به گزارش راهبرد معاصر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در نشست خبری حاشیه نمایشگاه حملونقل لجستیک و صنایع وابسته گفت: باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال، آزادراه شیراز اصفهان و گلوگاه باقی مانده منجیل ـ رودبار از آزادراه رشت قزوین، آزادراه تبریز به سمت مرند و آزادراه مراغه به سمت هشترود در حال اجراست و به زودی به بهره برداری میرسد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ۸۵ درصد از باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال، پل و تونل است که ابتدای امسال بخش زیرسازی روسازی و ساخت این قطعه به اتمام میرسد، اما برای تامین ایمنی این پروژه زمان نیاز دارد که امیدوار هستیم تا پایان بهار سال آتی به اتمام برسد.
وی خاطرنشان کرد: راه آهن رشت کاسپین به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال جنوب، در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به بهره برداری میرسد. این در حالی است که راه آهن رشت قزوین به طول ۱۶۵ کیلومتر در اسفند ماه ۱۳۹۷ افتتاح شده بود.
خادمی تصریح کرد: ظرف یک سال آینده برنامهها ریزی کرده ایم که ۵۶۱ کیلومتر مسیر ریلی به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: قطعه زاهدان خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر از خط آهن چابهار زاهدان ماه گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یادآور شد: راهآهن اردبیل میانه نیز در نیمه دوم سال آتی افتتاح خواهد شد؛ ساخت این محور ریلی تا کنون ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی بیان کرد: راهآهن همدان سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر نیز در ادامه محور تهران همدان در دست ساخت است که امیدواریم طی نیمه دوم سال آتی به بهرهبرداری برسد.
به گفته خادمی عمده این پروژهها مشکل تامین مالی ندارند و سازمان برنامه و بودجه در حال پرداخت مبالغی است که متعهد شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمام این خطوط با ریل ملی تولید ذوبآهن اصفهان ساخته شده و تا کنون ۷۰ هزار تن ریل از ذوبآهن تحویل گرفته ایم؛ اگر تولید داخلی ریل نبود، الان شاهد توقف همه پروژههای زیربنایی ریلی بودیم./ آنا