قرارگاه خاتم: تحرکات و حضور هواپیما‌های نظامی اسرائیل در آسمان برخی کشور‌های همسایه به سمت ایران، اقدامی خطرناک و تهدید علیه ایران می‌دانیم / پاسخ به این اقدامات خطرناک را حق خود می‌دانیم سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعای ونس: آمریکا خود به شدت نیازمند احسان و خیرات برای حل مشکل گرسنگی است شهادت برادر زاده اسماعیل هنیه در حمله اسرائیل ادعای پلیس مونته‌نگرو: بازداشت یک ایرانی با درخواست اف‌بی‌آی / این فرد حملات هکری گسترده‌ای را علیه بیش از ۱۵۰ دانشگاه در ایالات متحده انجام داده واکنش وزارت امور خارجه به بیانیه مشترک آمریکا و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس: در رویکرد‌های خود نسبت به امنیت منطقه تجدید نظر کنید شهردار نیویورک در مراسم عزاداری امام حسین (ع) + عکس / زهران ممدانی: عدالت همواره ارزش جنگیدن دارد نعیم قاسم: دولت لبنان از اجرای دیکته‌های دشمن دست بکشد / هیچ تعهدی که علیه حاکمیت لبنان باشد هرگز اجرایی نمی‌شود هشدار تند قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا / هیچ تهدیدی علیه ایران را تحمل نمی‌کنیم ادعای اسرائیل: ۶ عضو حزب الله را هدف قرار دادیم دبیرکل ناتو: برای هرگونه رویارویی با روسیه آماده‌ایم وزیر انرژی آمریکا: اکنون ایرانی‌ها می‌توانند نفت بفروشند و پول آن را به دلار مستقیما دریافت کنند وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده است بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن نتانیاهو: ارتش اسرائیل در لبنان آزادی عمل دارد؛ عقب‌نشینی نمی‌کنیم! واکنش تند قالیباف به ادعای ترامپ در مورد الزام واردات محصولات آمریکایی آمار تکان‌دهنده از ونزوئلا / بیش از ۲۱ هزار مفقودی پس از زمین لرزه

مسکو: افزایش ذخایر اورانیوم ایران نتیجه تحریم‌های آمریکا است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره تصمیم اخیر برجامی ایران گفت: افزایش ذخایر اورانیوم ایران نتیجه تحریم‌های آمریکا است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 04
کد خبر: ۱۵۳۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه در واکنش به تصمیم ایران در خصوص افزایش ذخایر اورانیوم کم غنی شده خود گفت: این اقدام تهران نتیجه تحریم‌هایی است که آمریکا علیه ایران وضع کرده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص تصریح کرد: فعالیت‌های جدید هسته‌ای ایران نگران کننده نیست و زیر نظر کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه تأکید کرد: ایران تعهدات مربوط به کاهش فعالیت‌های هسته‌ای اش را به صورت داوطلبانه پذیرفته بود و به همین علت نمی‌توان این کشور را به هیچ نوع تخلفی متهم کرد.

 

گفتنی است چندی پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۴ درصد از سقف ۳۰۰ کیلوگرم را تأیید کرد و در پاسخ به گزارشات متعدد رسانه‌های بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس به شورای حکام اطلاع داده و تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (روز دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

 

ایران نه به منظور نقض توافق هسته‌ای؛ بلکه بر اساس بندهای ۲۶، ۳۶ و ۳۷ برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای کاهش دهد.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده بود.

 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

 

بیش از ۴۰ روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

 

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار