افزایش چشمگیر بهای مواد غذایی در انگلیس-راهبرد معاصر

افزایش چشمگیر بهای مواد غذایی در انگلیس

کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس گزارش داد قیمت مواد غذایی تازه در سوپرمارکت‌های انگلیس در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۲، ۱۵ درصد افزایش یافته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 04
کد خبر: ۱۶۶۸۸۵

به گزارش راهبرد معاصر، کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس امروز در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مواد غذایی تازه در سوپرمارکت های انگلیس در سال منتهی به دسامبر 2022 ، 15 درصد افزایش یافته که این رقم بیشترین میزان افزایش سالانه از سال 2005 تاکنون بوده است.

 

براساس این گزارش، در پی افزایش هزینه های زندگی در سال 2022، هزینه های خانوار به شکل چشمگیری بالا رفته و بانک مرکزی انگلیی، پیش بینی کرده که تورم در ماه های آتی نیز به علت افزایش بی سابقه بهای انرژی، همچنان بالا باقی می ماند.

 

در گزارش کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس آمده است نرخ سالانه کلی تورم بهای کالاها، از 7/4 درصد به 7/3 درصد و برای مواد غذایی غیرخوراکی از 4/8 درصد از 4/4 درصد کاهش یافته است.

 

همچنین تورم کلی بهای مواد غذایی از 12/4 درصد به 13/3 درصد افزایش یافته که این امر نشان دهنده افزایش نرخ تورم به 15 درصد برای مواد غذایی تازه و 11 درصد برای مواد دیرتر فاسد شونده است.

 

در همین حال آمارهای رسمی از تورم بهای مصرف کننده در انگلیس که گستره وسیعی از کالاها، خدمات و مشاغل را در برمی گیرد، حاکی از ثبت رکورد بی سابقه 11/1 درصدی در ماه اکتبر 2022، است که در 41 سال اخیر بی سابقه بوده است.

 

علاوه بر این، اداره آمارهای ملی انگلیس اعلام کرد تورم بهای خوراکی و نوشیدنی در ماه نوامبر همچنان رو به افزایش بوده است به طوری که این رقم از سپتامبر 1977 تاکنون بی سابقه بوده است.

 

گفتنی است نتایج تحقیق جداگانه دیگری از سوی آژانس استانداردهای غذایی انگلیس در ماه سپتامبر نشان داد که 30 درصد خانوارهای این کشور مجبور به کاهش حجم وعده های غذایی خود شده اند تا بتوانند اندکی پول پس اندازکنند.

 

این در حالی است که قرار است «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس با بهره گرفتن از نخستین سخنرانی سال نوی میلادی خود، اولویت‌های خود را برای سال 2023 بیان کند.

 

نخست وزیر انگلیس در حالی قصد دارد اولویت‌های خود را بیان کند، که هزاران کارگر و نیروی بهداشتی در سراسر انگلیس در اعتراض به حقوق کم و شرایط کاری نامناسب دست به اعتصاب زده‌اند و نرخ تورم طی 40 سال اخیر افزایش چشمگیری یافته و اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند که این کشور در حال فرورفتن به رکود بزرگی است.

 

ریشی سوناک، در سخنرانی سال نوی خود نسبت به سال جدید سخت هشدار داد. سوناک گفت: من وانمود نمی‌کنم که همه مشکلات ما در سال جدید از بین می‌رود.

 

وی در این سخنرانی اظهار کرده بود که می خواهد حس غرور را به کشور برگردانده و مردم نگرانی کمتری درباره نرخ تورم، هزینه های انرژی و هزینه های درمانی داشته باشند.

 

سوناک جنگ روسیه علیه اوکراین را عامل بحران شدید اقتصادی همراه با تورم و رکود بالا دانسته گفت: تمام جهان تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است، انگلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

با این حال، کارشناسان پیامدهای برگزیت و تصمیمات اقتصادی اساساً اشتباه حزب محافظه‌کار حاکم را نیز مقصر این شرایط می‌دانند.

 

سوناک همچنین مدعی شد که تصمیمات دولت انگلیس تضمین می‌کند که به‌ویژه افراد فقیرتر وضعیت بهتری داشته باشند، با این حال، بسیاری از منتقدان، سوناک و حزب محافظه‌کار او را متهم می‌کنند که به مشکلات بیشتر مردم رسیدگی نمی‌کنند. در زمان حاضر اعتصابات گسترده در سراسر کشور وجود دارد، به‌عنوان مثال در راه‌آهن، خدمات بهداشتی و درمانی و در اداره پست. کارمندان خواهان افزایش قابل توجه دستمزد هستند که دولت آن را رد می‌کند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده