به گزارش راهبرد معاصر، در میز اقتصاد امروز آقایان حسین اصغری سرپرست مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، محمدرضا پویا فرد معاون اعتباری بانک کشاورزی و ناصر قربانیان مدیر بازاریابی و فروش گروه تراکتورسازی تبریز به پیگیری مشکلات تولید و توزیع تراکتور پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.
عرضه تراکتور و کمباین چگونه است؟
آقای اصغری: سامانه کمباین و تراکتور همانگونه که در برنامه قبلی گفتم دنبال کردیم، این سامانه مسائل فنی آن انجام شد و در اختیار مرکز آمار و فناوری قرار گرفته است و به زودی از سامانه آزمایشی رونمایی می شود.
مسئله بعدی مرحله تسهیلات در این سامانه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا مدیریت توزیع انجام شود.
در این سامانه شاخص های مهم همچون مکانیزاسیون به مفهوم عام دنبال می شود و هر بهره برداری که در بخش زراعت، باغی و دامداری درخواست تراکتور می کند، کد رهگیری در اختیارش قرار میگیرد. هدف ما با اجرای این سامانه آن است که نفر قبلی که تراکتور دریافت نکرده، نفر جدید که وارد می شود در انتهای صف قرار گیرد.
تمامی استعلامات اعم از مشخصات فردی، سطح زمین در سامانه پهنه بندی، مدرکتحصیلی از طریق سامانه انجام می شود. سامانه به قدری شفاف تهیه شده که بر مبنای کدرهگیری به افراد اطلاع داده می شود که چندنفر تا دریافت تراکتور در صف قرار دارند.
برای دومین درخواست پیگیری مجدد اعتبارات مکانیزاسیون جلسات ویژه ای گذاشتیم، آخرین جلسه با مدیر عامل بانک کشاورزی داشتیم که قول راه اندازی مجدد خط اعتباری مکانیزاسیون دادند.
با توجه به آنکه یکی از منتقدان شکل عرضه قبلی بود، آیا شکل جدید عرضه امضای طلایی را حذف میکند؟
آقای نامی: در ارتباط با اصلاحات مرکز توسعه مکانیزاسیون که در حال اجراست، خیلی زود است که قضاوت کرد. اما اینکه توجه به ایجاد خدمت های یکسان برای تمام افراد انجام شود، بسیار ارزشمند است. لذا ماهم منتطریم تا این سامانه رونمایی اجرایی داشته باشد تا اولینتراکتور از طریق سامانه توزیع شود. البته موضوع صرفا تراکتور نیست. حوزه ادوات کشاورزی اصرار بر فروش سالم داریم.
با اجرای این سامانه امضای طلایی حذف می شود؟
آقای نامی: براساس برنامه ای که مرکز مکانیزاسیون اعلام کردند، امضاهای طلایی کمرنگمی شود. اما سهمیه بندی استان تحت تاثیر مسائل مختلف است.
آقای اصغری: وقتی یک ساختار برای اجرای فعالیت تعریف می کنیم، مهم ترین اتفاقی که می افتد اعمال سلیقه ای کممی شود. هر چند با راه اندازی این سامانه قطعا مشکلاتی خواهیم داشت، اما وقتی نگاهمان روبه جلوست، مشکلات رفع می شود و نیروی انسانی باید سامانه را جلو برد. اما هدفمان این است که اعمال سلیقه ای کاهش یابد.
افرادی که تقاضای جدید در سامانه می دهند، نباید در سال های قبل تقاضا داده باشند، بدین منظور با وارد کردن کدملی، از سامانه تراکتور سازی اخذ اطلاع می شود و تا وقتی در مرحله اول تایید نشود، اطلاعات ثبت نمی شود.
ایا ممکن است یکنفر به اسم نفر دیگر وارد سامانه شود؟
آقای اصغری: اگر این امر اتفاق بیفتد، در ارائه مستندات زمین و تولید با مشکلاتی مواجه می شویم و خیلی از مشکلات با این سامانه کممی شود چرا که فرد با کدملی دیگر بیاید، اطلاعات مربوط به گواهی نامه و زمینچه میکند.
هم اکنون متقاضی دریافت تراکتور چقدر است؟
آقای اصغری: عدد شناور است، در سامانه این آمار دقیقا مشخص است. اما بنده آمار دقیقی از تعداد متقاضیان که در صف قرار دارند، ندارم.
بحث اعتبارات این سامانه کی برقرار می شود؟
آقای اصغری: این سامانه صرفا برای اعتبارات تسهیلاتی کارخواهد کرد. ما مجبوریم براساس وظایف استان ها در سند مکانیزاسیون امکاناتی برایشان برقرار کنیم، فعلا تسهیلاتی از بانککشاورزی به صورت گسترده در اختیار ما قرار نگرفته است.
مشکل اعتباری در راستای خرید تراکتور داشتیم؟
آقای پویافرد: ما ناترازی همچنان داریم و درخواست خط اعتباری داشتیم، منتهی چندتا مشکل داریم که یکی از آن مربوط به بخشنامه است که در جلسه روز شنبه با مدیر عامل بانک کشاورزی در خصوص بحث پیش خریدها داشتیم چرا که به غیر از بحث خرید، بحث پیش خرید مورد اعتراض تولیدکنندگان بود و قرار بر این شد که تراکتورسازی و مرکز توسعه مکانیزاسیون اصلاحاتی داشته باشد و سامانه شروع به معرفی کند، ماهم در حدتوان در اختیار مکانیزاسیون هستیم.
در فصل جدید با راه اندازی سامانه اعتبارات در حد توان اعتبار تخصیص داده می شود.
۵ هزار میلیارد تومان اعتباری بود که بانک مرکزی به ما می دهد، سال گذشته ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد، الان هم اگر بحث ناترازی نبود، کماکان سابق پرداخت می شد. اما یکی از مشکلات حذف ارز ترجیحی بود که بخشی از منابع و مصارف را متاثر کرد و باعث شد در برخی بخش ها سرعت کندتر شود. البته با راه اندازی سامانه منابع تخصیص داده شود، بحث مکانیزاسیون صرفا تراکتور نیست.
وضعیت تولید تراکتور چگونه است؟
آقای قربانیان: جلسه ای در کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد و پس از بررسی های لازم مصوباتی تعیین شد، به رغن اینکه زمان کوتاه یک هفته ای تعیین شد، اما هیچ یک از مصوبات اجرایی نشده است. از جمله موضوعات یکی تسهیلات بود.
مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات مکانیزاسیون اعلام کردند که متاسفانه از مهرسال گذشته تاکنون پرداخت تسهیلات در حدصفر بوده است. این درحالی است که تولید تراکتور نسبت به سال قبل ۴۰ درصد رشد داشته است
سامانه ما در حدود ۷۰ هزار متقاضی ثبت نام کردند و از زمانی که شروع کردیم، ۲۵ هزار متقاضی جواب دادیم.
امسال بنابر برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی شده که ۳۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه برای داخل تولید شود.
آقای نامی: نیاز واقعی سالانه انواع تراکتور ۱۱ هزار دستگاه و ۲ هزار دستگاه تراکتور جایگزینی تراکتورهای فرسوده است که با این وجود مازاد تولید داریم.
آیا درخواستی برای افزایش تولید داریم؟
آقای قربانیان: واقعیت این است که تقاضا افزایش پیدا کرده است، به تقاضاهای نقدی جواب دادیم و هم اکنون اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده ۲۵ هزار نفر متقاضی دریافت تراکتور با تسهیلات بانک کشاورزی هستند.
در یکسال گذشته امکان فروش ۳۰ هزار و ۴۰۰ گذشته برای تولید داخل داریمو درصورت نیاز قابل افزایش تا ۳۵ هزار دستگاه خواهد بود.
فروش سامانه آغاز شود حدود ۵۰ هزار نفری که درصف هستند تا کی جمع می شود؟
آقای اصغری: با شکل گیری سامانه، تقاضا پالایش می شود. لذا برمبنای شرایط تولید، اگر ۵۰ هزار نفر در صف داشته باشیم، طی ۲ سال تقاضا پاسخ داده می شود. هرچند تقاضای جدیدی خواهد آمد که در صف به محض تامینمالی مدیریت می شود.
آقای نامی: موضوع ۵ هزار میلیارد تومان که قرار یود در سال ۱۴۰۱ پرداخت شود، صنعتگران تولید انجام دادند. براین اساس کشاورزان منتظر خرید از اینمحل هستند. این درحالی است که به رغم گذشت ۶ ماه از سال تسهیلاتی پرداخت نشده است.
از مهر سال گذشته تابه امروز بخش خصوصی، صنعتگر و کشاوزز کار را به رغم عدمپرداخت تسهیلات ادامه داده است که این امر نشان می دهد اگر در این گزارش وزارت جهاد نتوانسته امتیازات خاص بدهد، فضا را آزاد کند. همچنین به نرخ امروز بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است./ باشگاه خبرنگاران