راهکارهای میان‌مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران-راهبرد معاصر
پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند سرپرست پلیس راه مازندران: مسدودیت کندوان تا روز شنبه ادامه دارد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران صدور کیفرخواست برای مدیر عامل معدن زمستان یورت تداوم بارش در ارتفاعات کشور آدرس سامانه ثبت معاملات اموال غیرمنقول دستگیری اراذل و اوباش مسلح شرق تهران اساسنامه نهضت سوادآموزی تغییر کرد؟ پرداخت بیش از ۲۹۵ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان کشوری اولین تصاویر از تیراندازی به یک اتوبوس مسافربری زاهدان + واکنش فوری یک مقام ارشد پلیس رئیس سازمان نظام پزشکی: اتحاد بین طب سنتی و مدرن منافع برخی را به خطر می‌اندازد دستور جدید وزیر علوم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور

راهکارهای میان‌مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران

رئیس‌ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره راهکارهای میان‌مدت برای کاهش آلودگی هوای تهران، توضیحاتی را ارائه کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۱۶۳۲۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، سید جعفر تشکری هاشمی صبح امروز در جریان یکصدوسیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به آمار آلودگی هوا در جهان اظهار کرد: سالانه بیش از 6 میلیون و 700 هزار نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند که 4.5 میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جان می‌بازند.

 

وی تصریح کرد: در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، آلودگی هواست و این در حالی است که در کشورهای حال توسعه عامل سوم مرگ و میر به شمار می‌رود.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تنها آثار ظاهری آلودگی هوا مهم نیست، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است تأثیر آلودگی بر کودکان، سالمندان، گروه‌های حساس و مادران باردار است. آلاینده ازون و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و کمتر از 10 میکرون، دی‌اکسیدکربن و نیتروژن از گازهای تهدیدکننده سلامت شهروندان هستند که در گرفتگی عروق، سرطان‌ها، عفونت‌های ریوی و مرگ و میر نوزادان اثرگذار هستند.

 

وی با بیان اینکه سوخت خودروها و صنایع به عنوان دلایل اصلی تولید آلاینده 2.5 میکرون به شمار می‌روند، تصریح کرد: کربن سیاه نیز برای سلامت بسیار مضر بوده و بر تغییرات آب و هوایی نیز اثرگذار است. به لحاظ روانی نیز آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می‌شود.

 

تشکری هاشمی با اعلام اینکه ایران بین 117 کشور رتبه بیست‌و‌چهارم آلودگی هوا را دارد، گفت: بین 107 پایتخت دنیا تهران رتبه بیست‌و‌یکم آلاینده‌ها را دارد که نشان می‌دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بیش از 26 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند، یادآور شد: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل 30 میلیارد دلار برآورد شده است.

 

وی با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است، گفت: هیچ یک از آلاینده‌ها به اندازه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون خطرناک و اثرگذار نیست. بهبود وضعیت گازوئیل در کشور موجب شده که اکسید گازوئیل در سال‌های اخیر کاهش پیدا کند، اما سایر آلاینده‌ها آمار افزایشی دارد.

 

تشکری هاشمی ضمن مقایسه آمار روزشمار آلودگی هوای امسال نسبت به سال قبل تصریح کرد: 17.42 درصد از آلایندگی ناشی از منابع ثابت و مابقی به منابع متحرک یعنی خودروها و موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد. 60 درصد از آلاینده‌ها در بخش ذرات معلق ناشی از منابع متحرک است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تردد خودروهای سنگین در روز ممنوع است، اما در شب تحرک دارند و آلایندگی را در ساعات شب تولید می‌کنند، یادآور شد: عدم امکان کنترل تردد کامیون‌ها در شب یکی از مشکلات در تولید آلاینده‌ها محسوب می‌شود.

 

وی با اعلام اینکه احکامی در طول برنامه دوم و ششم توسعه بر زمین مانده است، خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استانداردهاست، در حالی که باید به دیگر مسائل توجه شود؛ خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند، همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند.تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای فرسوده 25 برابر خودروهای یورو2 آلودگی ایجاد می‌کنند، یادآور شد: خودروهای فرسوده ده‌ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می‌کنند. اینکه تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد شد، چرا که واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.

 

وی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها برای کنترل و مدیریت آلودگی هوا تأکید کرد: از جمله راهکارهای زودبازده در کشور شامل نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس‌های دیزلی و کامیون‌های شهری برای به حداقل رساندن کربن سیاه، جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، تعویض کاتالیست‌های تاکسی‌ها، مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک، مناسب‌‌سازی توزیع سوخت با کیفیت و الزام انجام آزمون آلایندگی جاده‌ای است.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه و تکمیل خطوط و ناوگان قطار شهری و اتوبوس تندرو، اصلاح کیفیت سوخت و جلوگیری از مازوت‌سوزی نیز از جمله راهکارهای مکمل به شمار می‌رود./ تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار