به گزارش راهبرد معاصر؛ رسیدگی به لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها 1973 در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.
سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره لایحه تصویب اصلاحات ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتیها 1973 در مخالفت با این لایحه گفت: گزارش مذکور بسیار خوب بوده و شاخص اصلی محیط زیست دریا است، اما کمیسیون کشاورزی و مجلس درخصوص از بین رفتن دریاچه ارومیه باید اظهارنظر کنند، چرا که خطرات خشک شدن دریاچه ارومیه با آلودگی دریاها بسیار متفاوت بوده و باید امروز در رابطه با احیای این دریاچه که جان و مال چندین میلیون نفر به آن وابسته است، صحبت کنند.
وی ضمن تشکر از رئیس مجلس درخصوص توجه به دریاچه ارومیه و بررسی طرح تحقیق و تفحص از ستاد احیای این دریاچه گفت: نباید اجازه دهیم دریاچه ارومیه جان بدهد، از شما درخواست دارم کمک کنید سدهای منتهی به دریاچه ارومیه رهاسازی شود تا این دریاچه جان ندهد، در این صورت از محیط زیست دفاع کرده ایم، لذا بنده از جهت عدم اولویت طرح موضوع مذکور با آن مخالفم.
قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به نماینده ارومیه بیان کرد: ما هفته گذشته در صحن علنی موضوع تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه را که بحثی بسیار مهم و حیاتی بود، بررسی کردیم که تصویب شد. در آنجا بنده و سایر نمایندگان به اهمیت موضوع تاکید کردیم و هیچیک از نمایندگان نسبت به این موضوع بی توجه نیستند. موضوع محیط زیست و دریاچه ارومیه بسیار مهم و حیاتی بوده.
رئیس مجلس گفت:اما امروز تصویب یک لایحه که کنوانسیون بین المللی است در دستور کار قرار دارد و باید در این رابطه صحبت کنیم، لذا درخواست دارم شما نیز در دستور صحبت کنید. مطرح شدن این لایحه به معنای بی توجهی مجلس به دریاچه ارومیه نیست.
محمدرضا صباغیان نماینده باف نیز در موافقت با لایحه مذکور گفت: امروز بیش از 136 کشور این معاهده را امضا کرده و بیش از 98 درصد از افرادی که در دریاها کشتیرانی می کنند، به این موارد متعهد هستند، لذا ایران نیز باید به این تعهدات پایبند باشد. امروز عبور و مرور در دریا و حمل مواد مختلف از این طریق افزایش پیدا کرده است که در صورت بی توجهی به قوانین مربوطه، احتمال آسیب جدی به محیط زیست وجود دارد.
وی با بیان اینکه ایران نیز دارای سواحل بسیاری بوده و از دریا برای حمل و نقل کالا استفاده می کند و باید به این تعهدات پایبند باشد، ادامه داد: هم اکنون در حال انجام این کار هستیم، اما کار باید از مسیر درست انجام شود لذا نمی توانیم از قراردادهای بین المللی غافل شویم./تسنیم