نفوذ حزب الله در حیاط خلوت آمریکا-راهبرد معاصر

نفوذ حزب الله در حیاط خلوت آمریکا

حضور حزب الله در آمریکای لاتین، حیات خلوت واشنگتن،‌ این هشدار را به مقامات کاخ سفید ارسال کرده که تحریم های اقتصادی علیه این سازمان نتوانسته است تا حوزه فعالیت حزب الله را محدود کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 06
کد خبر: ۱۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ واشنگتن پست در گزارشی نوشت رکس تیلرسون،‌ وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آرژانتینی خود در پایتخت این کشور ادعاهایی علیه دولت سوریه و همچنین حزب‌الله لبنان مطرح کرده است. وی ادعاهای تکراری آمریکایی‌ها درباره فعالیت حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین در حوزه «تامین مالی تروریسم» و «پولشویی» را تکرار کرد. تیلرسون در این نشست گفت: «ما به صورت خاص درباره حضور حزب‌الله لبنان در این نیمکره(آمریکای جنوبی) صحبت کردیم. حضوری که مشخص است برای جمع آوری منابع مالی به منظور حمایت از فعالیت‌های تروریستی آنها است. این چیزی است که ما مشترکا توافق داریم که باید به آن حمله و آن را نابود کنیم».



این ادعاهای صریح که چندی است از سوی مقامات آمریکایی مطرح می شود نشان می دهد که محور مقاومت به درستی توانسته زمین بازی جدیدی را کشف کند که دارای پتانسیل های جدی برای فعالیت در حیطه بین الملل است. واضح است اقدام آمریکا برای قرار دادن حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی نتوانسته است کشورهایی را که به صورت تاریخی مخالفت هایی با استعمارگری آمریکا دارند،‌ از همکاری با این سازمان باز دارد. کشورهایی مانند ونزوئلا،‌ بولیوی و کوبا جزو اولویت های اقتصادی و سیاسی برای حزب الله به حساب می آیند که همواره تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا قرار داشته اند. این فرصت در حیات خلوت آمریکا،‌ مزیتی رقابتی در حوزه بین الملل است که در تنگناهای اقتصادی به حزب الله کمک می کند تا از سد برخی موانع اقتصادی عبور کند. البته جای این سوال باقی است که چرا آمریکا علیرغم محدودیت های اقتصادی،‌اتهاماتی نظیر قاچاق و فروش مواد مخدر را به حزب الله نسبت می دهد؟ پاسخ این سوال را می توان در راهکارهایی که محور مقاومت ایجاد کرده تا تحریم های آمریکا را دور بزند،‌ پیدا کرد. طراحی اکوسیستم های اقتصادی در عرصه بین الملل به حزب الله این قدرت را داده تا بدون نفوذ آمریکا به حیات خود ادامه دهد. اکوسیستم های اقتصادی جدید بر پایه مواردی مانند پیمان های مالی دوطرفه،‌ استفاده از ارزهای دیجیتال و مبادلات کالا به کالا بنا نهاده شده اند که می تواند فشار اهرم های اقتصادی مانند دلار را کاهش داده یا حذف کند.



در پاسخ به این موضوع،‌آمریکا در تلاش است تا از راه های قانونی مانند مبارزه با تروریسم،‌ قاچاق و ... حضور حزب الله را در سطح جهان محدودتر کند. پرداختن به موضوع حزب الله در کشور آرزانتین نیز به دلیل اتهاماتی است که این کشور در حادثه انفجار مرکز یهودیان،‌متوجه حزب الله کرده است. آمریکا همچنین انفجار پایگاه نظامیان آمریکایی در لبنان را به حزب الله لبنان نسبت داده است و هر از چند گاهی پرونده این موضوع را به جریان می اندازد که در قالب اعمال تحریم یا مصادره اموال اجرایی می شود. باید انتظار داشت که تحریم های شدیدتری علیه حزب الله لبنان اعمال شود که در راستای تضعیف محور مقاومت و ضربه به ایران از آن استفاده می شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده