مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید-راهبرد معاصر

مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید

صنعت ارزهای دیجیتال خود را برای رویداد بزرگی به نام مرج اتریوم (Ethereum Merge) آماده می‌کند که قرار است به‌زودی به وقوع بپیوندد. طرفداران ادغام اتریوم امیدوارند که این رویداد باعث رشد بازار کریپتوکارنسی شود و آینده ارزهای دیجیتال را به‌طور قابل‌توجهی تغییر دهد. بر اساس آخرین اطلاعات از منابع معتبر، این ادغام در سپتامبر 2022 انجام خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 06
کد خبر: ۱۴۹۸۷۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ مرج اتریوم با تغییر سیستم تایید تراکنش ها از اثبات سهام به اثبات کار، مصرف انرژی بلاک چین را تا حدود 99% کاهش می‌دهد. این موضوع نه‌تنها اهمیت بالایی برای محیط‌زیست دارد، بلکه باعث افزایش سرعت و کاهش قیمت تراکنش‌های بلاک چین اتریوم خواهد شد. این ویژگی‌ها برای بسیاری از سهام‌داران و سرمایه‌گذاران اتریوم بسیار جذاب هستند و نوید آینده‌ای درخشان و سودآور را می‌دهد.

 

 مرج اتریوم چیست؟

 

 

مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید

مرج اتریوم یک ارتقاء برای بلاک چین اتریوم است؛ رویدادی که قرار است مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) بلاکچین اتریوم را به مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) تغییر دهد. بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، از ادغام اتریوم به‌عنوان مهم‌ترین ارتقای فناوری در تاریخ ارزهای دیجیتال یاد می‌کنند.

 

در حال حاضر، اعضای شبکه بلاکچین اتریوم برای کسب درآمد از سخت‌افزارهای گران‌قیمت و پرمصرف به‌منظور استخراج (Mining) ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند؛ این دقیقاً همان شیوه‌ای است که بیت کوین (Bitcoin) از ابتدای کار خود تا به امروز از آن بهره برده است. این سخت‌افزارها قادر به حل معادلات پیچیده‌ هستند؛ شبکه اتریوم درازای حل این معادلات، با توکن ETH به شما پاداش می‌دهد که درواقع همان درآمدزایی از استخراج است. این مکانیسم اجماع، به اثبات کار (PoW) معروف است. شما هرچه از دستگاه‌ها و سخت‌‌افزارهای قدرتمندتر، گران‌تر و پرمصرف‌تری استفاده کنید، قادر به پیشی گرفتن از رقبای خود خواهید بود و درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

 

پس از مرج اتریوم، این سیستم جای خود را به اثبات سهام (PoS) می‌دهد تا افراد به‌جای استخراج ارزهای دیجیتال، دارایی خود را نزد پلتفرم قفل یا اصطلاحاً استیک (Stake) کنند. در این سیستم جدید، شما تنها با اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید و قفل‌کردن دارایی خود در پلتفرم اتریوم به درآمدهای قابل‌توجهی دست پیدا می‌کنید.

 

مروری بر تاریخچه مرج اتریوم

 

درحالی‌که ادغام اتریوم از همیشه نزدیک‌تر است، بسیاری بر این باورند که مسیر مهم‌تر از مقصد سفر است. پس بیایید باهم نگاهی به مسیر تحقق رویای بزرگ مرج اتریوم بیندازیم.

در 20 ژوئیه (July) سال 2015، بلوک پیدایش اتریوم –اولین ورودی اتریوم در دفتر کل توزیع‌شده- ایجاد شد که نشان‌دهنده راه‌اندازی رسمی بلاک چین اتریوم (Ethereum Blockchain) بود. این شبکه بر پایه مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) بناشده بود. در همان روز، پستی در وبلاگ رسمی بنیاد اتریوم قرار داده شد و اعلام کرد که سازمان غیرانتفاعی Swiss در حال انجام یک سازمان‌دهی مجدد ساختاری در این شبکه است. این سازمان علاوه بر ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) –خالق بلاک چین اتریوم- یک مدیر اجرایی و سه عضو جدید هیئت‌مدیره را برای تحقق مرج اتریوم معرفی کرد.

 

بااین‌حال، بیشتر از یک سال قبل از این تاریخ سرنوشت‌ساز بود که ویتالیک بوترین نقش خود را به‌عنوان رهبر اتریوم تثبیت کرد. او پستی منتشر و در آن، شروع عرضه اولیه توکن ETH را اعلام کرد. او در بخشی از این پست نوشت: «ممکن است بعداً استراتژی‌های اجماع (Consensus Mechanism) جایگزین را اتخاذ کنیم؛ مانند اثبات ترکیبی سهام. بنابراین تغییرات آینده، ممکن است مشکل نرخ انتشار را کاهش دهند». باوجوداینکه اولین اشاره عمومی او به اثبات سهام (PoS) در مقابل اثبات کار (PoW) با بیانی صریح همراه نبود، اما هسته اولیه مرج اتریوم از همان ابتدا وجود داشت.

 

 معرفی الگوریتم های PoW و PoS

 

تمام سیستم‌های بلاک چین از یک مکانیسم اجماع (Consensus Mechanism) برای پلتفرم خود بهره می‌برند تا به‌واسطه آن قادر به کنترل تراکنش‌ها باشند. مکانیسم‌های گوناگونی برای این منظور وجود دارند که اثبات کار (Proof of Work) و اثبات سهام (Proof of Stake) از مهم‌ترین و پرکاربردترین نمونه‌ها هستند. در ادامه به‌طور مختصر به بررسی این دو الگوریتم می‌پردازیم.

 

 الگوریتم اثبات کار (PoW)

اثبات کار قدیمی‌ترین مکانیسم اجماع است که توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) برای بلاک چین بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. این مکانیسم اجماع منحصراً به ماینرهایی متکی است که به‌عنوان یک گره (Node) عمل می‌کنند. افراد برای حل پازل‌ها و معادلات پیچیده رمزنگاری باهم رقابت می‌کنند و کسی که اولین بار موفق به حل معادله شود، حق استخراج بلوک بعدی را دریافت می‌کند.

 

مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید

علاوه بر این، برنده با ارزهای دیجیتال بومی همان پلتفرم بلاکچین، پاداش دریافت می‌کند. مصرف انرژی بالا از مهم‌ترین نقاط ضعف و امنیت بالا از برجسته‌ترین نقاط قوت PoW است. قرار است بعد از مرج اتریوم (Ethereum Merge)، بلاکچین اتریوم از مکانیسم PoW به PoS تغییر پیدا کند.

 

الگوریتم اثبات سهام (PoS)

 

مکانیسم اجماع اثبات سهام، محبوب‌ترین جایگزین برای اثبات کار است. این مکانیسم شامل استخراج (Mining) نیست؛ در عوض از شما می‌خواهد که برای مشارکت در شبکه، سکه‌ها یا توکن‌های خود را به اشتراک بگذارید.

مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید

الگوریتم PoS، اعتبارسنج‌ها (Validators) را به‌صورت تصادفی انتخاب و قدرت اعتبارسنجی آن‌ها را متناسب با دارایی آن‌ها تعیین می‌کند. اگر افراد تراکنش‌ها را به‌صورت استاندارد تأیید کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، یک بلوک جدید به زنجیره بلوکی اضافه و ولیدیتور نیز پاداش مشارکت خود را دریافت می‌کند. مصرف انرژی پایین و عدم نیاز به خرید تجهیزات گران‌قیمت استخراج از مهم‌ترین مزایای اثبات سهام است. این مکانیسم به‌زودی بر روی سیستم بلاکچین اتریوم، پیاده‌سازی خواهد شد.

 

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

 

استیکینگ (Staking) ارزهای دیجیتال به فرآیند قفل‌کردن دارایی‌های رمزنگاری شما برای پشتیبانی از شبکه بلاک چین و تایید تراکنش ها گفته می‌شود. استیکینگ برای ارزهای دیجیتالی در دسترس است که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای پردازش پرداخت‌ها استفاده می‌کنند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، این یک روش کارآمد برای کاهش مصرف انرژی در الگوریتم اثبات کار (PoW) است. در حال حاضر امکان استیکینگ توکن ETH برای کاربران وجود دارد و بعد از مرج اتریوم در روزهای آتی، این توکن‌ها قابل‌برداشت خواهند بود.

 

در این روش، ابتدا شرکت‌کننده‌ها سکه‌های خود را در پلتفرم ارزهای دیجیتال موردنظر گرو می‌گذارند. سیستم از میان این شرکت‌کننده‌ها، اعتباردهنده‌هایی (Validators) را برای تایید تراکنش ها انتخاب می‌کند. هرچه یک شرکت‌کننده سکه‌های بیشتری را استیک (Stake) کند، احتمال اینکه به‌عنوان اعتبارسنج انتخاب شود نیز بیشتر است. استیکینگ دارایی‌های رمزنگاری از طریق بسیاری از صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال، امکان‌پذیر است.

 

مهم ترین مزایای مرج اتریوم چیست؟

 

ادغام اتریوم مزایای متعددی برای سرمایه‌گذاران فعلی و بالقوه اتریوم دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • بهبود پایداری شبکه (Sustainability): در حال حاضر، شاهد مصرف انرژی فراوانی در شبکه اتریوم هستیم. دلیل اصلی این موضوع نیز مکانیسم اجماع PoW و استفاده از دستگاه‌های پرمصرف و غیراستاندارد است. پس از مرج اتریوم، شبکه Ethereum 2.0 تا 99% کارآمدتر خواهد شد و شاهد شبکه‌ای پایدارتر خواهیم بود.
  • بهبود مقیاس‌پذیری شبکه (Scalable): به دلیل پیاده‌سازی سیستم شاردینگ (Sharding) در اتریوم 2، شبکه امکان انجام هزاران تراکنش در هر ثانیه را خواهد داشت. به‌این‌ترتیب ضمن افزایش مقیاس‌پذیری شبکه بلاکچین جدید، هزینه تراکنش‌ها نیز بسیار کمتر می‌شود.
  • بهبود امنیت شبکه (Security): توسعه‌دهندگان اتریوم ادعا کرده‌اند که پس از مرج اتریوم و پیاده‌سازی الگوریتم PoS، امنیت شبکه در برابر حملات سایبری افزایش پیدا می‌کند. البته این ادعا منوط به پیاده‌سازی اصولی شبکه و رفع باگ‌های احتمالی است.

 

اتریوم 2 چیست؟ تبدیل ETH به ETH 2.0 پس از مرج

 

اتریوم 2 (Ethereum 2.0) یا به‌اختصار ETH 2.0 که با نام Serenity هم شناخته می‌شود، یک ارتقاء بزرگ برای شبکه بلاک چین اتریوم است. یک باور اشتباه این است که اتریوم 2 قرار است یک پروژه جداگانه از اتریوم فعلی باشد؛ درحالی‌که ETH 2.0 تنها یک به‌روزرسانی و ارتقاء شبکه بلاک چین Ethereum 1.0 است که پس از رویداد مرج اتریوم در شبکه اعمال می‌شود. پس از رسیدن به مرحله نهایی این آپدیت، اتریوم به اهداف خود برای تبدیل‌شدن به یک شبکه شفاف برای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دست خواهد یافت.

