، گفت: برآوردها نشان میدهد که یک میلیون پارک حاشیه ای در شهر تهران وجود دارد و یک راه درآمد پایدار برای شهر تهران محسوب میشود.
شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه نرخ های ورودیه و توقف پارکینگ های شهرداری تهران از نرخ اتحادیه کمتر است، گفت: این نرخ ها انگیزه سرمایه گذاری در پارکینگ را از بین می برد و ما پیشنهاد دادیم که پارکینگ ها رده بندی شوند و تا زمانی که دستورالعمل رده بندی به شورا ارائه شود بهتر است که نرخ پارکینگها بر اساس پارکینگ های رده دوم و نه رده پایینتر محاسبه شود.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ پارکینگ ها، کیفیت خدمات در پارکینگ ها را کاهش می دهد و تخلفات هم سخت تر کنترل می شود، افزود: باید به ساماندهی و سرمایه گذاری پارکینگها کمک کنیم.
نهایتا اعضای شورای شهر تهران با کلیات لایحه موافقت کردند./ ایسنا