درخواستی از سوی خودروسازان که بازار را زیر و رو می‌کند-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

درخواستی از سوی خودروسازان که بازار را زیر و رو می‌کند

مشاور وزیر صنعت درباره درخواستی از سوی خودروسازان که در صورت برآورده شدن موجب تغییراتی در این بازار می‌شود، خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۸ - 2019 June 24
کد خبر: ۱۴۵۱۸

به گزارش راهبرد معاصر ، خودروسازان دوباره درخواست گرانی دادند! این خبر را فیاض، مشاور وزیر صنعت اعلام می‌کند و البته اصرار هم دارد به جای «افزایش قیمت» از واژه «اصلاح قیمت» استفاده کند. او البته توضیح می‌دهد که درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمت در حال بررسی است.

 

هر چند که فیاض از اعلام جزییات بیشتر درباره زمان افزایش قیمت‌ها خودداری می‌کند، اما تأکید می‌کند که «قیمت خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز و دستمزد‌ها ابتدای هر سال بیشتر می‌شود و با توجه به این افزایش قیمت‌ها، جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هم همانند هر واحد تولیدی دیگری خواهان اصلاح قیمت‌ها و در نظر گرفتن سود منطقی برای محصول تولیدیشان هستند.»، اما این مقام مسئول در وزارت صنعت در حالی تلویحا خواسته جاده مخصوص‌نشین‌ها را به‌حق می‌داند که تقی کبیری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰‌درصدی قیمت خودرو منطقی نیست و اگر مدیریت مناسبی در خودروسازی داشتیم، چنین افزایش قیمت‌هایی اتفاق نمی‌افتاد. پیش از این همچنین سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده برای برخی شرکت‌های خودروسازی نیز خبر داده بود.

 

درخواست دوباره برای افزایش قیمت

اسفند پارسال بود که وزارت صنعت اعلام کرد قیمت خودرو‌های داخلی متعادل می‌شود و خودروسازان میزان عرضه‌شان را به بازار بالا می‌برند. حالا که حدود ٤ ماه از این وعده سپری می‌شود، نه‌تن‌ها قیمت‌ها هنوز عجیب‌وغریب هستند که باز خبر‌ها حاکی از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت را داده‌اند.

 

جالب است که در این میان رضا رحمانی، وزیر صنعت هم گفته است برخی نوسانات قیمت خودرو مقطعی بوده است و مردم نباید تحت تأثیر فضای روانی قرار گیرند؛ چرا که هر میزان مصرف‌کننده‌ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تأمین است؛ به ویژه در ماه‌های آینده که شاید تولید بیش از رقم کنونی افزایش یابد و با این افزایش تولید قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

 

فقط ٧٠‌هزار خودروی خارجی وارد شد

اما در حالی بسیاری از کارشناسان کاهش عرضه را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانند که ممنوعیت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. مشاور وزیر صنعت با اشاره به سهم ناچیز خودرو‌های خارجی در بازار ایران گفت: «بر اساس آن‌چه اعلام شده تولید خودرو در سال ٩٧ چیزی حدود یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار دستگاه است در حالی که میزان واردات خودرو چیزی حدود ٧٠‌هزار دستگاه است.» او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا واردات خودرو امسال هم ممنوع خواهد بود، گفت: «هر تصمیمی در رابطه با واردات خودرو به کشور توسط قانون تعیین می‌شود.» به گفته او، اگر آزادشدن واردات خودرو به تصویب مجلس برسد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، ثبت سفارش خودرو از سر گرفته می‌شود.

 

٨٠‌درصد قالب‌های پژو ٣٠١ داخلی‌سازی شد

از آن سمت وزارت صنعت اعلام کرده است که ٣ خودروی جدید به بازار عرضه می‌شود. هر چند که جزییات تولید دو خودروی دیگر معلوم نیست و مدیران وزارت صنعت از جزییات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، اما پژو ٣٠١ در ایران تولید می‌شود. مشاور وزیر صنعت می‌گوید: «٨٠‌درصد قالب‌های ساخت پژو ٣٠١ در داخل کشور تهیه شده است.» این خبر در حالی اعلام شده است که بسیاری گمان می‌کردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته می‌شود؛ اما فیاض می‌گوید که اصل پروژه را بعد از خروج پژو از ایران متوقف نکردیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال نمونه‌های آن را به صورت کامل تولید و در سال ٩٩ تولید انبوه آن را آغاز کنیم. مدیرعامل ساپکو هم پیشتر اعلام کرده بود که قرارداد‌های دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰‌هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه سال منعقد شده است.

 

حداقل قیمت پژو ٣٠١، ٢٠٠‌میلیون تومان

هر چند که تولید این خودرو خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران است، اما چند‌درصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آن‌گونه که آمار‌ها نشان می‌دهد، بیش از ٨٠‌درصد خرید و فروش‌های انجام‌شده طی سال ٩٧ در بازار مربوط به خودرو‌های کمتر از ٥٠ میلیون تومان بوده است و به دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید خودرو‌های گرانقیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو ٤٠٥ در بازار ایران شود، به گفته مسئولان ایران‌خودرو قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به گفته کارشناسان صنعت خودرو با در نظر گرفتن شرایط امروز، حداقل ٢٠٠‌میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به طور قطع هزینه تولید در سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

ارسال نظر