چرا وزیر خارجه امارات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

چرا وزیر خارجه امارات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؟

امارات بر مبنای سیاست موازنه مثبت و نظم شبکه‌ای به دنبال برقراری روابط نزدیک با تمام قدرت‌های تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است. در این سیاست ابوظبی به‌صورت گام‌به‌گام روابط خود را با تمام بلوک‌های منطقه گسترش می‌دهد؛ به‌عنوان نمونه، امارات با عادی‌سازی همزمان روابط با تهران و تل‌آویو به دنبال تأمین حداکثری منافع و کاهش تهدیدات از سوی این دو قدرت منطقه‌ای است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 20
کد خبر: ۱۵۱۱۷۷

چرا وزیر خارجه امارات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ عبدالله بن زاید آل‌نهیان پنج‌شنبه گذشته راهی سرزمین‌های اشغالی شد تا با مقام های رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند. وزیر امور خارجه امارات در دومین سالگرد «صلح ابراهیم» علاوه بر دیدار با یئیر لاپید، بنی گانتز، آویگدور لیبرمن و اسحاق هرتزوگ، نخست وزیر، وزیر جنگ، وزیر دارایی و رئیس‌ رژیم صهیونیستی به عنوان نخستین مقام اماراتی از بنای یادبود هولوکاست بازدید کرد. وی همچنین با «مشه گفنی»، رئیس حزب یهیودیت متحد تورات در محل سفارت این کشور دیدار و از دانشگاه تخنیون در حیفا بازدید کرد.


در این سفر وزیران همکاری‌های بین‌المللی، فرهنگ و جوانان، وزیر امور دولت، فرهنگ و دیپلماسی عمومی امارات حضور داشتند. این دیدارها در حالی انجام می شود که در دو سال گذشته بارها مقام های دو طرف به تل‌آویو و ابوظبی سفر کرده و نوعی «صلح گرم» را به نمایش گذاشته اند.

امارات بر مبنای سیاست موازنه مثبت و نظم شبکه‌ای به دنبال برقراری روابط نزدیک با تمام قدرت‌های تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است


پنج‌شنبه گذشته دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ ای از دیدار عبدالله بن زاید با یئیر لاپید خبر داد. در این دیدار دو طرف بر گسترش روابط اقتصادی به‌ویژه در حوزه‌های کشاورزی، انرژی و امنیت غذایی و گسترش دامنه این همکاری‌ها به سایر کشورهای منطقه تأکید کردند. رهبر حزب یش عتید در اظهاراتی مدعی شد حجم روابط اقتصادی میان تل‌آویو- ابوظبی تا پایان سال 2022 به 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید. در این دیدار وزیر انرژی و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی حضور داشتند.


وی بر حمایت رژیم صهیونیستی از امارات در برابر حملات پهپادی تأکید کرد. طبق آمارهای منتشر شده، میزان صادرات نظامی رژیم صهیونیستی به امارات به 758 میلیون دلار رسیده است. با تشدید حملات ترکیبی (موشکی- پهپادی) مقاومت یمن به امارات، ابوظبی به‌شدت به دنبال تهیه سامانه‌های پدافندی همچون گنبد آهنین، فلاخن داوود و کالج سبز است. در حال حاضر 65 تفاهم نامه همکاری میان دو طرف امضا شده که عمده آنها در حوزه امنیتی- نظامی است.  


دومین فراز صحبت‌های میان لاپید و عبدالله بر پیگیری مفاد نشست امنیتی «نقب» متمرکز بود. سال گذشته در منطقه نقب وزیران امور خارجه رژیم صهیونیستی، امارات، بحرین، مراکش، مصر و آمریکا گرد هم آمدند تا درباره شکل‌گیری سازوکار امنیتی جدید در منطقه غرب آسیا به تفاهم دست یابند. با تغییر سیاست آمریکا نسبت به غرب آسیا و تمرکز این کشور بر راهبرد مهار چین، رژیم صهیونیستی بسیار امیدوار است بتواند خلأ کاهش تعهدات امنیتی واشنگتن را پر کند و تبدیل به «نیروی نیابتی» کاخ سفید برای مقابله با نفوذ ایران، چین و روسیه شود.

 

برخی کارشناسان معتقدند زمزمه‌های تشکیل «ناتوی خاورمیانه» در آستانه سفر بایدن به منطقه طبق سیاست پیوند امنیتی اعراب و رژیم صهیونیستی دنبال می‌شد. با وجود این، پروژه به چند دلیل ازجمله فقدان دشمن مشترک، روابط نزدیک دولت‌های عربی با مسکو- پکن، ترس از بدل شدن به میدان جنگ نیابتی و بی‌اعتمادی به رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن تاریخی ملت‌های مسلمان قابلیت اجرایی شدن ندارد.


امارات بر مبنای سیاست موازنه مثبت و نظم شبکه‌ای به دنبال برقراری روابط نزدیک با تمام قدرت‌های تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است. در این سیاست ابوظبی به صورت «گام به گام» روابط خود را با تمام بلوک‌های منطقه گسترش می‌دهد تا به این وسیله موجب حساسیت و واکنش هریک از بازیگران رقیب نشود. به عنوان نمونه، امارات با عادی‌سازی همزمان روابط با تهران و تل‌آویو به دنبال تأمین حداکثری منافع و کاهش تهدیدات از سوی این دو قدرت منطقه‌ای است.


برخی تحولات نشان دهنده آسیب پذیر بودن این سیاست است. به عنوان نمونه با اوج گرفتن کارزار تقابل میان تهران- تل‌آویو، حملات انصارالله علیه امارات افزایش یافت، حرکت کشتی‌ها در بنادر این کشور با اخلال مواجه شد و انفجارهای نامنظمی در برخی نقاط این کشور رخ داد. مجموع این تحولات نشان دهنده سستی در بنیان سیاست امارات نسبت به غرب آسیاست.
 

بهره سخن

از بدو پیدایش رژیم صهیونیستی، یکی از سیاست‌های راهبردی تل‌آویو در حوزه سیاست خارجی برقراری روابط نزدیک با کشورهای همسایه به‌ویژه دولت‌های عربی بوده است. پیش تر مصر (1979) و اردن (1994) با آنکه روابط خود را با تل‌آویو عادی کرده بودند، اما این روابط بیشتر در سطح امنیتی بود و دو کشور به دلیل ترس از ملت و افکار عمومی جهان سیاست «صلح سرد» را در قبال صهیونیست‌ها اتخاذ کردند.


در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا ابتدا طرح «معامله قرن» (که توسط جرارد کوشنر طراحی شده بود) به عنوان راه‌حل نهایی موضوع فلسطین معرفی شد. در این طرح قرار بود تا در قبال تشکیل «دولت بی‌اسلحه» در اندک سرزمین‌های باقی مانده در کرانه باختری و نوار غزه، روابط رژیم صهیونیستی و جهان عرب عادی سازی مطرح شود. این طرح پس از مقاومت گروه‌های فلسطینی و مخالفت افکار عمومی جهان اسلام با شکست مواجه شد. با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات رژیم صهیونیستی، ترامپ با همراهی مثلث «بی» از طرح صلح ابراهیم رونمایی کردند و فصلی جدید در مسیر مشروع‌سازی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا آغاز شد. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار