تأثیر منفی اغتشاشات بر اقتصاد ایران-راهبرد معاصر
رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تأثیر منفی اغتشاشات بر اقتصاد ایران

رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان آثار منفی اغتشاشات بر اقتصاد کشور گفت: آسیب دیدن کسب‌وکار، تجارت و مختل شدن نظام مالی فقط گوشه‌ای از لطمات ناشی از ناآرامی‌هاست.
رضا غلامی؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 08
کد خبر: ۱۵۳۳۳۳

تأثیر منفی اغتشاشات بر اقتصاد ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اغتشاشات روزهای اخیر به امنیت اقتصادی واحدهای صنفی ضربه زد، همانند سال 1388 اثر منفی روی شاخص‌های اقتصادی گذاشت و  در این راستا حاکمیت وظیفه دارد با عاملان اغتشاشات برخورد قاطع کند.

 
اغتشاگران هزاران میلیارد از اموال مردم و کسبه را به آتش کشیدند و از بین بردند و انتظار می رود قانون هزینه خسارت ها را از اغتشاشگران و تحریک کنندگان بگیرد. ابراهیم محمد ولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در اظهاراتی گفت: در روزهای اخیر بسیاری از مغازه ها مجبور شدند مغازه هایشان را زودتر از موعد ببندند و خسارت آنها را باید اغتشاشگران و تحریک کنندگان بدهند.

 
خانواده ۲۰ میلیونی اصناف انتظار دارند با قاطعیت جلوی اغتشاشگران و تحریک کنندگان به اغتشاش گرفته شود، زیرا اغتشاشات به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

آشوب‌های طولانی و گسترده تأثیر مخرب بر بنیان‌های اقتصادی کشورهای مختلف داشته است و باعث می‌شود به اقتصاد ضربه مهلکی وارد شود و جریان روزمرگی اقتصادی تحت تأثیر قرار بگیرد


رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره روند شکل گیری اغتشاشات اخیر در کشور به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: در دهه اخیر دنیا آشوب های اجتماعی زیادی را شاهد بوده است؛ اعتراضات «جلیقه زردها»، تظاهرات با شعار «جان سیاه پوستان مهم است» و بهار عربی نمونه ای از آن‌هاست که باعث شد ادبیات جدیدی شکل بگیرد که تأثیر خود را بر همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نشان دهد.

 
وی افزود: آشوب‌ها دو دسته اند، آشوب‌هایی که طولانی و گسترده هستند و حاکمیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند و دیگری آشوب‌های کوتاه مدت که در بازه زمانی کوتاه به وقوع می‌پیوندد و بعد از مدت اندکی تمام می‌شود. در ایران به غیر از سال 1388 تمامی آشوب‌ها در دسته دوم  قرار می‌گیرند.

 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تأثیر منفی اغتشاشات اخیر بر روند رشد اقتصادی کشور عنوان کرد: آشوب‌های طولانی و گسترده تأثیر مخرب بر بنیان‌های اقتصادی کشورهای مختلف داشته است و باعث می‌شود به اقتصاد ضربه مهلکی وارد شود و جریان روزمرگی اقتصادی تحت تأثیر قرار بگیرد. آسیب دیدن کسب و کار، تجارت و مختل شدن نظام مالی فقط گوشه ای از لطمات ناشی از ناآرامی‌هاست. برخی مطالعات نشان داده است اگر آشوبی 6 فصل (یک سال و نیم) طول بکشد و گسترده باشد رشد اقتصادی 1.5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 
غلامی گفت: آشوب‌ها باعث می‌شود انتظار سرمایه‌گذاران آسیب ببیند و حتی در موضوعاتی نظیر بورس اثرات منفی خود را تا سالیان سال داشته باشد، به طوری که رشد اقتصادی بورس را تا منفی 1.5 درصد کاهش می‌دهد. با ناآرامی‌های اخیر بورس در کشورمان به طور متوالی و ممتد رشد منفی را تجربه کرده است. همچنین این تنش‌ها با افزایش هزینه‌های جاری دولت بر بودجه و کسری بودجه اثر می‌گذارد و به اقتصاد آسیب مستقیم وارد می‌کند.

 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران سال‌ها در تحریم قرار دارد و تحریم کنندگان با فشار اقتصادی به دنبال آن هستند شکاف اجتماعی را در جامعه بیشتر کنند، عنوان کرد: نگرانی وجود دارد آشوب به تدریج به شکاف تبدیل شود، اما تدبیر حاکمیت و دولت باعث شده است آرام آرام از ناآرامی خارج شویم و بار دیگر پروژه انقلاب‌های مخملی دشمن شکست بخورد.

 
وی تصریح کرد: تا زمانی نظام تحریم اقتصادی به بحران و آشوب اجتماعی تبدیل نشود در عمل تأثیری بر کشور نخواهد داشت برای همین تا اتفاقی در کشور رخ می‌دهد، سایر دشمنان این آب و خاک در اقدامی هماهنگ پشت هم ردیف می‌شوند، بر طبل نابسامانی می‌کوبند و به دنبال این هستند به بهانه اغتشاشات تحریم‌های فلج کننده وضع کنند و جامعه را از درون بهم بریزند. خوشبختانه با تدابیر حاکمیت همیشه این پروژه ها با شکست مواجه بوده است.

تا زمانی نظام تحریم اقتصادی به بحران و آشوب اجتماعی تبدیل نشود در عمل تأثیری بر کشور نخواهد داشت برای همین تا اتفاقی در کشور رخ می‌دهد، سایر دشمنان این آب و خاک در اقدامی هماهنگ پشت هم ردیف می‌شوند


غلامی گفت: در نظام اقتصادی این اعتقاد وجود دارد قراردادهای بلندمدت شرط با ثبات سازی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است، لذا هرچه به این سمت حرکت کنیم به آرامش نسبی در فضای اقتصادی می‌رسیم. همکاری‌های اقتصادی به زیر ساخت‌هایی در حوزه امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی نیاز دارد. در اصطلاح می‌گویند سرمایه ترسوست و زمانی که به هم ریختگی ببیند، متوقف می‌شود. بنابراین تأثیر منفی خود را  بر فعالیت های اقتصادی ازجمله سرمایه گذاری خارجی می‌گذارد.

 
این اقتصاددان با بیان مذاکرات چند ماه گذشته درباره رفع تحریم ها ادامه داد: به نظر می‌آید برنامه ای کلان وجود داشته باشد که پیوندهای ایجاد شده در دولت سیزدهم تحت تأثیر قرار بگیرد. دشمنان با حمایت از اغتشاشات می‌خواهند اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم مانند توسعه روابط با کشورهای همسایه، عضویت ایران در پیمان شانگهای و همکاری عملیاتی با چین طبق توافق راهبردی ۲۵ ساله و روابط نزدیک با روسیه را زیر سؤال ببرند.

 
وی با بیان آثار منفی اغتشاشات بر اقتصاد کشور گفت: به طور کلی آشوب و اغتشاش تقاضای انگیزه سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد، هزینه های عمومی را بالا می‌برد، به بنگاه تولیدی و توزیعی زیان وارد و کاهش رشد اقتصادی را به کشور تحمیل می‌کند، زیرا رشد در فضای امن ایجاد می‌شود. شکست پروژه های آمریکا و هم پیمانانش در برابر ایران برای آن‌ها گران تمام شده است و تمام تلاش خود را به کار می بندند تا دستاوردهای ایران به حداقل برسانند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار