مرندی: شارلی ابدو به «فرهنگ و مذهب» ایرانی‌ها توهین کرد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

مرندی: شارلی ابدو به «فرهنگ و مذهب» ایرانی‌ها توهین کرد

استاد دانشگاه تهران در مصاحبه‌ای تاکید کرد شارلی ابدو تنها به رهبری ایران توهین نکرد بلکه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب ایرانی‌ها توهین کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۰ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 10
کد خبر: ۱۶۷۶۴۸

به گزارش راهبرد معاصر،‌ سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرد کشور‌های غربی درمورد آزادی بیان رفتاری بسیار ریاکارانه دارند.

 

او در خصوص توهین شارلی ابدو به مردم ایران گفت: این نشریه فرانسوی (منظور نشریه فکاهی شارلی ابدو است) تنها به رهبر ایران توهین نکرد بلکه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب ایرانی‌ها توهین کند. این نشریه تلاش کرد به فرهنگ و مذهب صد‌ها میلیون نفر در غرب آسیا توهین کند.

 

مرندی در پایان نیز تاکید کرد زمانی که ایران می‌خواهد صدای خود را به گوش جهانیان برساند فرانسه و دیگر کشور‌های غربی تمامی رسانه‌های ایرانی را تحریم می‌کنند. آن‌ها رسانه‌های مرتبط با ایران را تحریم می‌کنند. فرانسه همچنین رسانه‌هایی دارد که اغتشاش در ایران را تشویق می‌کنند. آزادی از نظر آن‌ها با آزادی از نظر ایرانی‌ها متفاوت است. آن‌ها رفتاری به شدت ریاکارانه دارند.

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر در جریان سفر خود به لبنان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ از شارلی ابدو تمجید کرد. او گفت: این در جایگاه رئیس جمهور فرانسه نیست که درباره منتشر شدن مطلبی در یک روزنامه دخالت کند و ما آزادی مطبوعات داریم. اما ظاهرا مکرون از اینکه مطبوعات از او انتقاد می‌کنند ناراحت می‌شود. در سال ۲۰۲۱ مکرون مالک یک تابلوی تبلیغاتی را به خاطر اینکه تصویری از وی همانند هیتلر منتشر کرده بود مورد تعقیب قضایی قرار داد.

 

مالک این تابلوی تبلیغاتی از سیاست های مکرون در رابطه با مقابله با کرونا انتقاد کرده بود.اما زمانی که توهین به رهبر یک کشور دیگر مطرح می شود در این حال آزادی بیان لازم است که محترم شمرده شود و از آن دفاع شود.زمانی که موضوع آزادی مطبوعات و رسانه ها در فرانسه مطرح می شود مکرون از موضوع ممنوعیت اتحادیه اروپا از فعالیت شبکه تلویزیونی راشا تودی انتقاد نمی کند اما در داخل فرانسه بر اساس منافع خود رفتار می کند.

 

نشریه شارلی ابدو در پی اقدام سخیف خود مبنی بر راه‌اندازی یک مسابقه بین‌المللی برای رسم کاریکاتور، ویژه‌نامه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ خود را با تصاویری به شدت موهن همراه با الفاظ و عباراتی زشت و توهین‌آمیز به این امر اختصاص داد.

 

وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اقدام سخیف این نشریه در بیانیه‌ای عنوان کرد: ایران سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی‌فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار