لبخند سلامتی «آرمان» ۵ساله با سرانگشت دانشمندان ایرانی-راهبرد معاصر

لبخند سلامتی «آرمان» ۵ساله با سرانگشت دانشمندان ایرانی

نخستین ژن‌درمانی موفق در ایران به روش "کارتی‌سل درمانی" در شهریور ماه ۱۴۰۱ در بیمارستان مرکز طبی کودکان و بر روی "آرمان" بیمار ۵ ساله مبتلا به سرطان خون نوع لوکمی لنفوبلاستیک حاد که سه بار سابقه برگشت یا عود بیماری داشته اجرا شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 26
کد خبر: ۱۶۰۸۵۲

به گزارش راهبرد معاصر،‌ نخستین ژن‌درمانی موفق در ایران به روش کارتی‌سل تراپی درمانی در شهریور ماه 1401 در بیمارستان مرکز طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. این پیشرفت بزرگ علمی در کشور با همکاری مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان در پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه با یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. 

 

"آرمان" بیمار 5 ساله مبتلا به سرطان خون نوع "لوکمی لنفوبلاستیک" حاد که سه بار سابقه برگشت یا عود بیماری داشته و به درمان‌های رایج شیمی‌درمانی پاسخ مناسب نداده بود به دلیل نداشتنِ دهنده مناسب برای پیوند سلول‌های بنیادی و مقاوم به شیمی‌درمانی ، بیمار کاندید ژن‌درمانی شد.

 

بیمار بعد از گذشت دوماه از تزریق سلول‌های کارتی‌سل در شرایط بالینی مناسب بدون حضور سلول‌های بدخیم در خون و مغز استخوان است./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار