ایرادات آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر

ایرادات آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان

8 مورد از ایرادات آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 06
کد خبر: ۱۴۵۸۱۰

به گزارش راهبرد معاصر ایرادات آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان به قرار زیر است:

«۱- الف- با عنایت به ماده (۱) قانون نظام رتبه‌بندی معلمان ـ مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ـ و جزء«۱» ماده(۲) همین قانون، ناظر به تعریف «معلمان» که این شمار از کارکنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش را مشمول «قانون نظام رتبه‌بندی» می‌داند، علیهذا، ماده(۳) مصوبه دولت که به جای عنوان مزبور، «مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی . . .»، را به عنوان مشمولان آیین‌نامه می‌شمارد، با قطع نظر از مرجع تصویب طرح مزبور و با انصراف از اینکه موجبات توسعه یا تضییق دامنه شمول قانون گردد، لکن از حیث تغییر مبنای مورد نظر قانونگذار، مغایر با جزء «۱» ماده(۲) قانون می‌باشد.
ب- مبنیاً بر ایراد مزبور، واژه «مشمولین» در صدر ماده(۴) و ماده(۹) آیین‌نامه همراه با عبارت «مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان . . .» مندرج در جزء«۱» همین ماده، مغایر قانون است.

۲- تبصره «۳» ماده(۳) مصوبه مبنی بر عدم شمول قانون و آئین‌نامه نسبت به «نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور»، «نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه»، «کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می ‎ کنند»، «افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می ‎ برند» و «افراد مأمور به تحصیل» از این حیث که این اشخاص نیز مشمول تعریف قانونی «معلم» هستند و مصوبه موجب تضییق دامنه شمول قانون می ‎ گردد، مغایر جزء«۱» ماده(۲) قانون می ‎ باشد.
۳ـ تبصره«۳» ماده(۳) مبنی بر شمول آئین ‎ نامه بر اشخاصی که به عنوان مدیر و معاون به مدارس غیردولتی مأمور شده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می ‎ نمایند، از این حیث که اطلاق آن شامل افرادی می‌شود که قبل از مأموریت از شمول تعریف قانونی «معلم» خارج بوده ‎ اند، مغایر قانون است.
۴- با نظر به مفهوم مخالف تبصره«۳» ماده(۶) قانون که مقرّر می‌دارد: «معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند»، بنابراین، تمامی معلمانی که پس از این تاریخ بازنشسته شوند، مشمول قانون خواهند بود. از این ‎ رو تبصره «۵» ماده (۴) مصوبه که شمول قانون بر برخی از معلمان را که پس از اجرای قانون بازنشسته می ‎ شوند مشروط به شرایطی کرده از حیث فقدان مبنای قانونی و تضییق دامنه شمول قانون، مغایر قانون می‎باشد.
۵- طبق تبصره«۲» ماده(۶) قانون، «دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه ‎ بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می‌باشد.» بنابراین، ماده (۶) مصوبه مبنی بر مکلف شدن «شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» بر بازنگری رتبه‌های مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری برای معلمان جدیدالاستخدام، از حیث امکان ایجاد تبعیض میان این معلمان با معلمان سابق و نیـز با سایر کارکنان دولت در بهره‌مندی از مزایای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، مغایر قانون است.
۶- در ماده (۷) قانون، اعضای هیئت‌های ممیزه تعیین شده است. نظر به اینکه تمامی اعضای مذکور لزوماً مشمول قانون نیستند، لذا بند «۳» ماده (۹) مصوبه و تبصره آن مبنی بر رتبه‌بندی «کلیه اعضای هیئت ممیزه» از حیث توسعه شمول قانون، مغایر قانون می‌باشد.
۷ـ نظر به اینکه تعیین تخلف و جرم و نیز تعیین مجازات برای آن از شئون مقنّن می‌باشد و این امر در قوانین مختلف از جمله «قانون مجازات اسلامی» و «قانون رسیدگی به تخلفات اداری» مورد تصریح قرار گرفته است، علیهذا، ذیل مواد (۱۱) و (۲۴) مصوبه مبنی بر تعیین مجازات (محرومیت از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی در همان دوره ارزیابی) و (محرومیت از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی تا دو دوره) برای متخلفان، از حیث خروج از صلاحیت دولت، مغایر قانون است.

۸- طبق ذیل ماده (۸) قانون «… دو بار تنزل رتبه[صرفاً]، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‎گردد.» بنابراین، ذیل ماده(۲۱) مصوبه که ضمانت اجرای مذکور را به «خروج از مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین» تغییر داده، مغایر قانون است.»/کانال فرهنگیان اگاه

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار