به گزارش راهبرد معاصر، مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در نشست تبیین فرصتهای اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال قبل چند معضل اساسی و ریشهای گریبانگیر ایران خودرو و صنعت خودرو بود، اظهار کرد: کیفیت به طور خاص و برجسته یکی از این معضلات بود که انتظارات را برآورده نمیکرد و هر روز درباره آن اظهار نظر میشد همچنین خودروهای ناقص در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ کشور که به بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه میرسید موضوع دیگری بود که تبدیل به یک معضل ملی شده بود.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای من از بدو ورود به ایرانخودرو عبور کوتاه مدت از این معضلات و برنامهریزی برای برگرداندن آرامش و ثبات به مجموعه بوده است، گفت: برای حل این مشکلات برنامهها و سیاستهایی تبیین شد و با هم فکری و تلاش همه در زنجیره تولید گروه صنعتی ایران خودرو موضوع تولید کامل و حذف خودرو ناقص از فرآیند تولید محقق شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو به یک مطالعه تحقیقاتی اشاره و اضافه کرد: اگر سال قبل تولید خودروی ناقص نمیکردیم و خروجی ما 100 درصد کامل بود در بدترین حالت ممکن از تولید ما تنها حدود 16 هزار دستگاه کاسته میشد اما عواید اقتصادی قابل توجه و افزایش کیفیت ملموس را به همراه میداشت.
خطیبی با تآکید بر اینکه ما تولید ناقص و مکانیکی را تولید نمیدانیم و اگر در این سالها تولید ناقص به عنوان آمار تولید ارائه میشد اشتباه بوده است، ادامه داد: اگر سال 90 تیراژ تولید قابل توجه بود شاید نصف و بیشتر آن مونتاژی بود و مشخص نیست چرا وارد میشد.
* افزایش ۱۳۳ هزار دستگاه تیراژ ایران خودرو
وی با بیان این که از 31 اردیبهشت ماه امسال تولید کامل خودرو به طور 100 درصد در این گروه صنعتی محقق شده و با تداوم این روند اکنون ثبات در تولید خودروهای ساخت داخل را شاهد هستیم، عنوان کرد: تولید مستقیم خودرو در شرایطی محقق شده که بیش از ۹۵ درصد از تولیدات این شرکت داخلی سازی شده است و از ابتدای سال تا امروز ۲۱ آذرماه تیراژ تولید این گروه صنعتی ۱۳۳ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته و در نظر داریم تا تیراژ تولید در فصل زمستان از فصل پاییز نیز پیشی گیرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به این که اکنون علاوه بر افزایش تیراژ تولید شاهد ثبات نسبی و تولید کامل صددرصدی هستیم، یادآور شد: با یک حساب سرانگشتی از نظر اقتصادی، تولید کامل بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو دستاورد داشته است، همچنین شاهد بهبود کیفیت و کاهش بیش از ۲۵ درصدی نمره منفی محصولات تولیدی ایران خودرو هستیم.
خطیبی با بیان این که اکنون گلوگاههای تولید شناسایی شده و مقدمات رشد و توسعه صنعت خودرو در کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: گرچه تولید عبور مستقیم خوب و نیاز صنعت خودرو است، اما باید در شبکه تامین نیز شاهد افزایش ظرفیت باشیم و انبارش مواد اولیه و قطعات کامل شود که هنوز به این مهم نرسیدهایم، اکنون با گذشت چند ماه از این اتفاق به طور روزانه و حتی ساعتی قطعات تامین میشود و مثلا یکی از دلایل کاهش تیراژ تولید شب گذشته نیز تاخیر در ورود رینگ از نیریز بوده است.
وی به برخی شائبهها در مورد هزینه- فایده تولید مستقیم پرداخت و بیان کرد: برخی اعلام میکنند که تولید مستقیم موجب افزایش هزینه تمام شده و کاهش تیراژ تولید میشود و مثلا ناگزیر هستیم تا چیپست ۲۰ یورویی را به قیمت ۳۰ یورو خریداری کنیم، اما بررسیهای ما نشان داده که چنین موضوعی صحت ندارد و اگر هم در برخی موارد هزینه تامین قطعات بیشتر شده با بهبود کیفیت و تولید کامل خودرو، این هزینهها به شدت کاهش یافته و نکته مهمتر اینکه اساسا وظیفه ما تولید کامل، با کیفیت و درست کار کردن است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با تاکید بر این که تولید کامل خودرو، باید از قبل تحریمها انجام میشده، اما اکنون در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریمها اجرایی شده است و در واقع تولید برخط، خیر مطلق و تولید ناقص شجره خبیثهای بوده که باید متوقف میشد، اعلام کرد: امیدوارم با تلاش کارکنان ایران خودرو، قطعه سازان و مساعدت وزارت صمت، تولید مستقیم استمرار داشته باشد و شاهد عرضه خودروهای اقتصادیتر و با قیمت تمام شده کمتر و به قیمت ثابت باشیم.
* سرانه تولید در ایران خودرو به بیش از ۲۸ دستگاه خواهد رسید
خطیبی با اعلام اینکه امسال سرانه تولید در ایران خودرو به بیش از ۲۸ دستگاه خواهد رسید و سهم هزینههای نیروی انسانی در این خودروساز حدود ۹ درصد کل هزینههای تولید است، ابراز امیدواری کرد با تلاش تمام زنجیره تولید و تامین، اقدامی که در زمینه توسعه محصول و ارتقای کیفیت آغاز شده با استمرار لازم و استقامت ادامه یافته و روز به روز در ایرانخودرو شاهد این باشیم که خودروهای با کیفیتتر و اقتصادیتر به دست مردم عزیز برسد./ فارس