به گزارش راهبرد معاصر، پسازآنکه جزئیات صادرات بنزین ۲۷ سنتی – حداقل ۵۰ درصد ارزانتر از قیمت فوب خلیجفارس – توسط میز نفت منتشر شد، وزارت نفت بهکلی این موضوع را رد کرد و سپس عنوان کرد چیزی که صادرشده، بنزین بیکیفیتی است که در مینی ریفاینریها تولید شده است.
وزارت صمت هم با رد این موضوع عنوان کرد صادرات بنزین درانحصار وزارت نفت قرار دارد. پس از ورود وزارت صمت، نفتیها کاملاً در سکوت رفتند و چیزی نگفتند تا اینکه آمار تجارت ۷ ماهه منتشر شد و دوباره صادرات بنزین ارزان حاشیه ایجاد کرد.
وزارت نفت دراینباره سکوت کرد، اما جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به این موضوع، عنوان کرد بله صادرات بنزین با این قیمت صورت گرفته است، ولی دولت فعلی دخالتی در انجام این مهم نداشته است.
او گفته است: تعهدات صادرات بنزین از دولت قبل در سالهای ۱۳۹۹ و حتی ۱۴۰۰ ایجاد شده بود که طبیعتاً قیمت بنزین در آن دورهها متفاوت از وضعیت فعلی است، مثلاً در آن زمان محمولههایی با قیمت تنی ۲۳۵ دلار فروخته شده بود که خب عدد پایینی نسبت به وضعیت فعلی قیمت بنزین است. این موضوع باعث شد که ما مجبور باشیم در این دولت بنزین را در قیمتهای ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلاری تحویل بدهیم درحالیکه قیمت فعلی روی تنی ۸۰۰ دلار بود.
سالاری در حالی ارزان فروشی بنزین را تایید میکند که در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ به روزنامه جام جم با رد این موضوع، گفته بود: چنین چیزی بسیار بعید به نظر میرسد و از گمرک ایران انتظار میرود اگر چنین گزارشی منتشر میکند حتما اسناد آن را نیز منتشر کند، زیرا موجب بروز شائبههایی در افکار عمومی میشود. گمرک مرکز مبادلات تجاری کشور است و در اسناد این نهاد آمده که چه شرکتی بنزین صادر و به چه کشوری ارسال کرده است.
این اظهارات بهخوبی ثابت میکند دولت سیزدهم، بنزین را بسیار ارزان فروخته است، ولی در جدیدترین توجیه، آن را به تعهداتی مربوط میداند که متعلق به دولت گذشته بوده است. حالا پرسش اصلی اینجاست چرا وزارت نفت در ابتدا بهکلی صادرات بنزین را جز در یک محموله، تکذیب کرده بود و حالا معاون وزیر نفت با تائید ارزانفروشی، دولت گذشته را مقصر میداند؟/ اقتصاد 24