متروی تهران؛ میزبان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در روز-راهبرد معاصر
رکورددارترین نام برای دختران ایرانی اعلام شد همسر مالک شرکت موبایل موسوی آمل بازداشت شد قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی

متروی تهران؛ میزبان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در روز

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به تردد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران، از آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 17
کد خبر: ۱۶۴۰۸۰

به گزارش راهبرد معاصر،‌ مسعود درستی صبح امروز، شنبه ۲۶ آذرماه با حضور در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما به مناسبت روز حمل و نقل با بیان اینکه نیرو‌های مترو در ۳۶۵ روز سال فعالیت می‌کنند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مشکلی نداشته باشند، گفت: مترو در سطح دنیا به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می‌شود و آلودگی‌های تهدید کننده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران خاطرنشان کرد: متروی پایتخت ۲۵۸ کیلومتر مسافت و ۱۴۴ ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در خطوط مترو تهران جابجا می‌شوند که در روز‌های خاص به دو میلیون نفر می‌رسد. در حال حاضر ۱۷۱ رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود ۲۶۰ واگن دو طبقه نیز در خط ۵ مترو فعالیت می‌کنند. به جز خط دو و سه که با هم تلاقی ندارند، شش خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع‌های خط یک و سه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت مترو تهران بیش از این است، گفت: در حوزه ناوگان ما پای کار هستیم، اما کمبود ناوگان موضوعی است که در پایین بودن راندمان اثرگذار است.

 

درستی با تأکید بر اینکه مترو در تمام دنیا یک شبکه محسوب می‌شود، تصریح کرد: این هفت خط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کنند و اگر هر خط ۲۰۰ هزار نفر را جابجا کند و شش خط از مدار خارج شوند، در آن زمان حتی ۲۰ هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه ۳۰۰ هزار نفر را جابجا می‌کند و اگر خط دو و چهار نباشند و مسافر به این خط وارد نکنند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به ۳۰ هزار نفر نیز نمی‌رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کند. ما به خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیاز داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل شود، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه افزود: عملیات اجرایی خط ۱۰ به طول ۴۴ کیلومتر آغاز شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می‌کند؛ این خط از منطقه ۲۲ آغاز می‌شود و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می‌رسد. سه خط ۸،۹ و ۱۱ نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ساخت خطوط مترو چند پیش نیاز اصلی همچون منابع مالی دارد، گفت: ۵۰ میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه شود. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش‌های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه تولید داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

 

درستی خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد در سطح دنیا به ازای هر یک کیلومتر باید ۵۰ میلیون دلار هزینه شود. برای برنامه ریزی یک خط ۴۰ کیلومتری بخش‌های مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل شود که می‌تواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید نیازسنجی شود که می‌توان همزمان از این دستگاه‌ها در اجرای چهار خط استفاده کرد.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اعلام اینکه در مترو تهران برنامه ۲۰ ساله تا سال ۱۴۲۰ تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط هشت تا ۱۱ با برنامه ریزی وارد مدار شوند، گفت: مدیریت شهری تهران تلاش می‌کند این بازه ۲۰ ساله را به شش سال کاهش دهد.

 

وی ادامه داد: مترو تهران به پیش از انقلاب باز می‌گردد و به صورت جدی از سال ۱۳۶۵ آغاز به کار کرده، اما از اسفند ۷۷ اولین افتتاح در خط پنج انجام شده است. قرار بوده ۲۰ ساله کار انجام شود که تا امروز صورت نگرفته است. واقعیت این است که یکی از نکات مهم در مترو سرمایه گذاری سنگین است و مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کار سرمایه گذاری مناسب در این حوزه است و درآمد‌های شهرداری به تنهایی پاسخگو نیست.

 

درستی با بیان اینکه در برخی کلانشهر‌ها نگهداری خطوط دغدغه است، اظهار کرد: بهای بلیطی که از مسافر دریافت می‌شود کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از ۲۰ درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می‌شود و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه شود./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر