به گزارش راهبرد معاصر؛ آقای مشهدی شریف گفت:قانون ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در ماده ۱۰ این قانون اشاره شده تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع است. اصل قانون ماده ۱۰ این است، اما در تبصرههای پایینتر شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند. در سال گذشته حدود ۱۵ هزار برگه اقساط صادر شد.
او گفت:خرداد ماه سال ۱۴۰۰ هیات وزیران وقت، آییننامهای را درباره تعیین سن فرسودگی خودروها به تصویب رساندند. براساس این آییننامه، با توجه به کاهش ایمنی و آلایندگی انواع وسایل نقلیه در اثر مرور زمان، سن مرز فرسودگی به جای سن فرسودگی تعیین شد.بنابراین خودروهای مشمول باید سالانه دفعات بیشتری برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
به گفته او، بر این اساس سن مرز فرسودگی برای خودروهای سواری ۱۵ سال است. به طوری که خودروهای از سال ۸۵ به قبل فرسوده محسوب میشوند.
به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در واقع با یک درصد نمیتوان خودرو فرسوده خرید. به طور کلی مبنای تعویض خودرو فرسوده ۳ درصد هرکسی ۱ درصد بیان کرده کارشناسی نشده است
مشهدی شریف گفت:طبق قانون معادل ۲۵ درصد خودروهای تولیدی که می شود حدود ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شوند. در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیشبینی شده ۱۰ درصد از خودروهای عرضه شده از طریق قرعهکشی، به صاحبان خودروهای فرسوده تعلق بگیرد./ باشگاه خبرنگاران