به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست روز سه شنبه (۲۵ مرداد ماه) این کمیسیون گفت: در این جلسه درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص فرو ریزش ساختمان متروپل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به محورهای درخواست اعمال ماده ۲۳۴ در خصوص فروریزش ساختمان متروپل، تصریح کرد: استنکاف و نقض قانون و اجرای ناقص ماده ۵ قانون و مقررات ساختمانی مسکن و ساختمان و آیین نامه شماره۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان طبق تصویب نامه مورخ ۱۳۸۲/۰۴/۲۲ توسط شهرداری و مالک ساختمان متروپل، استنکاف و نقض قانون و اجرای ناقص قانون کمیته تغییر کاربری مناطق آزاد (ماده۸متناظرماده۵شهرسازی) و ماده۷قانون چگونگی مدیریت مناطق آزاد در تهیه گزارش تخلفات شهرسازی و عمرانی منطقه آزاد اروند از جمله محورهای درخواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس نسبت به شهرداری و مالک ساختمان متروپل و منطقه آزاد اروند است.
ایری افزود: همچین استنکاف و نقض قانون و اجرای ناقص قانون در اعمال ماده ۳۵ و ۳۴ نظارت عالیه و موردی اداره کل و راه و شهرسازی خوزستان و معرفی متخلفین ساختمانهای بلند مرتبه به دادگستری و دستگاههای نظارتی و نیز استنکاف و نقص قانون توسط نظام مهندسی آبادان در خصوص تعارض منافع هیئت رئیسه نظام مهندسی ابادان جهت پذیرش نظارت در سال ۱۳۹۸ و عدم رعایت تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و عدم رعایت ماده ۱۶ نظام مهندسی و کنترل ساختمان و عدم رعایت ماده ۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط شرکت مشاور نقشیاد و عدم رعایت ماده ۱۴ نظام مهندسی و کنترل ساختمان توسط شرکت مشاور نقشیاد نیز از محورهای دیگر این درخواست بود.
وی ادامه داد: در نهایت در خواست اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص فروریزش ساختمان متروپل در صحن کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سپس به تصویب رسید.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در ادامه جلسه نیز لایحه تصویب آیین نامه بین المللی شناورهای تندرو ۲۰۰۰، لایحه تصویب آیین نامه بین المللی ایمنی شناورهای تندرو ۱۹۹۴، لایحه تصویب آیین نامه بین المللی دستگاههای ایمنی حریق ۲۰۱۵، تصویب اصلاحیه ۲۰۱۶ پیوستهای کنوانسیون مدارک شناسایی دریانوردان نیز در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیدند./ باشگاه خبرنگاران