واکنش مثبت بازار سرمایه به محدوده حمایتی-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» روند هفته گذشته بازار سرمایه را بررسی و تحلیل می‌کند؛

واکنش مثبت بازار سرمایه به محدوده حمایتی

در هفته جاری شاخص کل به محدوده حمایتی یک میلیون و 420 هزار واحد نوسان مثبت نشان داد و به بالا بازگشت، البته برای تثبیت این روند باید یک میلیون و 450 هزار واحد را به سمت بالا بشکند تا مطمئن شویم سفارش ها به درستی در این ناحیه اجرا شده است.
وحید بلالی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 06
کد خبر: ۱۴۵۵۸۴

واکنش مثبت بازار سرمایه به محدوده حمایتی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هفته گذشته بیشترین تأثیر بازار دست نرخ بهره بین بانکی بود و در این زمینه صحبت های زیادی ارائه شد، اما هفته جاری بازار سرمایه متأثر از چندین اتفاق بود.

 

کاسته شدن نرخ بهره

هفته گذشته تأثیر منفی نرخ بهره بر بازار و جلسه رئیس سازمان بورس با رئیس بانک مرکزی بیان شد. این هفته نرخ بهره بین بانکی بعد از چندین هفته کاهشی شد و به 21.13 درصد رسید و سیگنال مثبتی به بازار بورس صادر شد؛ حال باید دید این سیگنال تا چه میزان می تواند بر بازار سرمایه اثر داشته باشد، زیرا تثبیت نرخ بهره در بالای 20 درصد یا احتمال افزایش می تواند باز هم به فرسایشی شدن بازار سرمایه بینجامد.

 

واکنش مثبت شاخص کل به محدوده حمایتی

در هفته گذشته از احتمال بازگشت شاخص کل صحبت کردیم، هفته جاری طبق انتظار شاهد نوسان مثبت در شاخص کل به سمت بالا بودیم.


طبق تصویر زیر شاخص کل به محدوده یک میلیون و 420 هزار واحد نوسان مثبت نشان داد و به بالا بازگشت، البته برای تثبیت این روند باید یک میلیون و 450 هزار واحد را به سمت بالا بشکند تا مطمئن شویم سفارش ها به درستی در این ناحیه اجرا شده است.

واکنش مثبت بازار سرمایه به محدوده حمایتی

 

تأثیر بازگشت آمریکا به برجام

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌‌شنبه گذشته اعلام کرد، پیش‌‌‌‌نویس جدیدی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران ارائه کرده و از طرف‌‌‌‌های شرکت‌‌کننده در مذاکرات خواست این پیش‌‌‌‌نویس را قبول کنند تا مانع بروز بحران خطرناک شوند.

این روزها اروپا به شدت به بازگشت آمریکا به برجام برای آغاز صادرات نفت و گاز ایران محتاج است، ایران باید از این فرصت استفاده کند و بیشترین امتیاز را در برجام بگیرد که منافع اقتصادی در صدر خواسته های کشورمان است


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی درباره دور جدید مذاکرات گفت: ایران همواره با ابتکار عمل در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما به دنبال توافقی پایدار و توافقی که نفع کامل اقتصادی ایران را برساند هستیم. در این موضوع پیام‌‌های مختلفی تبادل شده است.

 


این روزها اروپا به شدت به بازگشت آمریکا به برجام برای آغاز صادرات نفت و گاز ایران محتاج است، ایران باید از این فرصت استفاده کند و بیشترین امتیاز را در برجام بگیرد که منافع اقتصادی در صدر خواسته های کشورمان است. باید دید در دور جدید مذاکرات آمریکا به توافق هسته ای بازخواهد گشت و تحریم های ایران لغو خواهد شد یا خیر؟


با بازگشت آمریکا به برجام صنایع کوچک و متوسط و به اصطلاح صنایع ریالی بازار می توانند منتفع شوند، البته به علت ریزش های شدید سهم های بزرگ نیز می توانند رو به جلو باشند.

 

تأثیر جنگ احتمالی چین و تایوان

این روزها تنش میان آمریکا و چین در موضوع تایوان شدت بیشتری گرفته است، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بی توجه به اخطارهای چین سه شنبه شب وارد تایوان شد و پس از آن چین اعلام کرد مانور نظامی در اطراف تایوان برگزار می کند. اگر جنگ میان تایوان و چین برقرار شود، معادلات اقتصادی جهان پیچیده خواهد شد؛ انس به شدت صعودی شده و کامودیتی های دیگر مانند فولاد نزولی خواهند شد.


وضعیت چین و آمریکا می تواند بر بازار سرمایه ایران نیز تأثیر مستقیم بگذارد و صادرات شرکت های بزرگ بورسی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

وضعیت شاخص های بازار سرمایه

معاملات

ارزش معاملات خرد عدد 2 هزار و 207 میلیارد تومان را به ثبت رساند که نسبت به میانگین هفتگی افزایش قابل توجهی نداشته، اما نسبت به میانگین ماهانه، 17 درصد کاهش داشته است.

ارزش صف‌های خرید 145 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی 40 میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش 33 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی در محدوده 134 میلیارد تومان قرار دارد


در هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش 1 میلیارد و 603 هزار میلیون تومان را نشان می‌دهد. چهارشنبه نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سی و پنجمین روز متوالی با ثبت رقم 70 میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شد.

 


برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در هفته گذشته حاکی از 682 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود 193 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای چهارمین روز متوالی  به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.


ارزش صف‌های خرید 145 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین هفتگی 40 میلیارد تومان افزایش داشته است. از سوی دیگر ارزش صف‌های فروش با کاهش 33 میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی در محدوده 134 میلیارد تومان قرار دارد.

 

پیشران‌های بازار

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم 371 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات 198 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) و فلزات اساسی با ارزش معاملات 165 میلیارد تومان (0.8 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.


گروه چندرشته‌ای با ارزش معاملات 145 میلیارد تومان (2.5 برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه محصولات فلزی با ارزش معاملات 30 میلیارد تومان (2.2 برابر میانگین هفتگی) و گروه لاستیک و پلاستیک با ارزش معاملات 12 میلیارد تومان (1.5 برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.  

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار