به گزارش راهبرد معاصر, امروزه حمل و نقل یکی از نیازهای اولیه انسانی بوده که با توسعه اقتصادی و اجتماعی دامنه گستردهتری پیدا کرده و جزو جداناپذیر زیربنایی جامعه است که علی رغم نقش محوری در توسعه ولی متناسب با شرایط جامعه خود نیز باید دچار تحول شود.
بخش حمل و نقل به دلیل اهمیت ویژه و جایگاه مهمی که در اقتصاد جوامع بشری دارد یکی از شاخصهای توسعهیافتگی کشورها محسوب میشود و پیشرفت و توسعه آن نقش مهمی در ایجاد تحول در سایر بخشهای صنعتی، کشاورزی و تولیدی ایفا میکند تا جایی که امروزه بیشتر اندیشمندان و صاحب نظران عرصه اقتصادی، رشد و توسعه همه جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل و نقل میدانند.
بخش حمل ونقل هوایی به عنوان یکی از ارکان زیربنایی هر جامعه به شمار میرود و در فرآیند توسعه و پایداری جامعه نقش بسیار مهمی دارد.
جابجاییهای مسافر و بار که توسط حمل و نقل هوایی انجام میشود، موجبات گسترش، وسعت عمل، افزایش بهرهوری و سودمندی، ارتقاء بنیاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی را فراهم میآورد و همچنین درآمدهای حاصل از تولیدات صنعتی، کشاورزی، خدمات، فرهنگی، علمی در جامعه افزایش یافته و بسترساز شکوفاییهای قابل ملاحظهای در حوزههای مختلف اداره کشور است.
توسعه زیرساختهای حمل و نقل هوایی موجب توسعه توریسم و تجارت و در نتیجه شکوفایی اقتصادی خواهد شد.
فرودگاه یاسوج غریب و تنها
قطار توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل ضعف در حوزه حمل و نقل از جمله هوایی، زمینی و ریلی هنوز نتوانسته سرعت بگیرد زیرا در دیاری که هنوز بیش از دو هزار کیلومتر جاده روستایی خاکی دارد، به خط ریلی وصل نیست و خاک بر فرودگاههای آن نشسته است، نمیتوان انتظار معجزه برای رفع محرومیتها داشت.
سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد ایجاد و راهاندازی فرودگاه یاسوج استارت خورد ولی بعد از گذشت بیش از دو دهه به دلیل بی تدبیری مسئولان دولتی هنوز نتوانسته به توسعه کمک کند و در واقع در فرایند رفع محرومیت و نداری از این دیار نقش آفرینی داشته باشد.
فرودگاه یاسوج در 5 کیلومتری شهر و در 301 هکتار از اراضی حاصلخیز و مناسب برای کشاورزی احداث شد که بنا به گفته کارشناسان در صورت زیر کشت گلخانه رفتن سالانه بیش از 150 میلیارد تومان میتوانست سود عاید کشاورزان کند ولی راه تولید در بخش کشاورزی را بست و هزینه پرداخت حقوق و مزایای 45 پرسنل را برای شرکت فرودگاهها فراهم کرده است.
بهمن ماه سال 96 هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر در ارتفاعات دنا سقوط کرد و پروازهای این فرودگاه تعطیل شد که با پیگیری مسئولان استانی و ملی، پس از 77 روز از سانحه، پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد.
افزایش پروازها به دیگر شهرهای کشور و ایجاد خط جدید هوایی برای پرواز به عتبات عالیات و دیگر کشورها همیشه در شعارهای مدیران دولتی بوده است تا اینکه در دو سال اخیر زیرساختهای این مهم با تلاش مسئولان فرودگاه یاسوج محقق و در واقع بینالمللی شد.
افزایش پروازها و تعریف پروازهای جدید جزو وظایف دیگر مسئولان استانی و کشوری از جمله نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد است و ربطی به مسئولان فرودگاه یاسوج ندارد زیرا تأمین زیرساختها جزو اختیارات آنها بوده که این مهم نیز به سرانجام رسیده است.
گامهای بزرگ فرودگاه یاسوج برای تامین زیرساختها
عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به ارتقای این فرودگاه از داخلى به مرز هوایى و بین المللى، گفت: استقرار گذرنامه، گمرک و نهاد ریاست جمهورى با همه امکانات و تحهیزات استاندارد و تهیه یک دستگاه XRAY براى گمرک با هزینه افزونبر ٦ میلیارد و 250 میلیون تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاههاى کشور انجام شد.
وی افزود: در سال 1400 سه فرودگاه یاسوج و جهرم و سمنان مرز هوایى شدند ولی فقط فرودگاهى که همه اعتبارات را اخذ کرد و تجهیزات لازم را براى انجام پروازهاى بین المللى نصب کرد و مهر ورود و خروج مرز را دریافت کرد فرودگاه یاسوج بود.
انصاری گفت: افزایش طول باند و تکمیل سیستم روشنایى باند و مهیا کردن باند براى پذیرش پروازهاى شبانه، اختصاص فیبر نورى اختصاصى براى فرودگاه که ضریب پوشش ارتباطى را افزایش داد، نصب سنسور باد الکترونیکى و حساس بهمنظور افزایش ضریب ایمنى، تهیه یکدستگاه خودروى برف خوار براى عملیات برف روبى سطوح پروازى و انجام فلایت چک کلیه سیستمهاى ناوبرى از جمله اقدامات انجام شده است.
انصاری بیان کرد: اخذ مبلغ ٤ میلیارد تومان جهت توسعه ساختمان ایستگاه آتش نشانى فرودگاه، توسعه ساختمانهاى پلیس و سپاه فرودگاه بهمنظور افزایش ضریب امنیتى، خرید یکدستگاه xry کاملا پیشرفته برای پاویون دولت در فرودگاه، اتوماتیک کردن دربهاى ترانزیت و پاویون، استاندارد نمودن طرحهاى پروازى در ورود و خروج پروازها و بهسازى کامل فضاى سبز در ایر ساید از دیگر اقدامات انجام شده است.
دلیل کاهش پروازهای فرودگاه یاسوج
با وجود بین المللی شدن فرودگاه یاسوج و مناسب بودن شرایط برای تعریف پروازهایی به مقصد جدید، اما پروازهای تهران و بالعکس از 6 روز در هفته به دو روز کاهش یافته است.
عنایت انصاری مدیر فرودگاه یاسوج در این زمینه به تسنیم گفت: شرکت هواپیمایى پارس ایر طى نامهای اعلام کرده با توجه به پایین بودن نرخ مصوب بلیط مسیر تهران به یاسوج و بالعکس دچار ضرر و زیان شده و دو پرواز خود را در روزهاى دوشنبه و سه شنبه باطل کرده است.
وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب هم اکنون 840 هزار تومان است، ابراز کرد: این شرکت توقع دارد این نرخ از طرف سازمان هواپیمایى کشورى به یک میلیون و 300 هزار تومان برسد و به دلیل عدم موافقت سازمان با افزایش قیمت فعلا پروازها را باطل کرده است. هم اکنون در هفته روزهاى شنبه و چهارشنبه هواپیمایى ماهان در مسیر تهران فعال است.
وی با بیان اینکه مسئولان کشوری وعده دادهاند از این ماه پروازها دوباره روزانه شود گفت: برقرارى پرواز یکى از مطالبات بحق مردم یک استان است که باید توسط نمایندگان مردم در مجلس، مدیران ارشد استان از سازمان هواپیمایى کشورى و وزارت راه و شهرسازى و دولت مطالبه شود.
انصاری یادآور شد: مدیران فرودگاهها باید زیرساختهاى لازم و امکانات و تجهیزات استاندارد را براى ارائه خدمات مطلوب در فرودگاه مهیا کنند.
وی خاطرنشان کرد: در نتایج ارزیابى عملکرد شاخصهاى عمومى و اختصاصى در سال 1400 فرودگاه یاسوج در بین کل فرودگاههاى کشور مقام چهارم را کسب کرده و حائز بالاترین میزان رشد عملکرد نسبت به سال ٩٩ شده است./ فارس