مرج اتریوم چیست؟ هر آن چه باید درباره ادغام اتریوم بدانید

کاربران اتریوم 1 تنگناهایی را شناسایی کرده‌اند که بنیاد اتریوم برای رفع آن‌ها، اتریوم 2 را پیاده‌سازی کرده است. افزایش تعداد و کاهش هزینه تراکنش‌ها برخی از اهداف این به‌روزرسانی هستند. در کنار پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام، شاردینگ (Sharding) –تقسیم یک سیستم بلاک چین به چند بخش کوچک‌تر- یکی دیگر از تغییرات ساختاری و مهمی است که در Ethereum 2.0 شاهد آن خواهیم بود. در هر شارد (Shard) 128 اعتبارسنج (Validator) قرار دارند که یک کمیته (Committee) را تشکیل می‌دهند و مسئولیت نگهداری از شبکه را بر عهده ‌دارند. پس از مرج اتریوم و در ساختار اولیه ETH 2، 64 شارد ایجاد می‌شوند.

ویتالیک بوترین در سخنرانی سرنوشت‌ساز خود در دانشگاه سنگاپور بیان کرد: «مقیاس‌پذیری حتی مهم‌تر از پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام است». به دلیل رونمایی از پروژه‌های مختلف مبتنی بر NFT و افزایش درخواست‌ها در شبکه، تحقق این ویژگی برای اتریوم حیاتی است. در اتریوم 2 شاهد افزایش چشم‌گیر تعداد تراکنش‌ها به 100,000 تراکنش در هر ثانیه خواهیم بود که یک دستاورد بزرگ به شمار می‌آید.

 

 تغییرات قیمت ETH بعد از مرج اتریوم

 

گمانه‌زنی‌های گوناگونی برای قیمت توکن ETH بعد از ادغام اتریوم وجود دارند؛ البته بیشتر این حدس و گمان‌ها در راستای افزایش قیمت ارز دیجیتال اتریوم هستند.

  • بعضی افراد بر این باورند که قیمت ETH به دلیل حذف ماینینگ (Mining) و عدم نیاز به دستگاه‌های پرمصرف و گران‌قیمت استخراج، افزایش پیدا خواهد کرد.
  • گروهی دیگر معتقدند که به دلیل توجه به حفظ محیط‌زیست و کاهش ردپای کربن اتریوم پس از ادغام، افرادی که به شاخص ESG -استانداردهای حاکمیت اجتماعی و شرکتی برای سرمایه‌گذاری اخلاقی- اهمیت می‌دهند نیز بر روی اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنند و باعث افزایش قیمت ETH می‌شوند.
  • عده‌ای نیز معتقدند که میزان افزایش قیمت توکن ETH از قبل مشخص‌شده و بر این اساس شاهد افزایش قیمت این توکن خواهیم بود.

هیچ تضمینی برای مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، وجود ندارد! مانند هر توکن دیگری در بازار ارزهای دیجیتال، باید منتظر باشیم تا گذر زمان حقایق را برای ما آشکار کند.

 

جمع بندی

 

مرج اتریوم یکی از رویدادهای مهم و تاریخ‌ساز در حوزه ارزهای دیجیتال است. قبل از اتریوم، تنها پلتفرم‌های کوچک از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده کرده‌اند. حالا باید ببینیم که آیا این مکانیسم اجماع برای دومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیا نیز کارساز خواهد بود یا خیر!

بنیاد اتریوم اعلام کرده که ادغام اتریوم (Ethereum Merge) در سپتامبر 2022 به وقوع می‌پیوندد. بااینکه تاکنون چندین مرتبه شاهد به تعویق افتادن تاریخ مرج اتریوم بوده‌ایم، اما این بار به نظر می‌رسد که شاهد رخ دادن آن خواهیم بود. توسعه‌دهندگان اتریوم چندین سال است که برای حرکت از اثبات کار به اثبات سهام برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌اند. به‌زودی می‌توانیم شاهد نتایج این تلاش‌ها باشیم.

برگرفته از آکادمی آموزشی صرافی بیت میت

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار