ضرورت تمرکز بر مالیات بر مجموع درآمد-راهبرد معاصر

ضرورت تمرکز بر مالیات بر مجموع درآمد

رییس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب مالیاتی فاصله زیادی داریم، گفت: باید از هم اکنون روی مالیات بر مجموع درآمد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در آینده پایه های مالیاتی را گسترش دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۳۰۲

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی عسگری رئیس پیشین سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در دوره جدید سازمان به مسیر واقعی که باید تمرکز می کرد برگشته است و آرزوهای دیرین نظام مالیاتی که سال ها مدیران پیشین دنبال آن بودیم در حال به ثمر نشستن و محقق شدن است.

 

وی با تأکید بر اهمیت مالیات در اقتصاد کشور گفت: نهادهای حاکمیتی باید مالیات را جدی تر بگیرند، البته در خصوص مالیات خیلی بحث می شود و موضوعات مختلف مطرح می شود ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب مالیاتی فاصله زیادی داریم.

 

عسگری اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی به عنوان بخش اجرایی در میدان هست، ولی پشتیبانی با نهادهای حاکمیتی است که باید انجام بدهند. خود دولت و دستگاه های دولتی هم باید این اهمیت را درک کنند که اگر در میدان نیایند و کمک نکنند کار سازمان پیش نخواهد رفت.

 

وی با تأکید بر اینکه در رسیدگی های مالیاتی راهبرد باید این باشد که حداقل پرونده ها رسیدگی شود بیان داشت: در طرح جامع مالیاتی ما همیشه بحث مان این بود که حداکثر پرونده ها یی که باید رسیدگی کنیم باید حدود 15 تا 20 درصد باشد و بقیه را باید از طریق پذیرش اظهارنامه مودی بتوانیم بپذیریم و تمرکزمان را روی پرونده هایی که ریسک بالایی دارند قرار دهیم.

 

این کارشناس خبره مالیاتی، بحث مهم بعدی را کنترل های سیستمی عنوان و تصریح کرد: با توجه به حجم بالای داده ها در نظام مالیاتی باید کنترل درستی انجام شود مثلا در حوزه کارت خوان ها تراکنش ها و رفتار متعارفی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اهمیت قانون کارتخوان ها و دستورالعمل های مربوطه در موضوع مالیات بر ارزش افزوده، کنترل کارتخوان ها را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر کارت‏خوان ها سازماندهی شوند قطعا می توان در مالیات عملکرد و در مالیات ارزش افزوده عملکرد سازمان را توسعه داد و هم این مساله در شفافیت و تطبیق اطلاعات برای سازمان امور مالیاتی مهم است.

 

عسگری نکته مهم دیگر را اصلاح پایه های مالیاتی در کشور دانست و با تشریح سه پایه اصلی مالیاتی در دنیا یعنی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر شرکت ها و مالیات بر مجموع درآمد، گفت: باید از هم اکنون روی مالیات بر مجموع درآمد برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم در آینده پایه های مالیاتی را گسترش دهیم./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده