جزئیات مصوبه دولت درباره واردات خودرو با رمزدارایی‌ها-راهبرد معاصر

جزئیات مصوبه دولت درباره واردات خودرو با رمزدارایی‌ها

وزیر صنعت از تصویب آیین‌نامه رمزارزها در دولت خبر داد و گفت: آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، بسیار کامل و دقیق است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 29
کد خبر: ۱۴۸۸۹۵

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، "سیدرضا فاطمی امین" در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌ها پرداخت و گفت: قبلاً وزارت صمت به یک سری از واحدها جواز تأسیس داده بود که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد، اما امروز در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: از چند هفته قبل امکان واردات با رمزدارایی‌ها فراهم شد و این مسئله در توافقنامه‌ای بین وزارت صمت و بانک مرکزی انجام و برای نخستین بار واردات از محل رمزدارایی‌ها فعال شد.


وزیر صمت تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای که یک‌شنبه در دولت مصوب شد، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تأمین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرد که این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد.


فاطمی امین خاطرنشان کرد: این خبر مهمی است که مدتهاست فعالان این صنعت منتظرش بودند و این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. شما وقتی قصد واردات یک کالا را دارید باید یک ارزی را پرداخت کنید که این ارز می‌تواند اکنون به‌جای دلار و یورو از بیت‌کوین استفاده شود.


وی اضافه کرد: در همین زمینه، مراکز رسمی استخراج بیت‌کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی‌ای که با بانک مرکزی انجام شده است می‌توانند از بیت‌کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.


این عضو کابینه دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان اعلام تعرفه‌های واردات خودرو، گفت: آیین‌نامه این مسئله مشخص شده است، ما دو هفته (تا 18 شهریور) به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده‌ایم، زیرا بر اساس قانون مجلس در بحث واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام شود و این‌گونه نیست که هرکسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند، در نتیجه ما یک فراخوانی را دیروز اعلام کردیم که متقاضیان واردکننده خودرو مدارک خودشان را ارائه دهند.


وی افزود: این شرکت‌ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و باید اعلام کنند که به‌ازای واردات خودرو چه فناوری را به کشور وارد می‌کنند. وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری را ارائه کنند، مجوز خواهد داد تا خودرو وارد کنند.


فاطمی امین در پاسخ به سؤالی درباره میزان تعرفه واردات خودرو، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های خودرو به‌صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به‌دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود، سازوکاری را تعریف کردیم که پس از واردات خودرو، به‌صورت پیش‌فرض و علی‌الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند.


وی ادامه داد: پس از این خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و فرض کنید که اگر به‌قیمت 400 تا 500 میلیون به فروش برسد، سود مناسب و عادلانه‌ای را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد. اگر خودرو به‌طور فرضی 500 میلیون تومان به فروش برسد و 450 میلیون تومان قیمت واقعی و 50 میلیون تومان را سود در نظر بگیریم، در این شرایط سود بازرگانی به‌نحوی شناور تعیین می‌شود که آن قیمت 450 میلیون تومان در بیاید. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که آن خودرو در خارج از کشور دارد، این مابه‌التفاوت در قالب سود بازرگانی به خزانه دولت واریز می‌شود تا هیچ سوءاستفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.


وزیر صمت در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر رتبه‌بندی میان صادرکنندگان و این‌که آیا وزارت صمت هم در این مسئله دخالت خواهد کرد، گفت: اصلاً این کار ماست و رتبه‌بندی واردکنندگان و صادرکنندگان را آغاز کرده‌ایم و اگر صادرکننده‌ای ماده خامی را صادر کند، این به‌لحاظ فناوری ارزش کمتری دارد تا اینکه صادرکننده‌ای یک تجهیزات پزشکی را صادر می‌کند.


وی ابراز کرد: کالاها بر اساس اینکه دانش‌پایه یا معمولی باشند و صادرات آن به کدام کشور انجام می‌شود و کیفیت و مبلغ کالا به چه ترتیبی است، بر اساس شاخص‌های مختلفی ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی می‌شود، زیرا شاهد هستیم صادرکننده محصولی را صادر می‌کند که موجب دید منفی به محصولات ایرانی می‌شود. البته هم‌اکنون واردات هم بر اساس رتبه‌بندی انجام می‌شود و این مسئله درباره تولیدکنندگان هم به همین ترتیب است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده